Заводът на Гриша Ганчев в Баховица става индустриален парк

Първи стъпи немски производител на авточасти, не е ясно ще се произвеждат ли отново автомобили

Приказката за завода в Баховица на Гриша Ганчев от производител на китайски автомобили, чието производство спря през 2016 г., прераства в нов индустриален парк.

Дружеството "Баховица Индустриален парк" е учредено в края на 2017 г. С днешна дата вече има сключен първия си договор с инвеститор. Това е германският производител на авточасти VOSS Automotive, съобщиха от "Баховица Индустриален парк".

Интерес има и от други инвеститори, но към момента няма подписани договори с тях, казаха от "Баховица Индустриален парк" пред Mediapool.

Новият индустриален парк край Баховица

Новият индустриален парк край ловешкото село Баховица се простира на терен от около 300 дка с изградена инфраструктура – ток, вода, газ, пречиствателна станция. Върху него има изградени пет едноетажни производствени и складови бази и една административна сграда на пет етажа.

Капиталът на дружеството "Баховица Индустриален парк" е 14.7 млн. лв. и представлява апортната вноска от недвижимите имоти, оценена на около 5 млн. лв., а останалата част е стойността на движимата собственост.

Собственик на компанията е "Българска автомобилна индустрия", дружество, което официално се води собственост на Андон Димитров, но индиректно е свързано с Гриша Ганчев. То държи правата за продажба на китайските автобуси "Джънджоу Юйтун Бус" (ZHENGZHOU YUTONG BUS$ и на автомобилите "Грейт Уол" (Great Wall).


Андон Димитров е бил в управлението и на редица фирми, свързани с Гриша Ганчев, сред които "Литекс Комерс". В момента е в ръководството на футболния клуб "ЦСКА-София" ЕАД. Другите двама членове на директорския борд са Валентина Радкова-Иванова и Мая Танева-Стойчева, които са в ръководството на други компании, свързани с "Литекс".

Въпреки че компанията е регистрирана в средата на ноември 2017 г., тя отчита приходи от 84 хил. лв. от отдаване под наем на имоти и печалба от 7 хил. лв., показва публикуваният финансов отчет на компанията в Търговския регистър.

Собственикът на индустриалната зона има учредена ипотека на производствената сграда и логистичния склад в полза на "Интернешънъл асет банк", която е известна в публичното пространство като банката на Младен Михалев-Маджо. Ипотеката е заради отпуснат кредит за 5 млн. евро. Ипотекирана е и столовата в парка като обезпечение на физическо лице по договор за прехвърляне на вземане, става ясно от финансовия отчет на дружеството.

Първият инвеститор - VOSS Automotive

Германската компания VOSS Automotive е първият голям инвеститор, който стъпва в индустриалния парк на Гриша Ганчев в село Баховица.


Дружеството е подписало дългосрочен договор за наем на площ от 12 225 кв. м, като ще ползват халета на автомобилния завод. Инвеститорът е наел и 5-етажната административна сграда, намираща се на територията на завода, съобщиха от индустриалния парк и община Ловеч.

Плановете на VOSS са фабриката му в село Баховица да заработи през второто тримесечие на 2019 г. Работата ѝ ще е фокусирана върху компоненти за леки автомобили. Амбицията е да бъдат разкрити 1000 нови работни места за специалисти от Ловеч и региона, се казва в съобщението на "Баховица Индустриален парк".

Инвеститорът е оглеждал и други градове в северната част на страната като възможни локации за производство, както и други терени на територията на общината. В крайна сметка изборът е бил заводът на Гриша Ганчев, обясниха от индустриалния парк.

VOSS Automotivе има над 65-годишна история и доказан опит в производството на тръбни връзки и компоненти за първично вграждане в двигателите, охладителните, хидравличните и спирачни системи за леки и тежкотоварни автомобили. Сред основните клиенти на концерна са Volkswagen и дъщерните му MAN и Audi, както и GM, Chrysler, Navistar и др.

Германският концерн включва холдинговата VOSS Holding и дъщерните VOSS Automotive и VOSS Fluid. Има представителства в 13 страни по света, сред които САЩ, Мексико, Бразилия, Китай , Индия, Полша и Турция. Към януари 2018 г. за групата работят над 5100 души по света. Годишните ѝ продажби са били за 545 млн. евро през миналата година, което е ръст от близо 100 млн. евро спрямо година по-рано.

Община Ловеч се ангажира да съдейства за бързо административно обслужване на VOSS Automotive, така че до шест месеца производството да стартира, обещава кметът на Ловеч Корнелия Маринова. Тя ще има среща с представителите на VOSS в понеделник.

