Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Защо хейтърите мразят?

И защо който не обича кафе, не харесва капитализма и големите купони?

18 коментара
Защо хейтърите мразят?

Глобалното затопляне, сплетните, халюцинациите и ядреното оръжие на пръв поглед не са свързани, но знаейки отношението към едно от тези неща, може да се разбере отношението към останалите, твърди ново психологическо проучване, публикувано през август.

Някои хора, изглежда, харесват всичко, а ‟хейтърите“ нищо. Джъстин Хеплер от факултета по психология на Илинойския университет в Урбане-Шампейн и Долорес Албарасин от школата за комуникации на университета в Пенсилвания решили да проверят доколко е вярна американската поговорка "Haters gonna hate" (‟Мразещите ще мразят“). Те се опитали да докажат, че много хора ненавиждат разни неща не заради нещо определено, а просто така. Всичко това е част от индивидуалността на отделния човек – измерение, което психолозите наричат "диспозиционно отношение".

Хипотезата на изследователите е, че хората, които ненавиждат това, което вече им е познато, са склонни да ненавиждат и неща, които още дори не са видели или пробвали. Провеждайки серия експерименти, те са се опитали да изяснят съществува ли у хората склонност просто да харесват или да не харесват въобще. Всичко зависи от индивидуалността.

Става дума за устойчива тенденция в поведението на хората, наречена диспозиция.

Дали емоцията ще е позитивна или негативна зависи преди всичко от особеностите на характера и средата – оптимизмът, екстровертността, чувството за собствено достойнство, удовлетворението от живота от една страна и неспособността ефективно да се регулират негативните емоции, лошото влияние на обществото, от друга.

Има ли нещо общо между архитектурата и студения душ

Изследователите създали скала на диспозиционните отношения от 16 точки за четири отделни проучвания.

  • Първата част скалата е от 100 точки и включва равномерно разпределение на положителните и отрицателни оценки. В началния етап 50 участници, 68% от които жени, 42% със степен бакалавър и магистър и среден доход между 37.5 – 49.9 хиляди долара, съобщили отношението си към 200 обекта.

  • От тези обекти учените избрали 100 стимула, като изключили напълно отрицателното отношение и напълно положителното. За надеждността на резултатите следващият етап се провел след месец, за да е сигурно, че при първото проучване респондентите не са били просто в лошо настроение.

  • Заключително се откроили четири групи обекти: 1. архитектура, студен душ, политика и футбол; 2. велосипеди, решаване на кръстословици, публични изяви, статистика; 3. почивка сред природата, Япония, критика, данъци; 4. кану, шахмат, ръгби, препариране.

Следващият етап целял измерването на различни черти свързани както с положителните емоции : екстровертност, оптимизъм, чувство за собствено достойнство, удовлетвореност от живота, - така и с отрицателните : избухливост, отрицателни черти, забавени реакции.

  • Те подготвили скала с емоционални окраски – внимание, спокойствие, ентусиазъм, възбуда, щастие, надежда, вдъхновение, гордост, изненада, доверие или страх, раздразнение, безпокойство, срам, скука, обида, вина, враждебност. Участниците трябвало да дадат оценки от 1 до 7 за всяка емоция.

  • В заключителния етап предложили на респондентите да оценят стока, за която току-що били прочели – измислена микровълнова печка Monahan LPI-800 Compact 2/3-Cubic-Foot 700-Watt.

  • За формиране на оценката им били предоставени шест представяния – три положителни и три отрицателни, след прочитането на които, трябвало да съобщят своето отношение към продукта по скалата от 1 до 7.

Който не обича кафе, не обича капитализма и големите купони

Резултатите показват, че наистина съществува нагласа за положително и отрицателно, което означава, че това може да бъде използвано.

  • По отношението на човек към дадено нещо може частично да се прогнозира отношението му към други неща : всъщност който не обича кънтри, има голяма вероятност да не обича кучетата и силната музика, пуловерите и клошарите.

  • Положителните диспозиционни отношения са свързани с положителните оценки на несъществуващата микровълнова печка, а отрицателните – с отрицателните оценки.

  • Тоест, мразещите давали по-малко възторжени отзиви за тази печка в сравнение с тези, които имали по-положително отношение към къмпингуването, Япония или архитектурата.

  • Интересното е, че диспозиционните отношения са свързани не само с обикновените стоки, но и с важни обекти от типа на ваксините.

  • Това означава, че отношението към обекта не зависи от неговите свойства, а от личностните особености на самия човек.

Откритието на психолозите може да се използва в бъдеще не само в теориите за отношенията и изследванията, но и в маркетинга. Хората с положителна диспозиция могат лесно да бъдат убедени, че им харесват предмети или модели на поведение (например физически упражнения), а хората с отрицателна диспозиция могат лесно да бъдат убедени, че нещо не им харесва (например продукцията на конкурентите) или да бъдат накарани да се откажат от някакво поведение (да речем от пушенето).

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

18 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #18

    14, откак разбрах че единствено Той се грижи за всички и откак спрях да се интересувам от политика. Пак Той ми разкри, къде са корените на злото- "По делата ще ги познаете". Слугите на Лукавия са ми ясни като tabula rasa.

  2. Анонимен
    #17

    Откъде я преписахте тая тъпа статия? Тва само янки може да са го писали.

  3. Анонимен
    #16

    Обичам кафе, значи обичам капитализма, но с уговорката, аз да съм капиталист, а някои да ми бере кафето срещу 2 песо на ден и да ми го сервират на цена под 1 лев, но с естествена сметана. Обичам и архитектурата, но не българската, защото знам колко са ми способностите, а и на колегите още повече. Тях ги мразя, особено, ако са им платили добре. Не обичам микровълновата си печка, а макар да не обичам клошарите и кънтрито, обичам пуловерите и силната музика. Какъв е научният извод? Бойко Борисов да се върне на власт, защото беше смешен и ни забавляваше ежедневно.

  4. Анонимен
    #15

    Интересно как могат да бъдат свързани тези изводи с диспозицията на електората на др.Станишев и изграждането на централата в Беляне? :) МАНИПУЛИРАЙ!

  5. ГТ
    #14
  6. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #13
  7. Анонимен
    #12

    "Който не обича кафе, не обича капитализма и големите купони"; "или да бъдат накарани да се откажат от някакво поведение (да речем от пушенето)." и къде е отговорът защо хейтърите мразят? защото биват карани да го правят. от кого? а кой има сметка от това? световната богохулна юдейска пасмина радетели за "новия световен ред". аз не ги мразя, но те въпреки това ме продават...

  8. Анонимен
    #11

    Чудесно изследване. Американско! Ще повиши продажбите. Ето как глупостите се представят като наука. A propos, какво е хейтър?

  9. Анонимен
    #10

    М.Н. Да ви припомня едно твърдение, което се отнася за много наши сънародници: "най мразя да мисля и най обичам да мразя". Доста представители на този тип хора наблюдаваме непрекъснато и навсякъде. Една част от тях са и представители на властта, за всеобщо съжаление.

  10. Анонимен
    #9

    По отношение на "теста" с измислен продукт микровълнова печка- кой НОРМАЛЕН човек харесва микровълнов буламач? Това и е претоплена манджа, с вкус на претоплена манджа! Кой "гений" е вкарал такъв масово омразен продукт като скала за оценка? Защо не хладилник с големи чекмеджета за бира?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.