Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Застрахователите искат таван на част от обезщетенията при смърт на пътя

Премиите за неизтекъл период при фалит не трябва да се гарантират, смята Светла Несторова

2 коментара
Застрахователите искат таван на част от обезщетенията при смърт на пътя

Застрахователният сектор настоява за регулиране на размера на обезщетенията на близките за болки и страдания при смърт на пътя.

"Има огромна заплаха срещу сектора заради тълкователно решение на ВКС по този въпрос", заяви в интервю за Mediapool председателят на Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) Светла Несторова, която е и главен изпълнителен директор на ЗЕАД "Булстрад Живот Виена Иншурънс Груп".

Според данни на асоциацията, изнесени през август, секторът може да се наложи да плати допълнителни неимуществени щети между 800 млн. лв. и 1.3 млрд. лв. заради тълкувателно решение на Върховния касационен съд (ВКС) от 21 юни тази година. То разшири сериозно кръга на увредените лица, които могат да търсят обезщетение от застрахователите заради емоционални болки и страдания при смърт на пътя на техен близък. Досега компенсации се полагаха само на семейството – съпруг, съпруга, деца или родители, а според решението вече е възможно обезщетение да търсят също братя, сестри, баби, дядовци, внуци и всеки, който докаже трайна емоционална връзка с починалия.

Според правния портал Лекс.бг през първия месец след постановяването на решението на ВКС делата срещу застрахователи в Софийския градски съд са се увеличили двойно. Масово новите искове са за случаи, при които най-близкият кръг от роднини вече е получил обезщетение, но сега такова търсят по-далечни близки. За последните пет години у нас близо 3500 души са загубили живота си на пътя.

"Решението на ВКС може да дестабилизира пазара и да изправи пред огромно предизвикателство цялото общество", коментира Несторова.

Наскоро бе направена промяна в Гражданския процесуален кодекс, която измени подсъдността, така че гражданите вече ще могат да водят дела по постоянния си адрес, а не само в София с цел да бъдат облекчени и хората, и съдилищата. "При разглеждането на промените в парламента съдиите, за да аргументират своята позиция, че софийските съдилища не могат да поемат натоварването, носеха списъци с новозаведени претенции от роднини по смъртни случаи по "Гражданска отговорност", добави Несторова.

Тя изрази надежда, че при готвените промени в Кодекса за застраховането през есента ще се предложат и текстове, които да решат кризата с огромните обезщетения за неимуществени вреди.

"Предстои промяна на Кодекса за застраховането през есента, което дава възможност да се предприемат стъпки за регламентиране на обема на плащания за неимуществени вреди. Нашите лимити са най-високите в цяла Европа – 95 000 лв. е средната сума, изплатена на обезщетено лице. За сравнение, във Великобритания е 10 000 паунда, а в някои държави е забранено изплащането на такива обезщетения, защото се счита за неморално", каза Несторова.

По думите ѝ промените няма да засегнат имуществените вреди, които ще продължат са се изплащат, включително за лечение, за издръжка на деца поради загуба на доход в семейството и т. н.

"Според мен решението на ВКС да се разшири кръгът от лицата е справедливо, просто трябва да се регламентират обемите и принципите. Дългосрочното решение е не просто да се сложат лимити на обезщетенията в кодекса, а да се разработи методика за изплащане на неимуществени вреди ", каза Несторова.

В момента почти половината от всички платени щети по "Гражданска отговорност" са за обезщетения за "болки и страдания". "На фона на всичко, което се случва по нашите пътища, има към 700 смъртни случая на година като неимуществените вреди по тях съставляват половината от плащанията по "Гражданска отговорност", посочи председателят на АБЗ.

Според нея основната причина за поскъпването на "Гражданската отговорност", което вече е факт, е явната недостатъчност на премиите, която се вижда и от доклада на Комисията за финансов надзор от юли.
Светла Несторова отказа да коментира конкретни цени и проценти на постъпване.

"Цената на "Гражданска отговорност" не е функция от политическите очаквания или амбиции на правителството, нито от икономическото състояние на гражданите, а реално е функция от това какво правим на пътя и какви щети настъпват на него", коментира тя.

По думите ѝ единственият сигурен начин, който може да промени поведението на шофьорите на пътя, е въвеждането на системата "бонус-малус", според която цената на "Гражданската отговорност" ще зависи от броя и вида на извършените нарушения. "Тъй като се говори за бонус-малус, хората отсега задават въпроси и изчисляват колко са 12 месеца назад и какво трябва да променят, за да не предизвикват ПТП. Убедена съм, че преките законови икономически мерки са единствените, които дават резултат", каза Несторова.

"Десет години говорим за ползите от сключването на застраховка "Гражданска отговорност", тоест за опасностите и рисковете, които покрива, ако направиш ПТП и какво се случва, ако я няма, без да постигнем добро проникване на застраховката сред шофьорите. Най-накрая се взе решение през 2016 г., че автомобил без застраховка се дерегистрира и с централизирана информационна система постигнахме 98% проникване на "Гражданската отговорност" буквално за дни", посочи Светла Несторова.

Тя смята, че няма място за аналогии между фалита на кипърския застраховател "Олимпик", който остави около 200 000 души без валидни полици по "Гражданска отговорност", и краха на КТБ, защото в застрахователния казус щетите са на практика минимални.

"Случаят „Олимпик“ създаде повече политически, отколкото реален икономически шум. Истински важното при фалит на застраховател е да има кой да плати на пострадалите лица, т.е.застрахованите или тези, които са потърпевши от ПТП, както е в случая с "Гражданска отговорност". Затова са създадени и обезпечителните фондове, това е тяхната роля. Независимо от тиражираните опасения в публичното пространство, аз смятам, че Гаранционният фонд на Кипър ще изплати обезщетения на пострадали в ПТП. Трябва единствено да договори бърз и лесен достъп до тези средства", каза Несторова.

"Що се отнася до премиите за неизтекъл период, те наистина не са и не трябва да бъдат гарантирани от Обезпечителния фонд като гаранционна схема. Те се търсят от клиентите по общия ред при фалит. Всякакви различни предложения имат популистки характер и биха имали отрицателно въздействие върху нормалните пазарни отношения, финансовата дисциплина и отговорното пазарно поведение", смята председателят на асоциацията на застрахователите.

Според официалния доклад по случая голяма част от потърпевшите клиенти на "Олимпик" са имали вземания от порядъка на 3 до 13 лв. "Има около 30 000 човека с вземания от 100 до 180 лв., като това е приблизително диапазона на най-високото вземане. И макар това наистина да е неприятна загуба за индивидуалния потребител, случаят не е сравним с КТБ по никакъв начин и не трябва да става повод за повече популистки спекулации", обобщи Несторова.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. [email protected]
    #2

    Тогава застрахователите,да обяснят,защо вдигнаха застраховките ГО,от 80-200 лв.След като сега искат да се променя кодекса,и да плащат минимални обезщетения или както споменава тази па.ча,не било морално в някой държави. Е какво,ние плащаме,а вие си делите бонуси в милиони,всяка година,все повече и повече,за наша сметка????!

  2. deni123
    #1

    така и никой не обясни бонус-малус системата. Истината е че застрахователите трябва да имат право да прекратяват Гражданска отговорност при кола, която извърши 2-3 катастрофи за 1-2 години(или по усмотрение на застрахователя). И подобна кола вече да не може да сключи гражданска, освен при група високорискови застрахователи(оттам премията става 5 пъти отгоре).

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.