Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Защо не се пуска движението през новия тунел "Железница"?

2 коментара
Защо не се пуска движението през новия тунел "Железница"?

Близо година и половина държавата не решава проблема с появилите се свлачища на новоизградения тунел "Железница" на магистрала "Струма". Проблемът възникна при строителството на съоръжението и за него се знае поне от май 2021 г., но решение на проблема няма.

Този публичен факт беше оповестен от Института за пътна безопасност. Негов председател е бившият шеф на КАТ София Богдан Милчев. Неправителствената организация разпространи доклад от проверка на място до служебния министър на регионалното развитие арх. Иван Шишков, придружен със снимков материал.

Това стана в навечерието на проверката на тунела и свлачищата около него, която днес ще направят заместник-министърът на регионалното развитие Захари Христов и председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Иво Иванов.

p> Тунел "Железница" и подходите към него струват около 270 милиона лв. и са изградени с европейски средства по оперативна програма "Транспорт" 2014 - 2020 г.

Големите съоръжения край Симитли са почти готови - тунелът, мостовете, подходите, хеликоптерната площадка. Остават да се направят довършителните работи вътре в тунела - полагането на износващия пласт асфалт, маркировка и т.н., както и участъците, засегнати от свлачищата.

Пускането на обекта обаче се бави заради нерешаването на проблема с появилите се свлачища от страна на държавата.

По този повод от Института за пътна безопасност питат дали корупция е причината това да не се случва. Неправителствената организация припомня, че авансово за укрепване на свлачища, по модела "Автомагистрали", правителството на Бойко Борисов даде близо 200 млн. лв. До този момент няма нито едно укрепено свлачище, ако изключим това по пътя за Рилския манастир, което срути малко след като бившият премиер Бойко Борисов го откри в навечерието на новата 2021 година.

От Института за пътна безопасност питат защо АПИ не е прекратило тези договори и не си е искало парите. По договор укрепването на свлачищата трябваше да приключи до края на 2021 г. и с днешна дата властта не казва какво се случва с тези договори.

Вместо да отговори на тези въпроси от пътната агенция разпространиха съобщение, че тунел "Железница" не е готов, а проучвателните и проектантските дейности на двете свлачища на магистрала "Струма" не са спирали.

Какво остава за довършване на тунел "Железница"

В тунел "Железница" на магистрала "Струма" не са завършили асфалтовите работи, монтажът на ограничителните системи, доизграждането на електрозахранването в съоръжението.

Продължава и работата по системата SCADA за управление на тунела. Нейното изпълнение към момента е на 80%.

Работи се по системите за безопасност в тунела - аварийни ниши, табла, климатици, окабеляване, оптика, монтаж на интелигентната транспортна система, посочва АПИ.

Двете мостови съоръжения към северния вход на тунел "Железница"

Кипи неспирен труд по решаване на проблема със свлачищата

Пътната агенция твърди още, че нито за момент не са спирали работата по решаването на проблема със свлачищата.

"Не са спирали инженерно-геоложките и хидроложки проучвателните дейности на двете свлачища на автомагистралата - при 365-ти км, което е преди тунела, пътувайки от София към Кулата, и при 369-ти км - след съоръжението", се казва в съобщението на АПИ.

За свлачището при 365-ти км в периода септември 2021 г. - май 2022 г. от проектанта са представени и разгледани 4 варианта на идеен проект за укрепването му. Те са отхвърлени от Експертен технико-икономически съвет (ЕТИС) в АПИ, като нецелесъобразни.

На 28 юли 2022 г. е предаден окончателен коригиран идеен проект, който е разгледан и приет на ЕТИС на 10 август 2022 г.

Прието е решение, което се състои в изграждане на предпазна стоманобетонна стена в дясно в основата на ската и тунел/тунели на магистралното трасе и допълнителна предпазна стена между двете платна, се казва в съобщението на АПИ.

В него е посочено, че този вариант позволява след изграждането на тези конструкции да продължи по безопасен начин работата по изграждане на пътното платно на директното трасе.

Голямото свлачище преди тунела в посока от София към Кулата. То е с дължина 240 метра. Ограденото е участък от около 60 м на пътя, който не е довършен

Предстои внасяне на необходимите документи в МРРБ за издаване на предварително разрешение по реда на чл. 96, ал. 3 от Закона за устройство на територията.

За свлачището при 369-ти км на 10 ноември 2021 г. е проведено заседание на ЕТИС, на което е разгледан изготвеният геоложки доклад и вариантни решения за преодоляване на свлачищните явления.

Докладът е приет със забележки. На 8 декември 2021 г. изпълнителят е внесъл коригирани проектни разработки, а на 31 март 2022 г. те са разгледани на ново заседание на ЕТИС. На него е решено геоложкият доклад да се приеме като се направят необходимите допълнения, както и да се одобри вариант за преоткосиране и изграждане на пилотна система с укрепителна стена.

На 11 април 2022 г. изпълнителят е представил доклад с отстранени забележки. Документите са окомплектовани и на 31 май 2022 г. са внесени в МРРБ за издаване на предварително разрешение/съгласие по реда на чл. 96, ал. 3 от Закона за устройство на територията.

На 7 юли 2022 г. министърът на регионалното развитие и благоустройството е дал предварително съгласие за извършване на геозащитни мерки, като е записано, че следва това съгласие да се впише в заповед за допълване на издаденото за обекта разрешение за строеж.

За проучвателните дейности по укрепването на двете свлачища АПИ не е извършвала никакви плащания.

През месец февруари 2022 г. по време на блиц контрол в парламента регионалният министър Гроздан Караджов заяви: "Разработено е проектното решение за укрепване на свлачището след тунел "Железница" по автомагистрала "Струма" и се очаква до края на годината да завърши и неговото укрепване".

Още от сега е ясно, че това няма как да се случи, защото от обясненията на пътната агенция се разбира, че те все още не са го възложили на фирмите изпълнители на обекта.

Ще се пусне ли движението по едното платно?

Във връзка с предстоящите дейности, свързани с преодоляване на проявилите се свлачищни процеси, се проучват варианти за пускането на движението в едно платно до края на годината, се казва в съобщението на АПИ.

Според него на проектантите са дадени указания да разработят такава възможност, а комисия от експерти ще оцени опасността от свлачището.

Изградената хеликоптерна площадка

Въз основа на тяхната оценка ще се предприемат спешни действия и спазвайки нормативната уредба ще се търсят варианти за пускане на движението в участъка с временна организация за безопасност на движението с цел улесняване на трафика.

Според пътни експерти това е малко вероятно да се случи, защото някой трябва да се подпише, че е безопасно за преминаване. При наличие на неукрепено свлачище едва ли някой чиновник ще си сложи главата в торбата, ако недай си боже се случи пътен инцидент, каквито стават ежедневно.

*Забележка: Снимките са на Института по пътна безопасност

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Ами нали се променихме, вече пътища не ни трябват и затова не строим такива!!! Важното е тлъстите ценови надбавки за газа да отиват във фирмите на правилните хора Алфа, Бета, МЕТ-а от хардвардското съсловие!!!

  2. Козин Човков
    #1

    А защо да се пуска, като може и да не се пуска? Някой да не си мисли, че пътищата на за гражданите? Не, те са на тиквените мутри!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.