Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Затворническа храна отвори вратите за преразпределяне на междуградските линии

Над 30 компании подадоха оферти за 68 линии от София до областните градове и морските курорти

1 коментар
Снимка: БГНЕС

Затворническа храна отвори вратите за преразпределението на пазара на междуградските линии в столицата.

Обществената поръчка за 68 линии от София до областни градове и морски курорти тръгна след като Върховния административен съд (ВАС) отхвърли искането на Националното сдружение на автобусните превозвачи за налагане на временна мярка за спиране на търга с copy-paste определение от поръчка за храна на лишените от свобода.

Така над 30-те оферти на кандидатите бяха отворени в понеделник в Столична община. Всяка фирма имаше право да участва за неограничен брой позиции. В търга се включиха всички сегашни играчи и няколко нови. За най-много линии оферти подадоха "Юнион Ивкони" (39), "Етап" (14), "Груп" (14), "Витоша Експрес" (12), "Карат С" (6), "Биомет" (3) и т.н.

По време на отварянето на офертите стана ясно, че обединението "Либърти Лайнс-Елина", което обслужва линии на община Севлиево, не е внесло гаранцията си за участие в търга, а пликът с цената на билетите на "Транс 5" прозираше.

Конкуренцията се очертава да бъде оспорвана, въпреки че през последните години печалбите на бранша намаляха заради набиращото интерес споделено пътуване. Битката се очертава да бъде за по-дългите дестинации - Варна, Бургас, Силистра, както и за Пловдив, които се смятат за печеливши. Притесненията на превозвачи са, че заради големия интерес е възможно фирми да спечелят с нереално ниски цени, които впоследствие да вдигнат цената на билета, особено такива, които вече са отиграли този номер с градския транспорт на София, където билетът поскъпна от 1 лв. на 1.60 лв. от 1 юни.

За други линии, които се смятат за непечеливши, не е имало голям интерес и това е дало възможност на фирми, зад които стоят едни и същи собственици, да участват с по две оферти – висока и ниска. Така при липса на кандидати ще могат да возят на по-висока цена. Вероятно превозвачите са заимствали опита на пътноподдържащите фирми, които постъпиха по този начин на търга през 2011 г., когато се получиха огромни разлики в цените между отделните области.

Очакванията на Столична община са новите изпълнители да бъдат избрани до края на годината. Най-вероятно обаче ще има обжалване на търга заради преплитането на интереси и то между отделни лобита вътре в самата ГЕРБ, твърдят запознати с конкурса.

Договорите с настоящите превозвачи изтекоха през 2014 и 2015 г. и бяха удължени с две години от Столичната община до провеждането на нова обществена поръчка. Договорите с бъдещите превозвачи ще са за 8 години.

Комфортът с превес пред цената на билета

Обществената поръчка за разпределянето на 68 междуградски линии беше пусната на 14 март 2016 г. от зам.-кмета по транспорт Любомир Христов, който месец по-късно подаде оставка заради скандала с 60 спирки от градския транспорт, ремонтирани от фирма, свързана с депутатката от ГЕРБ Ирена Коцева.

Поръчката е със срок на изпълнение 8 години от датата на въвеждането на линията в експлоатация.

Изпълнителите ще бъдат избрани по критерия "икономически най- изгодна оферта". Целта е да бъде постигнато най-доброто съотношение между "качество и цена", става ясно от мотивите на Столичната община.

С критериите за подбор общината е дала превес на комфорта, удобството и сигурността на пътниците, което може да доведе до поскъпване на билетите. Причината е, че се залага на нови автобуси, като фирмите с рейсове над 5 години ще бъдат отстранени. Изисква се за всяка линия компаниите да имат и по един резервен автобус, който да реагира при необходимост – авария, транспортно произшествие и т.н. Възрастта на автобусите носи най-много точки – 22.

Голяма тежест има и ако автобусите са собственост на превозвача (18 точки), а не са наети или на лизинг. От значение още е опитът на участника (10 точки), наличието на автосервиз и на гараж в София (по 10 точки).

В същото време цената на билета, която за повечето пътници е водеща, носи едва 8 точки. Най-малко – 2 точки се - дават за обзавеждането на рейсовете с допълнителни екстри – барче, телевизори, тоалетна и т.н.

