Заведения регистрират нова фирма на всеки 4 дни, за да пестят ДДС

Голяма българска верига сладкарници безнаказано не плаща данък години наред

Заведения регистрират нова фирма на всеки 4 дни, за да пестят ДДС

Заведения, сред които ресторанти и дискотеки, създават непрекъснато нови фирми, за да не се налага да се регистрират по ДДС. Понякога ново дружество се разкрива на всеки четири дни, колкото отнема да се достигне оборот от 50 000 лв., какъвто е прагът за задължителна регистрация.

Това стана ясно от изказване на зам.-министъра на финансите Росица Велкова при обсъждането на първо четене на пакета промени в данъчните закони за 2020 г.

Депутати от ГЕРБ разкриха, че през същата схема голяма българска верига от сладкарници с десетки обекти из цялата страна изобщо не е регистрирана и не начислява ДДС. Въпреки че НАП е съставяла през годините актове за нарушение на веригата и е изисквала регистрация по ДДС, разпорежданията са отменяни от съда, обясниха народните представители.

Затова управляващите смятат да подкрепят предложената от финансовото министерство мярка за затягане на режима за регистрация по ДДС с цел да се предотвратят опитите за избягване на облагане. В последните години данъчните са засекли стотици случаи на търговски обекти, особено по Черноморието, за които се регистрира нова фирма в момента, в който оборотът доближи прага от 50 000 лв.

Когато в един търговски обект еднородна дейност извършват една след друга свързани фирми или привидно различни, в облагаемия им оборот ще се включват и приходите на предишните работили там фирми за максимум 12 месеца, гласят промените в закона за ДДС. Финансовото ведомство е разяснило кога извършваната дейност се приема за "еднородна" и какво означава фразата "привидно несвързани лица".

"Мярката е добра, но вероятно ще се наложат известни корекции и усъвършенстване на текстовете", обясни шефката на бюджетната комисия Менда Стоянова.

Тя каза обаче, че ГЕРБ по-скоро няма да подкрепи друго от предложенията на МФ – да се облага с ДДС прехвърлянето на акции на фирми при имотни сделки. НАП е засекла редица опити да се продават имоти чрез апортирането им в специално създадени за целта търговски дружества, като сделката се оформя като покупко-продажба на акции, която е необлагаема, вместо като покупко-продажба на самия имот.

Според Стоянова обаче, ако сделките с акции станат облагаеми, това ще затрудни изключително сериозно търговския оборот и не е оправдано.

Друга предложена промяна, която най-вероятно също няма да бъде приета, е въвеждането на видеонаблюдение в складовете за производство и съхранение на алкохол. Въпреки че лично премиерът Бойко Борисов обяви мярката за централна в своята стратегия за борба с контрабандата, депутатите от неговата партия не смятат да я одобрят в цялост. Срещу предложението вече скочи бизнесът, който твърди, че повсеместното монтиране на видеокамери ще се окаже скъпо и неоправдано. Най-вероятно видеонаблюдението ще бъде гласувано само по отношение на сектор горива, но не и за алкохолния бранш.

Според друга промяна в данъчните закони, които бяха одобрени на първо четене, куриерските фирми ще са длъжни да упражняват по-сериозен контрол върху акцизните стоки, главно заради много случаи на продажба на цигари и тютюн без платен акциз през куриери.

При пренос на пратка с акцизни стоки куриерите ще изискват документ за самоличност и от подателя, и от получателя на пратката. Ако се появят съмнения за нарушение или при поискване от митниците куриерите и пощите ще трябва да отварят пратката за проверка (в стая с видеонаблюдение и свидетели), дори без съгласието на подателя. Ако в пратката има рискови стоки – цигари или тютюн без платен акциз, тя ще се задържа за проверка от контролните органи.

Още от Бизнес