Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Заседналият край Камен бряг кораб потъва

Ръководителят на кризисния щаб обаче не е сигурен и смята, че може да се организира ново разтоварване

20 коментара
Снимка: бТВ


Снимка: бТВ

Докато държавата успее да организира адекватна операция по разтоварването и изтеглянето на заседналия край Камен бряг товарен кораб, плавателният съд започна да потъва. Очакваше в понеделник или вторник да бъде направен нов опит за разтоварване, но междувременно времето се влоши.

Освен това наяве излязоха и сериозни разминавания в изявленията на хората, които се занимават с решаването на проблема. Транспортният министът Христо Алексиев обясни, че корабът потъва, а ръководителят на кризисния щаб вицеадмирал Румен Николов - че може да се организира операция по разтоварването му. Екоминистърът Асен Личев увери, че горивото на машината е източено. Минути по-късно Николов обясни, че на кораба има гориво, защото иначе няма как да се поддържат генераторите и системите му.

"В хамбара се пълни вода, това е установено. Което означава, че да, корабът потъва", заяви в събота Алексиев, който бе на мястото.

Той допълни, че от петък през нощта има изградено съоръжение, по което 9-членният екипаж може да се евакуира.

От кадрите обаче стана ясно, че на кораба все още има моряци. Те бяха облечени със спасителни жилетки. Те все още отказват да слязат от кораба.


Снимка: Мартин Младенов, Фейсбук

Алексиев обясни, че било много трудно да се организира операция. Първо, зоната е защитена, част от "Натура 2000" и не може да се влиза с тежка техника. Второ, вълнението на морето е силно. От въздуха също не може да се организира разтоварване.

Министърът заяви още, че държавата не можела да се намеси в ситуацията веднага, защото това можело да се счете за пиратски акт. Би следвало първо да се даде възможност на корабособственика. Освен това Алексиев твърди, че превозваните тонове изкуствени торове не са опасен товар.

"Действие, незабавно, от страна на държавата, без да се даде възможност на корабособственика да реагира, е враждебен акт. И грубо нарушение на всички европейски норми за корабоплаване", каза Алексиев.

Министърът се оплете в обяснения как корабособственикът предлагал да се изхвърлят 1000 тона от товара в морето и така корабът да бъде освободен.

"За мен беше ясно, че такива адекватни действия няма да бъдат предприети и има опасност от замърсяване на околната среда", заяви той.

На въпрос не е ли по-голяма опасността при потъване, Алексиев заяви:

"Да, има риск, ама вие разбирате ли, че ако ние действаме без да спазваме каквито и да е норми, държавата може да бъде осъдена".

Според него въпреки провалените опити за разтоварване и изтегляне, държавата е действала адекватно. Задържане на товара пък било действие, присъщо на пиратските държави.

Според екоминистъра Личев превозваният от кораба карбамид не е чак толкова опасен. По-рисково било лекото дизелово гориво, но то вече било източено.

"Сега, при каквато и да е деформация, рискът да изтече гориво е минимален", заяви той.

Личев допълни, че дори целият товар да се изсипе в морето, нямало да има измиране на живи организми зарад вълнението на морето и постоянното течение.

Нито МВР, нито транспортното министерство разполагат с техника, каза още той. Личев каза още, че ще направи всичко възможно двете институции да бъдат финансирани по оперативната програма, управлявана от неговото ведомство, за да се купи техника.

Товарът е сух, успокои пък вицеадмирал Николов. По думите му в трюма наистина има вода, но не е изключено тя да е влязла през вентилационен отвор.

Утре сутрин кораб цистерна ще свали поредното количество гориво от заседналия плавателен съд, обясни той минути, след като екоминистърът бе заявил, че горивото е източено. Че цялостно източване на горивото е невъзможно Николов аргументира с факта, че то е нужно за "живеене на кораба" – поддържане на генераторите и системите.

Следващото противоречие между него и политическите лица бе за потъването на плавателния съд. Николов започна изявлението си с думите, че няма да коментира казаното от министрите. Според него все още има шанс да се организира операция по разтоварване.

"Това, което ще се случва, е след като свалим горивото започва подготовка за претоварване на плавателни съдове", заяви той.

На въпрос кога очаква времето да позволи такава операция, той вдигна очи към небето и заяви:

"Може да попитате отгоре".