Така максималният сбор, който може да вземе един участник, е 100 точки.

Изборът на изпълнители ще премине на три етапа – подбор по документи, предложение за изпълнение на поръчката и отваряне на цените. По тази причина пликът с офертите съдържа три отделни запечатани непрозрачни и надписани плика. Пликът с цените на билетите за всяко едно направление се отваря отделно.

В понеделник беше отворен пликът с документите да подбор. Очаква се резултати от пресяването на кандидатите да са ясни през септември. Плановете на Столичната община са до края на годината да има избрани изпълнители, казаха от общината пред Mediapool.

Според превозвачите условията са ограничителни, общината отрича

Обществената поръчка беше блокирана временно от Националното сдружение на автобусните превозвачи. То обжалва процедурата с мотив за ограничителни и прекомерни условия свързани с възрастта и изискванията към автобусите. Според превозвачите искането за нови рейсове и за един резервен ще вкара фирмите в допълнителни инвестиции без това да е необходимо. Столична община обаче смята, че гарантирането на резервни автобуси ще повиши "качеството и непрекъсваемостта на услугата, което всеки икономически оператор може да отрази в цената на услугата, без да е ощетен".

Сдружението оспорва и начина за компенсиране на превозвачите относно изплащането на компенсациите за безплатните билети за деца и тези с намаление. Според тях по едни линии ще се плащат компенсации, а по други не. Няма яснота и как ще бъде разпределена субсидията от над 1 млн. лв. В жалбата се твърди, че сумата е за целия 8-годишен период на договорите и се разпределя по неясни критерии.

От Столична община обясниха, че сумата за компенсации е за всяка календарна година и се определя с решение на правителството. За 2016 г. тя е малко над 1 млн. лв. (1 050 600 лв.), като средствата се разпределят в съотношение 70:30 в полза на Центъра за градска мобилност (ЦГМ). Парите се изплащат на фирмите по реда определен от правителството през ЦГМ до изчерпването им.

Правосъдие по български

Жалбата на Националното сдружение на автобусните превозвачи е придружена с искане за налагане на временна мярка за спиране на процедурата. Тя е отхвърлена първо от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), а след това и окончателно с определение на Върховния административен съд (ВАС).

Куриозното в определението на ВАС е аргументът на тричленния съдебен състав.

"Настоящият състав приема за законосъобразни и обосновани правните изводи на Комисията за защита на конкуренцията по отношение прилагането на разпоредбата на чл.121а, ал.4 от ЗОП. Съобразно този текст временна мярка може да не се наложи, когато отрицателните последици за всички интереси, които могат да се увредят, превишават ползата от нейното налагане. В случая е извършена прецизна преценка на възможността при налагане на временна мярка – спиране на процедурата за възлагане на обществената поръчка, да бъдат накърнени значителни обществени интереси, свързани със законовото задължение за осигуряване на храната на лишените от свобода."

На пръв поглед е абсурдно, че съдиите Галина Матейска, Тодор Петков (докладчик по делото и автор на решението) и Светослав Славов решават да затворят темата с автобусните линии с храната в затворите, за която не е ставало въпрос нито във ВАС, нито в КЗК, нито в Столичната община.

Проверка в съдебната системата на ВАС показва, че същият съдебен състав е използвал copy-paste и при още няколко жалби, свързани с поръчки за доставка на 50 нови тролейбуси на Столична община, за физическа охрана на Държавния резерв, за отпадъците на Столична община, за електронно обучение в училищата в страната.

Вестник "Капитал" съобщи през юли, че тази практика "затворниците няма какво да ядат" се появява в практиката на ВАС за първи път през април 2012 г. и след това очевидно се бълва на конвейер от съда.

Ако вземем предвид тази закономерност, то не е трудно да предвидим какво ще бъде решението на ВАС по съществото на спора между Столична община и превозвачите. КЗК вече отхвърли жалбата им като неоснователна на 18 май 2016 г. Сдружението обжалва пред ВАС, който за октомври е насрочил заседание за разглеждане на спора по същество.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. someone
    #1

    Ми кво да говорим? квато държавата, такъв и съдът... подобие на държава и подобие на съд, обслужващо мутро-олигархията орално...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.