Засега електрическите тротинетки няма да се регистрират

За ограничаване на безразборното им движение обаче е подготвен проекторегламент

Засега електрическите тротинетки няма да се регистрират

Засега няма да се изисква движещите се в момента безразборно навсякъде електрически тротинетки да бъдат регистри. Затова пък движението им ще бъде регламентирано, ще бъдат въведени редица ограничения и изисквания за водачите, за да се намали опасността от инциденти. Най-общо казано, тези нови превозни средства ще бъдат приравнени на велосипедите.

Това става ясно от публикуваното за обществено обсъждане предложение на регламент за движението на електрическите тротинетки, съобщава БТА като се позовава на Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата".

Според неофициална информация в България към момента има около 60 хил. електрически тротинетки, а прогнозите са за все по-масовото им навлизане в големите градове. Затова е изключително важно в кратки срокове да бъдат приети основни правила за безопасност, отбелязват от Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата", цитирани във вторник от БТА.

Предлага се тротинетките да могат да се движат по велосипедната инфраструктура, а където такава няма - плътно в дясно на платното по посока на движение, но само на пътища с разрешена максимална скорост до 50 км/ч. На общините се дава право да определят и допълнителни зони, в които да забраняват тяхното движение.

Електрическа тротинетка ще може да се управлява от лице над 16 години. Лицата между 14 и 16 години ще имат право да управляват подобни превозни средства само по велосипедна инфраструктура, съгласно разпоредбите на Наредбата за планиране и проектиране на комуникационно-транспортните системи на урбанизираните територии (в които се включва не само различните видове велоалеи, но и зони за споделено движение и определени улици).

Тяхното управление трябва да се осъществява със светлоотразителни елементи по облеклото на ползвателите. Максимално разрешената скорост за тях ще бъде 25 км/ч. Регистрация на този вид превозни средства на този етап не се предвижда.
Текстовете са предварително обсъдени, както с експертите от Министерството на вътрешните работи и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, така и в максимално широк формат с представители на ползватели, фирми вносители и предлагащи подобни превозни средства, компании за споделено пътуване с електрически тротинетки, общини и др.

Пред БТА председателят на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" Малина Крумова коментира, че във връзка с необходмостта държавата да наложи регулация за използването на електрическите тротинетки е направено проучване на европейския опит и е установено, че всъщност в само 6 държави има някаква степен на регулация, която е и много разнообразна.

Големият проблем с тротинетките, особено електрическите, според Крумова е, че те позволяват по-високи скорости, което вече създава опасност и за другите участници в движението по улиците и пътищата. Няма яснота къде могат да ги карат хората и общо взето са като един скейтборд, а стават все повече и повече като едно модерно транспортно средство, добави Крумова.

Според нея те не могат да причинят смърт, но когато се карат с по-висока скорост, удряйки пешеходец, могат да го наранят сериозно. Отделно при един инцидент може да се причинят травми на този, който го управлява.
В момента няма забрана и електрическите тротинетки могат да се движат навсякъде и това е посоката, в която трябва да разсъждаваме - как да ограничим базразборното им управление, коментира председателят на Агенцията. Според нея могат да се приравнят към велосипедите, защото е подобен тип транспортно средство, и да се управляват по велоалеите и крайно дясно на уличното платно, където няма велоалеи.

Другата посока е за обезопасителни средства - да се задължат каските, отразителни елементи, които ще позволяват тези участници в движението да бъдат видими за останалите. Третият елемент, по думите на Крумова е по отношение на скоростта. Тя трябва да бъде такава, че да не представлява опасност за пешеходците. Другото е ограничение за използването им от много малки деца. Те така или иначе могат да използват тротинетка с крак, но за електрическите не би следвало да са достъпни за деца под 14 години, смята Крумова.

Към момента няма регистрирани инциденти, но има установени критични ситуации без наранявания.

Попитана дали не може тези МПС-та да бъдат регистрирани, Малина Крумова отговори, че има всякакви варианти, но този въпрос трябва да бъде детайлно обсъден. Изискването на регистрация, според нея създава други правни последствия, като това, че трябва да има нотариална заверка на продажбата. Има много правни последствия от една такава стъпка, затова на този етап казвам, че трябва да се обсъди този въпрос, казва Крумова.

Към момента няма данни за броя на електрическите тротинетки, както и на хората, които ги използват. Но това може да се провери с търговската статистика на продажбите, каквато все още няма. Но е видно, че все повече и повече хора ги използват и ще ги използват, има и много компании, които вече проявяват интерес за споделени транспортни услуги - да предоставят такива тротинетки за споделен начин на ползване.

Това по думите на Малина Крумова е по-притеснителният вариант, тъй като изведнъж ще бъдат залети големите градове, където се очаква да има интерес от такива компании. Ако те не са регулирани по никакъв начин, наистина се създава сериозна опасност, подчертава Крумова.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Трябва ли България да спре Северна Македония за ЕС?