Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Затяга се контролът над данъчните складове и оцветените горива

Битката срещу измамите продължава със законови поправки, очаквани до дни от премиера

7 коментара
Затяга се контролът над данъчните складове и оцветените горива

Контролът над данъчните складове и оцветените горива ще бъде затегнат, заяви премиерът Бойко Борисов в парламента в рамките на блиц контрола, последвал откриването на есенната му сесия във вторник и доминиран от темата за все още скъпите бензин и дизел, евентуално договорените цени от картел  и измамите по бензиностанциите.

По думите му в момента данъчните складове са извън контрол, както и стотици тонове оцветено гориво има в "знайни и незнайни бензиностанции, краде се от акциз, краде се от ДДС".

Затова на 7 септември Министерството на финансите ще внесе в парламента доста промени в законите, които се отнасят до данъчните складове и оцветените горива, заяви Борисов. Той допълни, че разчита на подкрепата на парламента за приеманите им и прогнозира голям отпор на планирания засилен контрол.

"Двадесет и четири часа в момента се работи по всички данъчни складове, защото някак си пък те са останали в законите и наредбите, без да бъдат регламентирани дейностите им", каза министър-председателят.

Запознати с петролния бизнес обясниха, че премиерът вероятно е имал предвид това, че за разлика от акцизните складове, където има строг контрол и отчитане на постъпилите и излезлите количества горива чрез разходомери, митническите складове в момента могат да приемат горива при тях, а обмитяването на стоката да става на други места. Преценката за това е изцяло на митническите служители и според компании от бранша тази възможност се използва за отклоняване на разтоварените вече количества и обмитяване на по-малко на други митници.

Оцветено гориво, чийто акциз в момента е 50 лв. за 1000 литра и трябва да се използва за отопление, пък можело да се поръча от всяка бензиностанции и да се използва за транспортни нужди. Реално нямало никакъв контрол върху продажбите и използването на оцветеното гориво, което водело до гигантски измами особено през ведомствените бензиностанции.

Спестени стотици милиони за месеци

Ако бъдат одобрени бъдещите законодателни промени, щели да бъдат спестени стотици милиони левове в близките месеци, според Бойко Борисов.

Той не пропусна да отбележи да пореден път, че от няколко месеца правителството му е започнало действия, концентрирани в звеното за борба с контрабандата и корупцията, изградено от НАП, Митниците, ГДБОП и ДАНС, под наблюдение на прокуратурата.

От начина, по който бяха конструирани – по цигари, меса, захарни изделия, петрол – се видя, че почти във всички сфери, в различни степени, има несъвършенства, или умишлено така са направени закони и наредби, че лобитата, които са ги движили, са създали на практика възможност за изключително неефективна дейност, заяви министър-председателят.

Основна тема на дебата в парламента се превърна и започналото преди повече от два месеца проучване на Комисията за защита на конкуренция (КЗК) на пазара на горива за наличието на неразрешено договаряне на цените. Борисов заяви, че КЗК е независим орган, "но от парламента зависи да избере такова ръководство, което да не налага ние да коментираме дали нещо е картел, или не". През октомври изтичат мандатите на председателя на комисията Петко Николов и голяма част от нейните членове.

Търси се дефектът на пазара

Работа на КЗК е да установи има ли дефекти на пазара на горивата, но ако имаше функциониращ пазар на горивата без никакви дефекти, една подобна ситуация трудно можеше да се обясни. Това заяви от своя страна вицепремиерът по икономическите въпроси омислав Дончев в отговор на питане на народния представител Мартин Димитров (РБ) за цените на горивата у нас.

Според Димитров има проблем с конкуренцията на пазара на горива у нас - тя е изкривена и трябва да бъде облекчен вносът.

Той и колегата му от БСП Румен Гечев коментираха думите на икономическия министър Божидар Лукарски, който във вторник откри, че цените на горивата в България са високи, защото страната ни не добива петрол и пазарът е малък.

"Нещо пречи да има ефективен внос и разликите в цените да бъдат обрани",  каза Мартин Димитров.

Румен Гечев се съгласи, че има "ненормални пропорции", но въпросът бил сложен, защото много фактори влияят на цените. Той смята, че информацията за предстоящите проверки е дала възможност на бензиностанциите да реагират преди проверката на бензиновите колонки.

Инспекцията беше направена по нареждане на премиера Бойко Борисов за три дни от Министерството на икономиката. "Това е кампанийно мероприятие на правителството преди изборите", смята депутатът от БСП. Румен Гечев предлага депутатите и гражданското общество да окажат натиск върху държавните институции, които постоянно да проверяват пазара на горива.

