Защо Русия е далеч по-малко заплашителна, отколкото изглежда

Защо Русия е далеч по-малко заплашителна, отколкото изглежда

Трябва ли Съединените щати и Западът да се притесняват, че руската сила е във възход? Може би си мислите така, предвид степента, до която руската намеса, в тази година на избори, доминира новините в САЩ.

Но в действителност, руската сила е чуплива. Маскирана като страна намесваща се в западната политика, с инвазия в Украйна и подкрепяща Сирия на Башар Асад, Русия е изправена пред дълбоки социални и икономически проблеми. Застаряването на населението и икономическата слабост на страната са в противоречие с нейните военни разходи и глобалните стремежи. В действителност вътрешни проблеми, пренебрегвани от режима, скоро ще ограничат способностите на Путин за авантюри в чужбина и проекта му за военна сила.

Казано просто, Русия няма ресурси да финансира претенцията си да бъде велика сила. Помислете за тези пет фактора.

1. Руската икономика е слаба

Да започнем с припомнянето, че икономиката на САЩ е десет пъти по-голяма от руската. Дори в силните дни на високи цени на петрола, Русия не беше в състояние да се конкурира с американската икономическа мощ.

А тези дни са вече отдавна отминали. През последното десетилетие износът на въглеводороди представлява приблизително 50% от държавните приходи. С цени на петрола, движещи се над 100 долара за барел през по-голямата част от последните пет години, Русия преживя икономически бум. В действителност, в периода между 2000 и 2013 г., БВП на Русия е нараснал почти девет пъти, една от причините за значителната подкрепа към Путин.

Но напоследък сривът на световните енергийни удари сериозно Русия, заличи много от икономическите завоевания от последните години и изпрати икономиката в рецесия. Освен това прогнозата няма да се подобри в скоро време, като икономическият растеж на Русия през 2017 г. се очаква да бъде минимален.

За да се подготви за пост-петролната ера, Кремъл създаде през 2000 г. резервен фонд за "черни дни", формиран от излишъка от приходи от нефт и газ. Със спада на цените на петрола, правителството греба от фонда многократно. От 2014 г. досега този национален резерв на Русия е намалял от 87 милиарда долара на едва 16.18 милиарда. В страната има и друг държавен валутен фонд, със 73 милиарда долара, но голяма част от тези пари вече са разпределени.

Икономическият спад вече има значителни последствия. Световната банка съобщи, че сега 21.4 милиона руснаци, или 14.6% от населението, живеят под прага на бедността, а броят на руснаците, които печелят по-малко от 10 долара на ден, се е увеличил с 8 на сто. Едно скорошно проучване установи, че 41 на сто от руснаците се затрудняват да спестяват достатъчно, за да си купят храна и дрехи. Икономическото министерство прогнозира, че няма да има подобрение на средните стандарти на живот преди 2035.

2. Русия е изправена пред демографска криза

Руснаците нямат достатъчно деца. Раждаемостта в страната възлиза на 1.7 раждания на жена, далеч от 2.1 раждания, нужни само за да се гарантира възпроизводство на населението. Освен това, младите мъже на Русия умират твърде рано. Средната продължителност на живота при мъжете е 64 години - по-ниска от тази на Северна Корея и 15 години по-кратка от тази в Германия, Швеция или Италия. Това се дължи на необичайно високите нива на алкохолизъм, тютюнопушене, нелекуван рак, самоубийства, туберкулоза, СПИН и насилие.

През 2012 г. СЗО посочва, че 30% от всички смъртни случаи в страната се дължат на алкохола; 12 милиона руснаци редовно поглъщат сурогатен алкохол като медицински етанол, почистващи препарати за прозорци и парфюми. Русия страда от епидемия от СПИН - в третия по големина град в страната, Екатеринбург, един от всеки 50 граждани има HIV. По същия начин, честота на убийствата в Русия е 11.3 на 100 000, много по-висока от средната за ОИСР от 4.1 (във Великобритания тази честота е 0.2).

