Завършващите училище не могат да пишат текстове

За дванайсетгодишния си престой в училище младите хора не се научават да се изразяват писмено. Това стана ясно в сряда при анализиране на резултатите от матурата по български език и литература в Министерството на образованието и науката (МОН).

Според проф. Милена Кирова, ръководител на катедра по българска литература в Софийския университет "Св. Климент Охридски", зрелостниците, както и студентите, трудно пишат логически свързан текст. Неумението на учениците да пишат се дължало на това, че практически не е отработено умението да се изразяват в писмен вид, а и липсвали достатъчно ясни критерии, по които учителите да преподават как се правят съчинения.

Ако на матурата се въведе изискване без писане на съчинение изпитът да не може да се вземе, то една четвърт от учениците ще бъдат скъсани, смята проф. Кирова.

Тя обаче е на мнение, че и учебното съдържание също е виновно за резултатите на зрелостниците. "Учебното съдържание по литература е остаряло и не е променяно от началото на 90-те години. На учениците трябва да се предложи ново, което съответства на техните интереси. Няма нищо страшно да се включат по-нови автори, както и различни творци да бъдат изучавани по избор в отделните училища", каза тя.

В отговор на въпрос Кирова посочи, че Иван Вазов не трябва да отпада от учебната програма, но пречка за неговото разбиране е езикът на творбите му, който е непонятен за учениците. Затова изучаването на Вазов трябвало да бъде придружено с някакво помагало, в което да се поясняват архаичните термини, остарелите думи и турцизмите, които вече са изчезнали от българския език, отбеляза тя.

Споделяне
Още от България