Ключови думи

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

20 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Преслав
    #20

    Айде пак Борисов е виновен , че некадърното правителство на Радев тотално оcpa пейзажа.

  2. Димитър Мавров
    #19

    Някой беше дал най-вярната идея-да се даде право на СС-производителите да си вземат по малко тор.Още на следващата сутрин корабът ще бъде изметен и ще може на собствен ход да пристигне във Варна.

  3. Тодор Станков
    #18

    Плах въпрос, ако някой кораб с размерите на тоз, се отклони от курса, ама яко, що ВМС или Гран.полиция не са изпратили барем едно катерче, вертолетче и т.н. Ако тоз кораб се е движил с 10 възела, ей Богу, ами кой чакаш 1.45 часа? Провал, пълен. Ако наистина е искал капитанът да изхвърли 1000 тона в морето но да спаси още 3000 и кораба, а зарад нас ще потъне с целия карбамид, става страшно. Хем ще ни осъдят, хем ще се прецакаме екологично. Така е, щото Янев остави втория и третия ешелон на ГРОБ,

  4. roser
    #17

    Нещата все повече заприличват на застрахователна измама. Пример: Товар, който струва 5 милиона се застрахова за 20. Отделно кораб, който струва още 5, също се застрахова за 20. Намират се 10 човека екипаж, на които да се плати по 20-30 хиляди на калпак и засилват кораба към скалите на някоя държава от третия свят като нашата, където няма нито организация, нито техника да се спаси положението. Схемата е много удобна.

  5. Александър Борисов
    #16

    Един куп институции,с един куп началници и всеки от тях се дърпа,че не носи отговорност за спасяването на потъващ кораб,пълен с отрова! Вижте,до къде я докара нашата държавна машина! Корупция ли,както и да я наречем,това е една разградена държава,управлявана от безотговорни непукисти! Пред очите ни,за около десетина дена един кораб потъва,заобиколен с чешести се глави.Изтича му горивото и азотният тор! Сценарий за анимационен филм на Борис Димовски! И не се намери поне един от "Висшият ешалон" на властта, да удари по масата и форсира мързеливците да си свършат работата.Срам за тази т.н."администрация" !

  6. Н
    #15

    Пък и едни интересни съвпадения - изсипа се уреята в морето , те пък пробавха сирените в 30 -км зона около Козлодуй,нали? Или Европа иска реална готовност за събития, които касаят Континента,и с едни сирени и шикити-микити май няма да се мине пред пред новите изисквания относно емисиите и озона.

  7. Н
    #14
    Отговор на коментар #2

    Т.е. - прилича на търговска игра със залог морския живот, така ли? И няма ли омбудсмани , защото Бг може и да отнесе някоя крупна глоба от Страсбург за престъпно нехайство ?Хората, които разбират повече от ситуацията би следвало да могат да бъдат практически по-полезни.Всъщност кой е вносителят и колко точно урея остава до момента и какви са изводите /може да се ползва и ИИ за експертен отчет и актуални данни , по сателит/за пораженията в морето?Настоявам за зелен ИИ , да поеме случая. Да се обърнат към Фугако и Сименс.

  8. Н
    #13

    За 50 г. кантора "Фуражни компоненти" на бившето външнотътговско предприятие "Хранекспорт" /златна риба при приватизацията"/ , при крупен внос с танкери на урея няма нито един такъв инцидент. Цялата организация на външната търговия се потроши, едни от специалистите починаха по странен начин, други - излязоха в безработица и мизерия и мутренски сценарии..Въпрос от миналото може ли 30 000 т. танкер с урея десетилетия да зарежда безпроблемно селското стопанство с азотен тор и 3 000 тонна барка да скапе при хубаво време цялото крайбтежие? Отговорът е :Простакът под външни интереси -меле и хора, и природа .

  9. васил
    #12

    започва да става подозрителна историята с този кораб , това тупане на топката дали не е за да потъне кораба заедно с товара , който дали е азотен тор или други азотни съединения

  10. Н
    #11
    Отговор на коментар #4

    И на друго е алегория- сървърът /на електронното управление/ потъва и вони, българскиете биончета на руска бионакса май ще свикнат , че нямаме общо чипово управлени.Ами то не е - само смени днк-то и вкарай по чип руско управление за шпионаж,мрежите в готовност под стволови и плацентни регистрии стратефии... Военната българо-руско-американска стратегическа медицина не е предвидена нито за Хайделберг, нито за Туборг.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.