Защита от втората ръка замърсяващи коли от Европа, поиска България от ЕС

Подкрепиха я осем държави, а екоминистрите смекчиха намаляването на СО2 газовете при новите автомобили

Защита от втората ръка замърсяващи коли от Европа, поиска България от ЕС

Европейският съюз да вземе мерки за решаването на проблема с очаквания засилен внос на автомобили от Западна Европа заради въвежданите на ограничения в редица градове на движението на замърсяващи коли, на които така ще им падне цената и ще поемат към държави от ЕС с ниски доходи. Това са призовали пред Съвета по околна среда на ЕС, провел се във вторник в Люксембург, българската, полската и словашката делегации и нота, представена от българския екоминистър Нено Димов, съобщиха от Министерството на околната среда и водите.

Инициативата за предприемане на мерки на европейско ниво по този проблем е била подкрепена от Кипър, Латвия, Литва, Люксембург, Румъния и Унгария.

Димов се е аргументирал, че все повече градове в Западна Европа въвеждат забрани за движение на дизелови автомобили поради завишените им вредни емисии. В резултат вече е факт напливът на употребявани автомобили от държави членки с високи средни доходи на глава от населението към такива с ниски. Това създава риска и от т.нар. "вътрешно изтичане на въглерод“ в рамките на транспортния сектор на Съюза, смятат вносителите на нотата.

"В момента, в който забраните дадена стока на една територия, цената ѝ пада и тя става привлекателна за други пазари. Проблемът не би могъл да бъде решен чрез директна забрана на вноса в съответната държава членка, защото това автоматично означава нарушаване на един от основните принципи, на които се гради Европейският съюз – свободното движение на стоки. Това от своя страна би подкопало вътрешния пазар като фундамент за Съюза", смята Димов.

Според него прагматичният подход изисква онзи, който изкривява пазара, да поеме отговорността за това. Това означава държавите, които въвеждат подобни забрани, да не могат да "изнасят“ коли, които не отговарят на определени стандарти. За да бъде работеща, тази отговорност трябва да бъде закрепена на наднационално, европейско ниво, защото касае целия ЕС, смята Нено Димов.

"За постигането на правна сигурност и предвидимост е необходима по-голяма яснота и категоричност с оглед защита от вноса на автомобили втора употреба, в унисон с правилата на вътрешния пазар, и с цел по-голяма защита на здравето на гражданите на Европейския съюз и на околната среда“, заяви министър Димов. Той обясни, че именно затова, съвместно с Полша и Словакия България иска да привлече вниманието към сериозността на проблема и към необходимостта да бъдат обсъдени и предприети мерки, в т.ч. и законодателни, за справяне с проблема на европейско ниво.

Иначе по време на съвета на европейските екоминистри са били смекчени завишените предложения на Европарламента за приемането на нови изисквания към производители на автомобили в Европа, целящи намаляването на изхвърляните вредни газове, както и стимули за фирмите, ако пренасочат дейността си в сферата на електромобилите

Докладът на европейските депутати предлагаше с по-амбициозна цел за намаляване на емисиите от новите леки автомобили в ЕС с 20 процента до 2025 г. и с 40 на сто до 2035 г. Предишното предложение бе за свиване на емисиите с 30% до 2035 г. спрямо замърсяването през 2021  г. Същите цели бяха поставени и за нови микробуси.

Във вторник е било решено въглеродните емисии за пусканите на пазара нови пътнически автомобили да бъдат намалени с 15 на сто през 2015 г. в сравнение с изпусканите през 2021 г. и с  35% - до 2030 г. При вановете свиването през 2025 г. също е 15 на сто, но през 2030 г. целта е 30 процента.

Също така се предвижда производителите на автомобили, които не спазят поставените им цели, да внасят такси в европейския бюджет, които да се насочват към повишаване на квалификацията и образованието на работниците, засегнати от структурни промени в автомобилния сектор

Тази нова европейска "наказателна" политика обаче бе оспорена в сряда от Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА), според която изискванията не отчитат реалността.

ACEA посочва, че намеренията сами по себе си дават правилните сигнали, но са твърде агресивни. От асоциацията подчертават, че коментираните нива на емисии вчера от 28-те министри на екологията от страните от ЕС са доста по-реални.

"Намаляването на емисиите въглероден двуокис е сред приоритетите на европейската автомобилна индустрия. Всички производители инвестират сериозно в появата сред техните модели на все повече автомобили и микробуси на ток", уточнява по този повод генералният секретар на АСЕА Ерик Йонаерт.

Според него, че макар обсъжданите вчера от министрите на екологията нива на вредни емисии да са по-малко агресивни, те все още създават риск от негативно отражение върху автомобилната индустрия в Европа като цяло.

Снощната среща на министрите на екологията от страните от ЕС се счита за важна отправна точка, която бележи началото на преговорите между Европейската комисия, Европейският парламент и Съвета на Европа. По този повод генералният секретар на АСЕА призова трите институции да работя за финално решение, което балансира между опазването на природата и запазването на производството.

Още по темата
Още от Европа