Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Заради скъпия ток може да спрат и жп товарите

7 коментара
Заради скъпия ток може да спрат и жп товарите

Заради трайно задържащите се, дори и след заработването на държавната ТЕЦ "Марица Изток 2", високи борсови цени на електроенергията железопътните превозвачи може да спрат работа.

Това вече направиха предупредително някои заводи в дните, когато стойността на тока на свободния пазар надхвърли 300 лв./МВтч. След заплахата за национални протести, енергийното министерство активира пет от блоковете на държавната ТЕЦ, преди дни след планов ремонт заработи и една от мощностите на ТЕЦ "Ей И Ес Гълъбово", а в понеделник от ТЕЦ "КонтурГлобал Марица Изток 3" обявиха, че и четирите им блока са в готовност за работа след приключил годишен ремонт.

Въпреки това цената на тока на борсата с доставка за 24 август е близо 214 лв./МВтч, а в последната седмица стойностите варират под и над 200 лв

Жп превозвачите обаче масово са калкулирали цените на своите транспортни услуги при тарифа от 120 лв./МВтч и имат договори на тези стойности. За да се покриват разходите за ток при сегашните ценови нива, жп компаниите трябва да вдигнат цените си с поне 10 на сто, което на свой ред ще се отрази на техните контрагенти. Затова от Асоциацията на предприятията в железопътния превоз, в която членуват всички частни железопътни превозвачи, искат от държавата да предприеме мерки, които да гарантират нормализиране на борсовите цени на електроенергията и по-дългосрочна перспектива.

В момента железопътните превозвачи купуват ток от свободния пазар от търговци по едногодишни договори на борсова цена плюс надценка за доставчика, коментира пред Mediapool Стефан Иванов, член на организацията и представител на "Булмаркет Рейл Карго". Има и такива с фиксирани цени, но и при тях има клаузи за повишаване при определени условия, свързани с движението на борсовите стойности. По думите му до преди три месеца борсовите цени са се вмествали в прогнозите, на чиято база жп предприятията са калкулирали собствените си транспортни услуги. Сега обаче те работят на загуба.

От асоциацията са пратили писмо за задаващата се на жп пазара криза до служебния премиер Стефан Янев, транспортния министър Георги Тодоров и енергийния Андрей Живков, както и до шефа на енергийния регулатор Иван Иванов и до председателя на парламентарната комисия по енергетика и климат Иван Хиновски.

От Асоциацията на предприятията в железопътния превоз заявяват, че липсата на мерки от страна на държавата по отношение на енергийната сигурност застрашават сектора и работните места на хиляди служители. В писмото се отбелязва още, че жп превозвачите у нас плащат едни от най-високите инфраструктурни такси.

Ако компетентните държавни институции не предприемат необходимите мерки за адекватни цени на електроенергията за железопътния транспорт, превозвачите ще изпаднат във фалит, посочва се в писмото..

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Stefan
    #7

    Проблемите в енергетиката тепърва ще ескалират: - задачата се "зелена" сделка - пълна енергийна зависимост от Русия - напираща цялостна инфлация - липса на политическа воля и капацитет за сериозни мерки и реорганизация във всички политически сили... Резултатът ще е намалена конкурентоспособност и спад на БВП в България. Дано да "се случи някакво чудо"...

  2. Milenca
    #6

    В началото на 90-те ликвидираха пътническия жп транспорт, за да наложат автобусите на Етап и Адрес, след това и Биомет. Сега дойде реда и на товарния жп транспорт, за да има работа за големите камиони, които се завръщат от Западна Европа.

  3. Solar Power
    #5
    Отговор на коментар #4

    Ако беше така .. досега Бойко да е отишъл с джипката на място и да е оправил проблема. Уви :( не управлява ! Всъщност джипката никой не я кара и не иска да я кара….

  4. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #4
  5. anonim440
    #3
    Отговор на коментар #2

    Те ли управляват в момента?

  6. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #2
  7. anonim440
    #1

    Браво на служебният кабинет и на Резидента...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.