Мартин Димитров обаче му отговори, че по време на мандата на кабинета "Орешарски" част от уредите за измерване в "Лукойл" са спрени с мотива, че данните били трудни за прочитане и разбиране. "По наше предложение работата на уредите беше възстановена. Нелепо е БСП да казват какъв контрол искат", репликира Мартин Димитров.

Има ли пречки пред вноса?

Синият депутат предлага да се премахнат пречките пред вноса и да се засили конкуренцията на пазара на горива. Той очаква скоро Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) да бъде реформирана. Сега "тези хора не са ефективни", твърди Димитров.

Румен Гечев коментира, че при горивата става въпрос за стандартна стока и е напълно нормално да има малка разлика в цените. Той даде примери за регулацията на пазара на горива в различни държави.

В някои провинции на Канада например има ограничение в маржа от 4 до 5.2 цента на литър. Подобни ограничения има в Австрия – сега там цената може да се увеличава само веднъж дневно и да се намалява неограничен брой пъти, каза Гечев.

Насърчаване на конкуренцията

Мартин Димитров обаче не се съгласи с тези примери и каза, че решението е друго – да има среда, в която конкуренцията да нараства и вносът да се увеличи. "Цената на дизела вчера е втората най-висока в целия ЕС. Защо няма вносител, който да се възползва и да спечели от това, което автоматично да регулира цените", попита той.

"Искам от сегашното правителство и българския парламент да вземем заедно мерки за насърчаване на конкуренцията", каза реформаторът. Той допълни, че според някои дистрибутори вносът е усложнен.

"Ние позволяваме търговци на дребно да печелят повече от рафинерията", каза Гечев. Той допълни, че имало страни с държавни бензиностанции като Австрия, с което държавата се намесва на пазара. Ние нямаме необходимите резерви и петролни складове, с които да се осъществява интервенция, каза социалистът.

Мартин Димитров обаче не се съгласи и продължи да настоява мерките да са в посока насърчаване на конкуренцията. Румен Гечев пък препоръча на правителството да не предупреждава през медиите, когато предстоят проверки.

Средната цена на бензина стигна 2.12 лв.

Междувременно бензинът у нас поевтиня с над 6% през последния месец, като в сряда по бензиностанциите се продава средно за 2.12 лв. за литър. Най-ниската цена е 2 лв., а най-скъпата е 2.22 лв. Дизелът най-евтино може да се намели за 2.04 лв. за литър, а най-скъпата му цена е 2.20 лв. в момента.

Прогнозите на експерти са, че цените на горивата ще продължат да падат и може да се стигнат под 2 лв. за литър.

Понижението на цените на бензина у нас идва след масовите проверки на колонките по бензиностнциите и продължаващото поевтиняване на цената на суровия петрол на международните борси.

След три дни на ръст, на 1 септември двата сорта суров петрол поевтиняха с по около 7 на сто. Европейският "Брент" се търгуваше за около 50 долара за барел, а цената на лекия суров петрол беше 45 долара за барел преди ден.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. vladimir valkanov
    #7

    Никой не казва кои са австрийските държавни бензиностанции, а те са тук синьо зелени - OMV и участват на същия пазар, със същите цени като останалите. Има ли друга държавна верига в Австрия?

  2. Коментарът е изтрит в 15:34 на 2 септември 2015 от автора.
    #6
  3. ARROGANT
    #5

    А защо тоя Димитров не коментира драстичното вдигане акциза на горивата за отопление и някои други стоки /Бойковият акциз/, които пряко вадят парите от джобовете на обикновения българин и ги пъхат в някои други по-дълбоки джобове?

  4. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #4
  5. Bлaдo
    #3

    масовата приватизация, бопчо, я правихте вие комунарите (виденов, гечев, овчаров, масларова и пр.) през 1995 г . - виж си "боновата книжка", пишман интербригадисте... :-) ... Колкото до бензините - като минат под 2 лв. (психологическа граница) и после трудно ще посмеят да мислят за 3 лв. (а бяха ги постигнали, гнидите, по едно време)...

  6. strobo
    #2

    След урбулешката приватизация 1997-2004, просто няма как да стоят иначе нещата с цените на горивата у нас!!! Ама акъл, за кое по напред?

  7. Bлaдo
    #1

    за дизеловото гориво ли иде реч или за Дизела, който премина над 600 км по билото на Балкана за 4 дни? ;-)

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.