Засега партиите похарчили над 2 млн. лева за медийно отразяване

Засега партиите похарчили над 2 млн. лева за медийно отразяване

През първите 10 дни на предизборната кампания партиите и коалициите, които ще участват във вота, са похарчили 2 193 858 лв. без ДДС за медийно отразяване. Засега рекордьор по сключени договори за отразяване е коалицията на Воля- НФСБ - 694 194 лв.

Това показва проверка на Институт за развитие на публичната среда, който следи разходите за медийно отразяване на участниците в кампанията за парламентарни избори 2021. Мониторингът обхваща 40 национални и регионални медии – 10 телевизии, 3 радиостанции, 13 вестника и 14 информационни сайтове и агенции.

Колко са дали партиите за реклама досега

Близо 80% от дадените до момента пари от Воля - НФСБ са разпределени за големите телевизии: Нова ТВ, бТВ и БНТ. 40 000 лева са отишли за "СКАТ" - телевизията на лидера на НФСБ Валери Симеонов. Коалицията рекламира в телевизия "Евроком" срещу 16 830 лв и в сайта "Вести"(част от групата на Нова тв) за 28 800 лв. Сумите за останалите медии са по-малки.

На второ място по направени разходи е коалиция ГЕРБ-СДС със 375 184 лв. Засега рекламата е за онлайн и печатни издания. Според декларираното най-много пари са отделили за реклама в "24 часа" – 60 125 лева. Сред телевизиите засега има сключен договор с БНТ – за 41 666 лв. За в. "Труд" ГЕРБ и СДС са отделили 50 000 лева. На сайта "Дир.бг" са предоставени 41 461 лв за реклама, на "Новини.бг" – 30 000 лв, на "Епицентър" 22 500 лв, на "Офнюз" 20 300 лв, на "Клуб Z" 20 000 лева, на mediapool 16 667 лв, а на радио "Фокус" – 12 491 лв.

"Републиканци за България" на Цветан Цветанов също инвестира сериозно в кампанията. Неговата партия е трета с направени разходи в размер на 339 932 лв., като над 60% от тях са за договори с"Нова" тв и бТВ.

Четвърта по разходи за реклама до момента е ВМРО - 23 4191 лева. Малко повече от половината са отишли за реклама в "Нова" тв и бТВ. За реклама в БНТ са отделени 16 666 лв, в "България он еър" – 12 684 лв, а в тв "Европа" – 12 500 лв. Партията на Каракачанов е дала и по 15 000 лв на вестниците "Труд" и "24 часа". За реклама в "Дарик радио" са отделени 9905 лв. Останалите сключени договори са за около или под 2% от общата отделена до момента сума за реклама.

Засега партия ДПС е дала общо 113 244 лв. Най-голяма част от тази сума е отишла за отразяване в "Епицентър" – 20 000 лв, следван от БНТ с 19 800 лв. На "Фокус" и на вестниците "24 часа" и "Труд" са дадени 15 000 лв., а на "Стандарт" - 12 000 лева.

Партия "Възраждане" засега е дала 67 030 лв. за предизборна реклама. Почти 93% от парите са отишли за "Евроком".

Подобна е и ситуацията с "мандатоносителя" на обвиняемия хазартен бос Васил Божков – партия БНО. Тя е инвестирала 35 740 лв. за реклама, от които 33 240 лв са насочени към "Евроком".

Партия "Глас народен" засега е отделила 33 333 лв и всички те са за реклама в сайта "Офнюз".

Партия "Нация" е отделила 33 264 лв и те са отишли за реклама в "Евроком".

"Демократична България" засега е инвестирала 29 498 лв в предизборна реклама. Над 44 % от тях са за договор с "Дарик радио". За "Клуб Z" са отишли 5000 лв, за Maediapool – 4000 лв, за БНТ – 3886 лв.

Трифонов плаща на Трифонов да рекламира Трифонов

Партията на шоумена Слави Трифонов, която обяви, че няма да участва в телевизионни дебати по време на кампанията, е дала за реклама 17 480 лв. Над 94% (16 480 лв) от тази сума е за реклама в телевизията на шоумена 7/8 ТВ, която е и основната платформа на "Има такъв народ" за предизборна агитация.

За първите десет дни от кампанията договори с медиите не са сключили девет от регистрираните участници. Това са: "Български национален съюз – НД", "Атака", "Българска прогресивна линия", "Възраждане на отечеството", "Благоденствие-Обединение-Градивност", "Партия на ЗЕЛЕНИТЕ", "Български съюз за директна демокрация (БСДД)", "Пряка демокрация" и коалиция "Граждани от протеста".

Въпреки че не са вложили пари за реклама, коалицията "Движение Заедно за промяна" и партия "Общество за нова България", са получили безвъзмездно отразяване в "Евроком".

Кои медии привличат май-много средства

Медиите с най-големи приходи за първите 10 дни от кампанията са Нова ТВ – 404 456 лв., бТВ – 379 999 лв. и ТВ Евроком – 219 899 лв. Интересно е, че и Нова ТВ и бТВ са сключили договори само с три формации – коалицията Воля- НФСБ, "Републиканци за България" и ВМРО.

ТВ Евроком пък традиционно привлича средства от медийните пакети, което очакваме да се случи и тази кампания.

БНТ е сключила договори за 203 992 лв, в "24 часа" за 137 625 лв, "Дарик радио" за 89 533 лв, в "Труд" за 85 000 лв, "Офнюз" за 81 300 лв., "Вести" за 67 075 лв., "Епицентър" за 60 000 лв., "Фокус" за 48 975 лв, "Дир, бг" за 47 437 лв, "Новини.бг" за 42 500 лв, "Скат" за 40 000 лв (от Воля и НФСБ), в "Марица"- за 38 000 лв, в "Стандарт" за 36 000 лв, "КлубЗ" за 33 000 лв, Mediapool за 25 666 лв, а БНР – за 25 100 лв. Засега БТА имат договори за 12 320 лв, а Икономедия ( "Дневник" и "Капитал") – за 10 000 лв.

Някои особености

Към 14-и март 33 от включените медии са публикували информация за сключени договори с участници в изборите. Останалите 7 не са публикували или нямат сключени такива с политическите субекти. Това са: телевизиите БСТВ и Алфа ТВ, в. Монитор, в. Телеграф, в. Борба, в. Старозагорски новини и сайтът – BGnes.com.

Всички тези седем издания са публикували тарифи за предизборна реклама. Въпреки че нямат сключени договори обаче, на уеб страниците на някои от тях вече са налични предизборни банери.

Докато в първите дни от предизборната кампания за парламента през 2017 г. участниците бяха инвестирали 1 161 959.82 лв. (без ДДС)., в тази средствата за медийно отразяване са на практика удвоени. По всяка вероятност причина за това е здравната ситуация, поради която възможностите за агитация на терен са силно ограничени.

"В първите десет дни от кампанията по-голямата част от медиите са обявили договори с участниците. Прегледът на печатните медии обаче, показва, че агитацията в тях изглежда по-вяла от предишни години. Същевременно някои кандидати получават отразяване като водещи, автори и анализатори в различни медии. Известен е случаят на Любен Дилов -син, който е кандидат от ГЕРБ-СДС в Бургас и водещ в предаването "България търси талант" на бТВ. Друг такъв пример от страниците на в. "Труд" пък е кандидатът на ВМРО Кузман Илиев, който продължава да води собствена рубрика", посочват от Институт за развитие на публичната среда. 

Споделяне

Още от Избори 2021

Подкрепяте ли антиинфлационните мерки на правителството?