Производството на автомобили беше спряно през 2016 г.

Гриша Ганчев инвестира 72 млн. лв. в завода си за производство на автомобили в Баховица. От тях 66 млн. лв. бяха кредит от фалиралата Корпоративна търговска банка.

Лентата на завода беше прерязана лично от премиера Бойко Борисов в началото на 2012 г., но през 2016 г. заводът спря да работи, а малко по-късно дружеството "Литекс моторс" поиска обявяване на процедура по несъстоятелност. В момента негов правоприемник е компанията "Селект моторс къмпани", която е в процедура по фалит, като съдът е назначил и временен синдик.

Гриша Ганчев спаси инвестицията си чрез прихващане на задълженията си към КТБ, но липсата на подкрепа от страна на китайския му партньор за налагане на марката Great Wall на европейския пазар и проблемите с издаването на сертификати доведоха до неуспех на бизнес начинанието с производство на леки коли в България.

Така вече повече от две години автомобили в завода в Баховица не се произвеждат и няма яснота дали производството им ще бъде възобновено.

Гриша Ганчев продължава с продажбата на китайски автомобили

През юли 2015 г. друга компания, свързана с Ганчев - "Българска автомобилна индустрия" (БАИ), придобива завода в Баховица. С договор за наем част от активите на завода са били отдадени на друго дружество за срок от 14 години, става ясно от финансовия отчет на БАИ за 2016 г.

Чрез БАИ Гриша Ганчев продължава бизнеса с китайски автомобили, които продава предимно на държавни и общински дружества и структури. Компанията му е представител на китайската марка автобуси "Джънджоу Юйтун Бус" (ZHENGZHOU YUTONG BUS), както и на автомобилите на "Грейт Уол" (Great Wall). От миналата година компанията заложи за налагането на пазара на новия SUV модел – HAVAL на българския пазар.

БАИ се занимава още и с гаранционно обслужване на китайските автомобили и продажбата на резервни части за тях.

Дружеството участва и в търгове на общински и държавни дружества самостоятелно и като подизпълнител. За 2017 г. има спечелени три поръчки като изпълнител и участва в една като подизпълнител.

Най-голямата поръчка е за доставката на 290 високопроходими автомобила за нуждите на Гранична полиция за 11.6 млн. лв. без ДДС. БАИ ще достави и 22 газови автобуса на "Столичен автотранспорт" за малко над 8 млн. лв. без ДДС, както и няколко пикапа на ВиК Сливен за 96 000 лв. без ДДС. Освен това БАИ ще отговаря и за гаранционната поддръжка на 20 електрически автобуса за Столична община. Този търг беше спечелен от "Евролийз ауто" с цена от 22.2 млн. лв. без ДДС.

Общо сключените договори възлизат на около 20 млн. лв. и са подписани през първата половина на 2018 г. Забавянето на изпълнението на поръчките е причина за влошаване на финансовите резултати на компанията, става ясно от публикувания финансов отчет на дружеството.

БАИ поддържа и 110-те дизелови автобуса, доставени на Столична община през 2016 г., от китайската компания. За гаранционното им обслужване през 2017 г. компанията на Гриша Ганчев е получила около половин милион лева.

След загуба през 2014 и 2015 г. БАИ излиза на печалба от 546 хил. лв. през 2016 г., която достига до 4.9 млн. лв. през 2017 г. Приходите на дружеството също растат и достигат 40 млн. лв. през миналата година.

Компанията обаче отчита намаляване на продажбите на леки коли. През 2016 г. са продадени 426 автомобила "Грейт Уол", от които 225 в чужбина, докато през 2017 г. са продадени едва 250 леки коли, от които 122 са експорт. По-ниските нива на продажба на леки коли е обяснено с налагането на пазара на новия SUV модел – HAVAL и забавянето на изпълнението на поръчката от 290 автомобила за Гранична полиция, заради обжалването на търга. Ефектът от това е, че пазарният дял на автомобилите с марката Great Wall се е свил с 0.52%.

Амбициите за развитие на БАИ са за налагане на автобусите с марка YUTONG, както на българския пазар, така и в Централна Европа. Маркетинговите проучвания на компанията показват, че в следващите шест години ще трябва да бъдат подменени около 8000 автобуса в България. Компанията разчита и да увеличи продажбите на леки автомобили на Great Wall както у нас, така и в чужбина. В плановете ѝ са и разширяване на бизнеса с резервни части и сервизно обслужване на автобуси и леки коли.

Още от Бизнес