Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Защо Черно море е начело в черната статистика на катастрофите

25 коментара
Защо Черно море е начело в черната статистика на катастрофите

Ако се направи една сериозна статистика на човешките жертви в транспорта в отделните му видове – автомобилен, железопътен, въздушен и воден, ще видим един интересен феномен. Най-много жертви има по шосетата на планетата, най-малко в Световния океан, който заема 71% от площта на Земята. Днес гибелта на кораб като правило не е свързана със страховити морски бури и навигационни (моряшки) човешки грешки, а с грубо погазване правилата за безопасност на корабоплаването.

"Оптимистичната” статистика в полза на корабоплаването е факт, но какво е положението в нашия регион? За един къс период от време във водите на Черно море потънаха два кораба с български екипажи - "Хера” и "Ванеса”. Само в края на миналата година в района на Черно и Азовско море, по данни на Руската администрация, са потопени или изхвърлени 13 кораба, без да броим последната трагедия с "Ванеса”.

Констатациите на официални власти на черноморските страни, медии и "познавачи” е, че морските произшествия са свързани предимно с морските бури и климатични проблеми. Такава позиция в ХХІ век е пресилена, не съвсем вярна и професионална, тъй като не отчита организационната и ресурсна безпомощност на администрация и спасители. Разбира се, причинна връзка с морската стихия има, но има и по-дълбоки предпоставки, които се крият в офисите на корабособствениците и в не до там освободената да действа ефективно Морска администрация. Кой "връзва ръцете ” на администрацията?.

Безопасността на корабоплаването

От десетилетия Международната морска организация при ООН (IMO) в Лондон изработва модерни и ефективни правила, свързани с безопасността на корабоплаването. Този нормативен инструментариум се усъвършенства и актуализира ежегодно. България и огромната част от държавите са страни по международните конвенции за търговското корабоплаване, които са универсални и важат за целия Световен океан. "Безопасността на корабоплаването” не е просто термин, не е нова тема за България, която през 1882 г. с указ на Княз Александър Батенберг е създадена българската морска (полиция) администрация.

Стройна система от международните правни актове, международна организация и национални морски администрации, от една страна, и морячеството и световното търговско корабоплаване, от друга, има една цел – опазване на човешкия живот на море, от тук и прилежащите търговски и други интереси.

Колко компетентни администрации има в България?

Най- важният и базисен документ е Международната конвенция за безопасността на човешкия живот на море (SOLAS 1974). Останалите 12 конвенции, протоколите към тях и морските законодателства на модерните морски държави, включително България, години наред се изграждаха.

От огромно значение е дали администрацията на отделната държава има властта и волята да изпълнява ефективно своята отговорна мисия.

Конкретно у нас след 2001 г. ускорено, но стихийно, започна да се въвежда европейското законодателство. Много често това ставаше чрез т.нар. директиви, като една част от тях даже не бяха в сила за ЕС. Така се създаде национално-правен режим за пристанищата, който не съществува никъде в Европа. Отговорните политици и прилежащите им експерти направиха част от българските закони пълни с недомислици и противоречия.

Убеден бях и тогава, а и сега, че не това "искаше" Европа. Такива бяха интересите на български икономически групировки, които искаха и успяха да подчинят и корабоплаването на своите цели. Така се преобразиха набързо и правилата, които се отнасят до безопасността на корабоплаването. Днес имаме частично негодни закони, базирани на международните конвенции, като част от тях до вчера са работили отлично - Кодексът на търговското корабоплаване и Законът за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на България. В "съзвучие” с тях се създадоха куп подзаконови недоразумения, които буквално стопират нормалното и спокойно управление и контрол на корабоплаването и ефективно разследване на морските произшествия.

От 1892 г. българската морска администрация, минавайки през перипетиите на историята, оцеля и я има и днес. Морската администрация участва най-активно в сесиите на Международната морска организация при ООН, тя е официалният орган и представител на правителството. Териториалната компетентност на родната администрация се разпростира в пристанищата и морските пространства под юрисдикцията на Република България, както и върху българския участък на р. Дунав.

Функционалните задължения на администрацията включват тотален контрол върху корабоплаването и участниците в него. Доскоро едно от основните и задължения беше разследване на морските произшествия. За тези цели изпълнителна агенция (ИА) "Морска администрация" има бюджет (при това не малък) и сравнително добре обучен кадрови състав и многогодишен опит. И всичко това е до момента, в който някой "отговорен" и влиятелен "другар" не реши да обърне стройната и управлявана схема, с главата надолу.

С поправките на Кодекса на търговското корабоплаване (КТК) в чл. 79 и на новата Наредба за разследване на произшествията в морските пространства и вътрешните водни пътища през 2005 г., в България на практика има две администрации. Едната с ясно и просто име – ИА "Морска Администрация" и още една – "Специализирано звено за разследване на произшествия в морските пространства и във вътрешните водни пътища".

Като аргумент за административния дуализъм в контрола на транспорта се сочи необходимостта от независимо звено при министъра на транспорта. Логичен е въпросът – морската администрация, в това число и специализираното звено за разследване на произшествията, на подчинение на кой министър са? Разбира се, на същия – министърът на транспорта. Тогава от кого е "независимо” звеното? И коя е тази "евродиректива”, която диктува този правен и организационен абсурд?

Как работи новата система за контрол и разследване на произшествията

Парадоксално е, че "звеното” има личен състав от двама експерти и един началник и ползва бюджета на Министерство на транспорта, който отдавна е разпределен.

Парадоксално е - и управленски, и правно, че разследванията на специализираното звено завършват не с акт, а с доклад. Парадоксално е, че препоръките и заключенията в този "доклад" не подлежат на обжалване и не могат да бъдат използвани в хода на гражданско, административно-наказателно или наказателно производство. А, за какво служат тогава? За най-елементарното пътно-транспортно нарушение на улицата се съставя акт, който е обжалваем!

И като последна илюстрация на правното безсмислие и управленска безпомощност е "прокламацията" на наредбата за разследване: "Разследването по тази наредба е независимо, не се извършва с цел установяване и степента на вината или отговорността и не препятства извършването на гражданско, административно-наказателно и наказателно производство.”

Абсурдно е разследването на произшествие да не завършва с изводи относно вината и отговорността, а тази изключително специализирана материя, да се хвърли на граждански, административни и наказателни магистратури.

Един сравнителен анализ на старата и новата наредба за разследване води до извода, че създателите на действащата не са съвсем наясно с целите.

Произшествията днес се делят на категории - много тежко произшествие, тежко произшествие и морски инцидент. Старият текст ясно и просто казва: "Аварийните случаи биват корабокрушение, авария и аварийно произшествие".

Основателен е въпросът, предвиденият от наредбата 28- дневен срок за извършване на разследване и тричленния състав на звеното за разследване на произшествията ще бъде ли достатъчен, за да се справи институцията с десетките ежедневни произшествия в корабоплаването?

Очевидно е, че всичко в новия акт прилича повече на литература и то слаба, и добри намерения, но в моряшкия живот и корабоплаването нещата трябва да са ясни, прости и точни. Корабокрушението си е корабокрушение и за моряка, и за собственика, и за застрахователя. "Много тежкото произшествие” е оценка, а не фактическо състояние и зависи от субективната преценка. При "много тежкото произшествие” с моторен кораб "Ванеса”, звеното за разследване излъчи нещо като комисия в състав – началник, представител на Морска администрация и следовател. Или "три в едно”! Несериозно! Разследващите групи не са на обществени начала. Корабоплаването е отговорен и небезопасен бранш. И мястото на звеното за разследване на морските произшествия е в ИА "Морска администрация".

Накъде плава България?

На България, а и на останалите и събратя в черноморския регион са необходими организационни и материални усилия, за да се въведе ред в областта на търсенето и спасяването. Правната проблематика и организацията на "търсенето и спасяването" трябва да се уредят в закон – КТК и да са в състава на ИА "Морска администрация".

Моряците от "Ванеса" можеше да бъдат спасени. Условията за плаване и трафикът на корабоплаването, например в европейското Северно море или Ламанша са несравнимо по-трудни и тежки. На 14 януари 2008 г.в Ламанша за 20 минути спасяват 20 моряци от 20 човека екипаж.

Недопустимо е така богати ресурсно държави като Русия и Украйна да нямат ефикасна и наситена с модерна техника система за спасяване. А България години наред беше преди всички тях по отношение опазване човешкия живот на море. Днес имаме две администрации и нито едно спасително съоръжение или кораб с денонощна вахта и готовност за оказване на помощ по вода и въздух. Нужната техника трябва да е специализирана за целта, тя не може да се ползва универсално. Военните хеликоптери стрелят и хвърлят бомби, а морските спасители спасяват хора, просто целите са противоположни.

Парите за необходимата техника ги има - над 80% от търговията на всяка страна, включително и България се извършва чрез кораби. Държавата трябва да знае как да ги вземе. Аматьорите и партийни номенклатури в политиката и особено в държавата, трябва да отстъпят назад. Щраусовата политика е недопустима, утре бедствието може да дойде и в морските пространства, контролирани от България. Не искаме повече безсмислени жертви на човешката безотговорност и алчност в Черно море, а и не само в него.

Нека в тези дни заявим, че сме в ЕС и приоритетите и работата ни са действително европейски.

* Авторът е специалист по морско търговско право и в момента е президент на агенция "Евробалканконсулт". От 1979 г. е главен секретар на Българската асоциация по морско право. В периода от 1982 – 1991 г. работи като експерт по морско и речно право в "Морска администрация" към Министерство на транспорта. Бил е експерт към Народното събрание и Министерство на правосъдието, участвал е в разработване на проектите на основни закони, стратегии и международни конвенции в сферата на корабоплаването и пристанищата.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

25 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #25

    След години попаднах случайно на този безупречен анализ на един бранш - морската безопасност. Ако България и днес през 2012 г. имаше такива хора като автора г-н Антонов на съответните места във властта нямаше да бъдем на тоя хал - все на последните места във всичко! И е неприлично при такива величини, да четем коментари на обикновени завистници, неуместно и срамно е. А за автора, поздравления позакъсняли!

  2. Чудака
    #24

    Струва ми се,че автора е нищо обиден.Някой някога нещо му е отказал.Затова е и така обиден.Нека каже автора в Гърция,Италия,Великобритания,Франция,Белгия,Швеция,Португалия,Испания и т.н.къде и на кого е подчинено това звено за морски произшествия и аварии.Струва ми се ,че дори и юрист автора борави с доста стара нормативна база,а европейското законодателство му е абсолютно чуждо-за жалост.Проблемите са явни и ги има,но и с такива корифеи като този Антонов няма да опрвят нещата,а млади и енергични хора.

  3. blue_fish
    #23

    Браво на автора!

  4. MI5
    #22

    Черно и Азовско море не са най- опасните води, но факт - там стават катастрофи. В Русия човешкият живот никога не е бил някаква ценност и не е чудно, че стават катастрофи. За България явно има проблем, щом всички така усърдно приписват всичко на природата.

  5. Малък Сечко
    #21

    че Законът за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата някога е работил, нормални или ненормално.

  6. Morski
    #20

    Tova e modela, taka triabva da se deistva.

  7. Чичо Ви
    #19

    Браво на Медиапул за доброто попадение - автор и тема. Личи си кой знае, но за съжаление вероятно му е отнета възможността да може да влияе на процесите.Сегашното правителство не долюбва истинските независими професионалисти. Умните хора и независимите хора са трън в очите на всяка власт - особено комунистическа такава

  8. Cowboy
    #18

    Подкрепете петицията срещу руското заробване на България чрез неизгодни за НАС проекти!Ето линк: http://www.bgpetition.com/ne-putin-goce/index.html

  9. Сухопътен
    #17

    Авторът е прав. Но състоянието на структурите за спасяване на море е такова, каквото е общото състояние на страната и обществото. Така че, каквато е държавата ни, такова е и почистването на снега по пътищата, такава е и морската администрация. Такова е положението и в Русия и в Украина, независимо от "богатството" им. Иска ми се да съм оптимист, но ми се струва, че и в обозримо бъдеще акваторията на Черно и Азовско морета ще бъдат в челото на черната класация.

  10. Ъ
    #16

    Ззщо седалището на нашите Морски администрации е в София?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.