Засега партиите са похарчили два пъти по-малко за медийна реклама

Засега партиите са похарчили два пъти по-малко за медийна реклама

За първите 10 дни от предизборната кампания партиите и коалициите са похарчили общо 1 147 425 лв. (без ДДС) за медийно отразяване. Сумата е почти два пъти по-малка от средствата, които бяха отделени за същия период за изборите през април – 2 193 858 лв. (без ДДС).

Това показва проверка на Института за развитие на публичната среда (ИРПС), който следи разходите за медийно отразяване на участниците в кампанията за парламентарни избори 2021. Мониторингът обхваща 40 национални и регионални медии – 10 телевизии, 3 радиостанции, 13 вестника и 14 информационни сайтове и агенции.

От ИРПС посочват, че по-малкото разходи за медийно отразяване може да се дължат както на намалените средства в партийните каси, така и на не толкова стриктните противоепидемични мерки и възможността за провеждане на кампания на терен.

Кои формации колко са дали досега

Най-много средства за агитация в медии към момента са отделили трите традиционни формации в страната – коалицията ГЕРБ-СДС с 264 107 лв., БСП за България, които са похарчили 260 551 лв. и ДПС – със 114 490 лв. Трите политически сили всъщност са похарчили над 50% от цялата сума, която всички партии и коалиции са отделили за медийно отразяване към момента.

За сравнение, в първите 10 дни на кампанията през март рекордьор по сключени договори за отразяване е коалицията на Воля- НФСБ с 694 194 лв. На второ място по направени разходи е била коалиция ГЕРБ-СДС със 375 184 лв. За този период ВМРО беше отделила 23 4191 лева.

Сега коалицията между ВМРО, "Воля" и НФСБ е дала общо 101 140 лв. за предизборна реклама.

Националистическата партия "Възраждане" се е рекламирала за 71 280 лв, което е повече спрямо същия период на предишната кампания – 67 030 лв. Сега над 87% от похарчените от партията пари са отишли за договор с "Евроком".

Партията на Слави Трифонов "Има такъв народ" засега е похарчила 17 470 лв., от които 95% са отишли при собствената му телевизия 7/8 TV.

Партията на Цветан Цветанов "Републиканци за България", която наскоро официално се раздели с най-големия си дарител Павел Вълнев, е значително по-скромна в сегашната кампания. За първите 10 дни на кампанията през март формацията беше сключила договори за 339 932 лв., а сега те са 52 799 лв.

В първата една трета от кампанията 5 партии нямат сключени договори за отразяван- МИР, Подем, Бригада, Партия на Зелените и Глас народен. "Атака" не е отделила сума за реклама, но пък има договор за безвъзмездно отразяване в партийната си телевизия Алфа.

Кои медии привличат най-много средства

Най-много средства за първите 10 дни от кампанията е привлякла телевизия Евроком – 237 385 лв. В предишни кампании тя беше предпочитана и за реклама, платена със средствата от медийни пакети.

Телевизията също така отново сключва безвъзмездни договори с участниците в кампанията. Към момента такива има със следните партии и коалиции: "Свобода", "БСП за България", "Изправи се! Мутри вън", "Движение заедно за промяна", "Пряка демокрация" и "Демократична България".

На второ място по привлечени средства е обществената БНТ със 162 520 лв., следвана от вестник "24 часа" със 111 250 лв.

Засега двете големи частни национални телевизии бТВ и Нова ТВ са сключили едва по един договор с БСП.

Към 20-и юни 29 от включените медии са публикували информация за сключени договори с участници в изборите. Останалите 11 не са публикували или нямат сключени такива с политическите субекти. Това са: в. "Стандарт", в. "Монитор", в. "Телеграф", в."Черноморски фар", в. "Старозагорски новини", в. "Арда нюз" и сайтовете "Дневник" и "Капитал", БГНЕС, Mediapool, "Фрог нюз" и "Флагман".

Споделяне

Още от Предсрочни избори

Каква е оценката ви за проектокабинета на ИТН?