Заради недостатъчен контрол е сменен шефът на ГВА

Нарушения при сертифицирането на пилоти и авиопревозвачи обяви ДСБ

Уволненият Минчо Цветков

Малко след като от ДСБ в петък обявиха за тежки проблеми в агенцията "Гражданска въздухоплавателна администрация", която сертифицирала авиопревозвачи и пилоти в нарушение на изискванията, от транспортното министерство съобщиха, че още предишния ден шефът на звеното Минчо Цветков е бил уволнен.

Повод за това са множество сигнали за незаконосъобразни действия, с които министърът се е запознал и още в началото на седмицата е внесъл предложение до премиера Бойко Борисов за отстраняване на Цветков. На 21 април заповедта е връчена на Минчо Цветков, а проверката по сигналите, получени от ДСБ  продължава. Случаите, които не са от компетентност на транспортното министерство, са придвижени към съответните служби, заявиха от транспортното ведомство.

На мястото на Цветков е назначен дългогодишният инспектор на ГВА Иван Иванов

Преди това на пресконференция, дадена от депутата от ДСБ Атанас Атанасов еднолично, "за да няма объркване в прокуратурата кого да призовава за сведения", бившият шеф на контраразузнаването разкри за проблеми, свързани с дейността на четири малки авиокомпании.

"Има фрапиращи данни за това, че са издавани сертификати на авиокомпании и на пилоти да извършват летателна дейност, без да имат право за това", заяви той.

Най-популярната от посочените авиокомпании е чартърната "Би Ейч Ер” ООД, която изпълнява основно туристически полети до Варна и Бургас, а миналата година бе обявила, че от май 2016 г. ще започне да изпълнява директни полети от София до САЩ. Компанията е собственост на холандската "Амст Холдинг Б.В.". От ДСБ твърдят, че са открити множество съществени нарушения, свързани с компетенциите на летателния ѝ състав.

Партията съобщи, че разполага със сигнали за административни нарушения на авиокомпания "Фортуна Ер”, чийто собственик според Търговския регистър е Тупути Руджиеро.

Неясни били и обстоятелствата относно издаването на сертификата за авиационен оператор  на авиокомпания "Еър Макс”. По данни на Търговския регистър компанията, чийто едноличен притежател е Милко Запрянов, е обявена в несъстоятелност и са назначени синдици.

От ДСБ съобщават и за укривана от ГВА справка, която е била предоставена от "Ръководство на въздушното движение (РВД), относно провеждани полети от "Еър Волта", без знанието на собственика на авиопревозвача "Напредък холдинг".

За всички случаи за констатирани нарушения и нередности, са били информирани четирима поред министри на транспорта – Ивайло Московски в първия му мандат, Данаил Папазов по време на кабинета "Орешарски", служебният Николина Ангелкова и сега отново Московски. Сигнали са били внесени и до Европейската агенция за авиационна безопасност, както и в ДАНС, но досега няма резултати, заявиха от ДСБ.

Атанасов заяви, че транспортният министър Ивайло Московски е бил наясно със злоупотребите, но не взел отношение по тях. Преди три седмици  ДСБ поиска оставката на Московски заради ареста по подозрения в корупция на шефа на "Държавната автомобилна инспекция" Цветелин Цветанов.

Представителят на ДСБ каза още, че "при извършена проверка в правителствения "Авиоотряд 28” е установено, че пилотите, които експлоатират един от вертолетите Аугуста 109Е, също са неправоспособни".

"Има тежки закононарушения при кадровите назначения в ГВА. Става въпрос за изключително важна правно регламентирана дейност, където в длъжностните характеристики за всяка една от позициите има конкретни изисквания", посочи Атанас Атанасов. По думите му в главни звена са назначени лица без конкурс, които не отговарят на изискванията и са в крещящо противоречие с длъжностната характеристика за тези постове.

"Образно казано тези, които трябва да раздават книжките, те нямат книжки. Те са неправоспособни, а контролират процеса по сертифициране на пилотите на авиационната сигурност”, обясни ген. Атанасов.

Той допълни, че партията му разполага с информация и за тежки злоупотреби в железопътния транспорт, има и факти за тежки злоупотреби при управлението на пристанищата. "Тоест няма вид транспорт, в който да няма тежки злоупотреби”, констатира депутатът.

Споделяне
Още от Бизнес

Вярвате ли на приказката на Божков за Али Баба и подкупите към управляващите?