В резултат на това се очаква населението на Русия да се свие с 16 на сто, или с 23 милиона до 2050 г., което води до намаляване с 25 процента на работната сила. По-малко работници ще пълнят годишния пенсионен дефицит на Русия, който е 54 милиарда долара и вече заплашва да фалира правителството.

3. Русия вече не може да си позволи да откупува нейните смутни региони

Русия продължава да харчи до 10 милиарда долара годишно, за да субсидира проблемните си региони като Чечения или Крим. Когато подаянията пресъхнат, напрежението между Москва и външните региони може да кипне отново и потенциално да се възобнови конфликтът в Северен Кавказ.

Освен това, руската икономика е силно регионализирана. Само 14 от 83 региона на Русия добавят повече за федералния бюджет, отколкото получават като субсидии. Продължавайки трансферите до отдалечени или не-руски региони, руските власти могат да провокират популистка реакция, което ще ограничи възможността на Москва да подкрепя сепаратистките анклави в Украйна, Грузия или Молдова.

4. Русия ще трябва да намали военните разходи

Състоянието на руската икономика до голяма степен определя военните разходи. През 2017 г. Русия ще похарчи 30% от своя бюджет за службите по отбрана и сигурност, като само 2.3% ще разходва за здравеопазване. Заради икономическата стагнация, през 2016 г. разходите за отбрана на Русия намаляха за първи път от 1990 г. насам. До 2020 г. Русия се очаква да изхарчи само 41 милиарда долара за военните. Това е по-малко от съответните разходи на Франция, чието население е 46% от това на Русия. Освен това, спиралата на нарастването на разходите в Сирия и Украйна може да бъде причина за начало на руското оттегляне или за фалит на режима. В действителност, един руски вестник наскоро разкри, че правителството харчи в Сирия 1.8 милиарда долара годишно само за военни доставчици.

Сравнете тези 41 млрд. долара с военните разходи на НАТО 892 млрд. долара през 2015 г. Това е една голяма разлика, която изглежда ще се разшири. Русия просто не може да задмине или дори да достигне доброто финансиране на Алианса.

Точно сега Путин може да бъде нападателен, защото руският бюджет дава приоритет на оръдията над маслото. Режимът на Путин ефективно търгува икономическото благосъстояние и социалните разходи срещу военната мощ. Тази сделка не може да продължи неопределено време.

Помислете например за кризата на Русия в областта на здравеопазването. Около 85 000 селски общини нямат каквато и да е медицинска инфраструктура. Според най-новото проучване на Блумбръг, Русия е последна по ефективност на здравните грижи, нареждаща се след 54 други развити икономики. И все пак правителството планира да намали разходите за здравеопазване с 33% през следващата година, с което те остават само 5.8 милиарда долара. Министерството на здравеопазването ще получи по-малко от 2% от исканото за 2017-2025 финансиране. Заплатите на лекарите в най-бедните региони са около 250 долара на месец и вероятно ще продължат да спадат.

Всичко това става по-лошо заради системната корупция в прилагането на програми в областта на здравеопазването. Така например, през 2015 г., Задължителният здравен застрахователен фонд просто "загуби" над 500 милиона долара.

5. Хроничните социални проблеми ултимативно ще се изправят срещу политиката на Русия

Руснаците са прословути със своя стоицизъм, но те не са автомати. Популярността на Путин се основава не само на медийните манипулации и оглушително патриотарство, но и на реални икономически ползи. Както Даниел Tрейсман показа, дори и в авторитарните държави, икономическият растеж е свързан с одобрението на народа.

В действителност, вече има ръст на протести, свързани с работата. Според проучване сред руски граждани от 2017 г., 32 на сто от анкетираните заявяват, че биха могли да протестират, ако има демонстрация в родния им град. Това е най-високият процент, откакто Путин за първи път дойде на власт през 1999 година.

AnchorРусия не е сталинска диктатура, а "управлявана демокрация." Продължителен икономически спад ще промени отношението. Без значение колко мощна или заплашителна може да изглежда точно сега Русия, настоящата ситуация не може да продължи. Руската стабилност и режимът на Путин почиват на нестабилна основа и пукнатините започват да се показват.

Още от Анализи и Коментари