Засега протестите не влошават инвеститорските планове

Засега протестите не влошават инвеститорските планове

На фона на продължаващите две седмици протести срещу управлението не се забелязвала някаква голяма промяна в нагласите на инвеститорите към България. Това каза във вторник вечерта изпълнителният директор на Българската агенция за инвестиции (БАИ) Борислав Стефанов пред журналисти. С уговорката, че когато хората са недоволни имат право да протестират, той прогнозира, че ако демонстрациите продължат например три месеца, това със сигурност ще отблъсне някакви инвеститори.

Засега данните за направените вложения в страната не се разминават от миналогодишните. За първите четири месеца на 2013 г. у нас са инвестирани над 400 млн. евро, колкото са били първоначалните данни за същия период и на предходната година. След допълнителната ревизия на информацията обаче сумата нарасна до 1 млрд. евро, за сегашните данни също се очаква ревизия, така че Стефанов не бил притеснен за състоянието на инвестициите.

Той допълни, че вече е обсъдил с министъра на икономиката и енергетиката Драгомир Стойнев как БАИ да стане по-ефективна и сред набелязаните мерки било откриването на офиси на агенцията в няколко страни, за да се търсят по-активно инвеститорите. Тази идея е предлагана многократно в последните десетина години, но така и не е реализирана. Друго намерение е да се предлагат конкретни стимули за инвеститорите , които предпочетат за правят бизнес в България, каза още Стефанов.

Председателят на агенцията представи изготвено с еврофинансиране проучване за имиджа на страната ни като инвестиционна дестинация като част от програма за популяризирането на възможностите за правене на бизнес в България.

Според изследването около 70 % от потенциалните инвеститори заявяват, че България се ползва с добър имидж в чужбина. През 2013 г. страната ни, сравнена с Румъния, Сърбия, Словакия, Турция и Украйна, се нарежда на второ място по привлекателност като инвестиционна дестинация след Турция. За сравнение, през 2011 г. България заема четвърто място сред конкурентните си държави в региона.

Намерение за инвестиция в България в близките 2-3 години обаче изразяват само 7.2 % от запитаните фирми.

Над 90 % от инвеститорите са заявили, че срещат бариери при стартиране на бизнес в България. В повечето случаи това са сложните, скъпи и бюрократични процедури. Затова и вложителите препоръчват да се работи за разширяване на насърчителните мерки за правене на бизнес чрез директно финансово субсидиране, субсидии за открито работно място, освобождаване от плащане на осигурителни вноски, както и да се разширят правомощията на общините.

България получава от "добра" до "много добра" оценка като инвестиционна дестинация по отношение на наличие на работна сила, на комуникационна инфраструктура, политическата обстановка, с уговорката, че изследванията са правени в началото на тази година, достъпа до международни пазари и пазара на страната ни, качеството на работната сила, сочат още данните на агенцията.

Стефанов отчете още, че представители на БАИ са се срещнали с над 1500 потенциални инвеститора по време на международното им роуд шоу в Париж, Мюнхен, Лондон, Брюксел, Москва, Ню Йорк, Чикаго, Сан Хосе, Пало Алто, Сеул, Токио, Хонг Конг, Шанхай и Дубай, финансирано от еврофондовете.

Резултатите от медийната кампания показват, че 61 % от аудиторията, видяла онлайн рекламите в сайтовете на “Файненшъл Таймс“, е във Великобритания, САЩ и Хонконг, като рекламата е достигнала до хора от бизнеса на високи и отговорни позиции. Според проучване, проведено сред читателите на “Блумбърг Бизнес Уийк“, между 80 % и 89 % са прочели части от различните реклами, между 49 % и 53 % са прочели целите реклами, а 14 % са запазили публикация на рекламно каре за България. 21 % от читателите на изданието са посетили сайта, 20 % са дали препоръка по темата, а 19 % са потърсили повече информация по темата.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес