Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Защо големите социологически агенции не публикуват проучвания за София?

14 коментара
Защо големите социологически агенции не публикуват проучвания за София?

Обикновено в последната седмица преди избори големите социологически агенции публикуват резултати от техни социологически проучвания. Сега обаче такива за София няма, макар че именно т.нар. битка за София се очертава да е най-големият залог на тези местни избори. Това оставя вратата широко отворена за противоречащи си прогнози със съмнително авторство, които са широко отразявани от някои медии като едва ли не най-меродавни за изхода от вота.

Mediapool потърси Геновева Петрова от "Алфа Рисърч" и Първан Симеонов от "Галъп интернешънъл" с въпроса защо този път двете агенции не публикуваха резултати.

Последното оповестено проучване за София на "Алфа рисърч" е от 9 октомври, а на "Галъп" - още от 27 август.

"Финансирахме с наши средства едно проучване за София. За съжаление, оценките ни показаха, че нямаме възможност да го направим и в края на кампанията. Нямахме и медийно съфинансиране за такова проучване", каза Петрова.

Тя обясни, че има много фактори, които правят надпреварата в София много оспорвана, но ако бяха провели проучване непосредствено преди вота, щяха да го публикуват, независимо от различните фактори от последните дни. "Щяхме да опишем коректно кога е проведено и че е преди дадено събитие, което би могло да повлияе на вота", уточни тя.

Първан Симеонов каза, че "Галъп интернешънъл" скоро не е правила проучване за София. "Обикновено публикуваме в последната седмица, но за национални избори, а ние всеки месец правим национални проучвания по различни теми. За местни избори проучването трябва да се направи отделно. Организацията е по-бавна, по-трудна, по-времеемко и по-скъпо е – за София е съпоставимо с национални избори. Така едно изследване, което трябва да излезе в последните дни на кампанията може бързо да остарее, докато резултатите от него се обработят", поясни той.

Според социолога и бивш член на ЦИК Цветозар Томов има и друга евентуална причина, която би накарала сериозни агенции да не публикуват резултати.

"Много са неизвестните и това прави прогнозите несигурни", коментира той пред Mediapool и подчерта, че само предполага защо няма проучвания, но това би била основателна причина.

Отсъствието на най-пресни данни от агенции, които държат на репутацията и коректността си, обаче отваря врата за други играчи, които могат да манипулират обществото както си искат – с любезното съдействие на медии, които ги публикуват и разбира се, политическите интереси, които стоят зад тях.

Симеонов определи като "много любопитно" обстоятелството, че в момента някои агенции публикуват проучвания, които се представят като проучвания с представителна извадка, проведени със собствено финансиране и извършени лице в лице, а в същото време въпросните агенции от много време не са имали реална дейност.

Цветозар Томов също подчерта, че тези, които публикуват подобни "проучвания" сега, го правят винаги. "Това не са проучвания, а пиар под формата на проучване", каза той.

"Менте социологията е продукт и на флирта между медии и социолози. Трябва да има отговорност и да не се публикуват данни без цедка", добави Томов и обясни, че с подобни публикации се легитимират крайно резултати.

Самият той преди ден коментира във Фейсбук проучване на "Барометър", излязло в сайта "Пик":

"Е, това е най-голямото мошеничество със социологически данни, което съм виждал досега. Сравнете с резултатите след 3 дни. Горкият Ангел Джамбазки, не ми изглежда глупав човек, но наистина ли се надява, че подобни фалшификати могат да заблудят някого, или някой некадърен съпартиец просто му прави мечешка услуга? Пожелавам му да се пребори за петото място в тези избори с Тончо Токмакчиев, такива са реалностите, а и да се утеши с това, че ще изпревари убедително другите "претенденти-патриоти" Волен Сидеров, Николай Дренчев и Стефан Иванов. А това, че несъществуващата агенция с гръмкото име "Барометър България" го изкарва претендент за балотаж в не по-малко несъществуваща медия няма да му помогне с нищо. И Манолова, и подреденият от "Барометър" далече след него Игнатов, а може би и Бонев ще вземат в пъти повече гласове от него".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит в 20:42 на 3 септември 2022 от автора.
    #14
  2. Преслав
    #13
    Отговор на коментар #3

    Изненада може да е ако сте четвърти, другото всичко е ясно.

  3. Преслав
    #12
    Отговор на коментар #11

    Аз мислех, че за кмет се борите ? Щом ви радват едни общински съветници и то почти само в София да си бяхте казали още отначало. Виж пак какво съм писал.

  4. AC/DC
    #11
    Отговор на коментар #10

    Смешнико, в листата за общински съветници категорично ще сме втори. Поради нормални биологични процеси червените бабички вече изпооредяха, така че не надявай на много добър резултат на БСП в София.

  5. Преслав
    #10

    Аз нали съм ви казал моето социологическо проучване - трети сте в София, а в страната сте пълна нула. В понеделник ще видите колко точно съм познал и вече ще се допитвате до мен. Знаем около кои гравитира Алфа Рисърч, явно не иска да отчайва малобройните им избиратели надявайки се на чудо... което няма да се случи.

  6. Baraev
    #9

    На никоя от социологическите агенции не и стиска да каже, че гроб ще загубят. Оправданията за невъзможността им да проведат допитване са смехотворни.

  7. Естествено
    #8

    Няма публикации защото резултатите са катастрофални.

  8. Пеликан
    #7

    През 2015 за кмет в София са гласували малко под 400000 гласоподаватели,а през пролетта 2019 за Европарламент - малко над 350000. Много е вероятно сложността на общинските избори 2019 да накарат много избиратели в София да избират да отидат я "за риба", я "за гъби" или (утре е Димитровден!) да заредят каците със зеле. Мисля си, че и онова що сътвориха "демократите" вчера на Орлов мост, също не бе полезно за увеличаване на избирателната активност.

  9. Quo
    #6

    Всеки се срамува от автоголове. Нормално.

  10. Jordan*
    #5

    Комуноиди от цялата страна - съединете се!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.