Засилената охрана на френската крепост Кале изостря апетита на каналджиите

Засилената охрана на френската крепост Кале изостря апетита на каналджиите

Обединени в мрежи или не, всички каналджии в Северна Франция налагат на мигрантите, запътили се към Великобритания, един общ закон: неспирно вдигат цените, за да компенсират рисковете, свързани със засилените мерки за сигурност.

Трафикантите обаче са все тъй трудно разпознаваеми. "Мъчно успяваме да различим дали някой е мигрант или каналджия", каза пред АФП източник от местната полиция.

Случва се най-бедните да се хванат с такава работа самостоятелно, понякога за да платят собственото си прехвърляне. "Всичко струва пари - било да звъннеш на друг каналджия за десетина евро, било да ти изрежат дупка в някоя мрежа за 100-150 евро", обяснява активист, добре запознат с нравите в бежанския лагер "Нова джунгла", подслонил голяма част от близо 3000-те мигранти в Кале и околностите.

По на север - в Тетегем край пристанищния Дюнкерк, луксозните коли с британски номера, паркирани край портала на друг лагер, идват сякаш от друг свят. "Три четвърти от каналджиите тук са англичани", казва кметът Франк Дерсен.

Преследвани от силите на реда, особено нощем, когато каналджиите натоварват мигрантите в камиони на паркинги в промишлените зони или по магистралите, организираните мрежи събират внушителни суми.

"Мрежите най-често се образуват на етнически принцип", посочва Ан-Лор Арасюс, зам.-директор на Централното управление за борба с нелегалната имиграция и трудоустрояването на незаконно пребиваващи (ОКРИЕСТ).

През 2015 г. са разбити 19 такива мрежи, 6 от които са работели само с албанци, три - с Близкия изток (Афганистан, Иран, Сирия, Ирак), две - с Африканския рог (Еритрея и Судан), две - с азиатци от Виетнам и Китай, две - с Индийския субконтинент (Индия и Шри Ланка) и 4 предимно кюрдско-иракски, прехвърляли мигранти от всякаква националност.

1,4 милиона евро за половин година

В средата на август след разбиването на такава мрежа бяха повдигнати обвинения срещу шестима души, заподозрени, че прехвърляли албанци с камиони, и стана ясно, че нейният оборот от февруари е стигнал 1,4 милиона евро, разказва Ан-Лор Арасюс. Следствието установи, че от Албания са били поети близо 255 души при цени от 9100 до 9800 евро на човек.

Защото цените варират според услугите - от 500 до 700 евро за прехвърляне на еритрейци с изходен пункт Кале до 20 000 евро за пътешествие "ол инклузив" от Азия с помощта на виетнамски мрежи, със самолет и осигурено настаняване, посочва високопоставената полицейска служителка.

Цената зависи и от преценката за човека: "по-скъпо вземат от сирийците, които минават за по-богати - адвокати, инженери, лекари - които плащат двойно повече", твърди Франсоа Генок от неправителственото сдружение "Мигрантска странноприемница".

Пристанището Кале, откъдето отплават фериботите за английския бряг, е почти недостъпно - около зоната е опъната бодлива тел, тук и там са издигнати четириметрови мрежи и са монтирани камери за видеонаблюдение. Засилени са и мерките за сигурност в тунела под Ламанша, през който минават влаковете совалки, превозващи камиони - укрепени са вратите на входовете към съоръжението.

Това почти удвоява и тарифите: "отварянето на един камион вървеше 500 евро само допреди месеци, а днес излиза 800-900 евро, защото има повече полицаи, служебни обучени кучета", отбелязва Генок.

Някои трафикантски вериги вече заобикалят Кале или се изтеглят от района, където мигрантите, често безпарични, "предпочитат сами да си опитат късмета", посочва Ан-Лор Арасюс. Каналджиите поемат все повече нелегални далеч от пристанищния град, понякога "още на излизане от Париж, дори в Белгия или Холандия".

Нови следи водят тъкмо към пристанището Зеебрюге в съседна Белгия. "Малък приток" на мигранти има и в Уистрам, на брега на френска Нормандия, отбелязва кметът Ромен Бай.

По БТА

Споделяне
Още по темата
Още от Европа