Заводи на Американ стандард подпомагат българската икономика

Един от най - авторитетните американски всекидневници "Ню Йорк таймс" за първи път публикува голям материал за българско предприятие. "Видима идеал" бе приватизирана през 1996 г. от американската компания "Американ стандард".

Севлиево, България - Като същински марсиански кораб огромната нова фабрика за санитарен фаянс представлява необичайна гледка сред нивите около този поовехтял град с 250-хилядно население, разположен в отдалечено кътче на Балканите.

В центъра на града една стара фабрика бе подновена с най-модерни машини, за да произвежда месингови водопроводни кранове с хромово покритие и друга арматура. В село на около половин час път през пасищата трета фабрика - чисто нова, разпростряла се нашироко и боядисана в бяло и синьо - произвежда арматура и дръжки за врати.

Всичко това е резултат от инвестирането на повече от 100 милиона долара от Американ стандард къмпанис, групировка, базирана в Пискатауей, щата Ню Йорк, която произвежда климатици и части за автомобили, както и водопроводна арматура. Бизнесът тук направи от България - страна с малко над осем милиона население, която трудно може да се смята за икономическа сила - водещ доставчик на арматура за бани за голяма част от Европа и Близкия изток, с търговски марки като Идеал Стандарт и Джейд.

Такива инвестиции дават възможност за подобряване на положението в страната, която стартира неравномерно в прехода си към пазарна икономика и все още доста изостава от бивши страни от съветския блок като Полша и Унгария.

Освен, че е сред най-големите чужди инвеститори в България, Американ стандард е една от малкото компании, изнесли дейността си в райони, отдалечени от центъра на управление в столицата София или търговски и туристически центрове като Варна, пристанищен град на Черно море. Това със сигурност е било благодат за този изпитващ трудности район - да се създадат заетост и да се насърчат усилията за преобразуване на местната икономика. В заводите има толкова работни места, че работниците трябва да бъдат извозвани с автобуси на компанията от градове, разположени на около 60 километра, което е сериозно разстояние /до работното място/ за средния българин.

Смесеното предприятие включваше германското отделение на Американ стандард, Идеал стандард, и българската севлиевска компания - Видима, наречена по името на местна река - която произвежда кранове и водопроводни части от 30-те години насам. Национализирана от комунистите след Втората световна война, занемарената фабрика Видима бе поета след рухването на комунизма през 1989 г. от група млади мениджъри, които започнаха да търсят инвеститори. Те успяха да заинтересуват Американ стандард, чието производство и мениджъри познавали от търговски панаири.

Заводът Видима, в който непосредствено след войната са работили няколко десетки работници, постепенно се разраства до около 1000 души, с приход от 9 милиона долара през 1992 г. Пет години по-късно Американ стандард поема пълния контрол чрез няколкократно увеличаване на инвестициите. Част от милионите компанията дава за модернизиране на старата фабрика Видима и за изграждане на двете нови фабрики, втората от които бе открита през май тази година. Бизнесът сега дава работа на около 3 350 българи, а косвено - може би на пет пъти повече , включително шофьори на камиони и строителни работници. Приходите тази година се очаква да достигнат 63 милиона долара с откриването на нова производствена линия.

"Исках да получа тази работа - тя повече отговаря на това, за което съм учил", каза 30-годишният Ивайло Кънев, който лъска и полира месинговите части на арматурата. Г-н Кънев е завършил местният техникум, но след това е намерил работа само в текстилна фабрика. С извънредния труд сега той печели еквивалента на 175-220 долара месечно. За сравнение - в текстилната фабрика заплатите са между 65 и 90 долара на месец, а средната за страната е 100 долара. Това, казва той, му позволява да осигурява по-добри дрехи за жена си и малката им дъщеря, а дори от време на време да заминава на почивка извън Севлиево.

Такава заплата може и да е голям късмет за Кънев, но за Американ стандард те все още са много изгодни. Разходите за работната ръка тук са едва една десета от тези във фабриките на компанията в западна Европа.

Според Американ стандард България е привлекателна не само поради евтината работна ръка. "От географска гледна точка, това е хубаво място, а и качеството на производството е на световно равнище", посочва Фредерик М. Поузес, изпълнителният директор на компанията. "Хората искат да работят, искат да се усъвършенстват, милеят за работата си".

Приблизително една четвърт от годишните приходи на Американ стандард от 7,6 милиарда долара - тоест 1,8 милиарда долара - идват от водопроводна арматура, като почти половината са от продажби в Европа. Очаква се, че около 7 процента от продажбите в Европа за тази година ще бъдат от българските фабрики.

Възвращаемостта на инвестициите е бърза и значителна. Фабриката за санитарен фаянс за 43 милиона долара, която бе открита през 1997 г., се изплати за четири години, каза Васил Кънев, един от младите посткомунистически мениджъри, който неотдавна бе назначен за главен изпълнителен директор за Източна Европа.

Американ стандард полага усилията за намаляване на злополуките и случаите на принудително спиране на производствения процес. Според Том Торнтън, директор на българската фабрика за фаянс, намалява делът на мивките и тоалетните чинии, които трябва да бъдат унищожени, защото са върнати от качествения контрол. Сега става дума за около 10 процента от производството и това е един от най-добрите показатели за 47-те фабрики за фаянс на компанията в 25 страни. Миналата година този показател е бил 36,5 процента.

Компанията се опитва също така да привлече доставчици от България, за да се намалят разходите, но и за да се даде шанс на местната икономика. Един от големите доставчици - Групо Минерали от Италия, който осигурява част от 600-те тона суровини - глина, пясък и други подобни, каквито фабрики те за фаянс преработват всяка седмица , строи тук преработващо предприятие. Четири други важни доставчици - от Германия, Испания и Австрия - се очаква тази година да се установят в България.

Акциите на Американ стандард продължават да се котират високо, като досега тази година са поскъпнали с около 23 процента. Анализаторите обикновено оценяват високо действията на компанията. "Мисля, че те повишават качеството на работната сила като цяло и това оказва влияе съществено върху разходите, както и на качеството", каза Даниъл Нол, който наблюдава компанията в Балис Люитс и Коулман в Ню Йорк.

Компанията обаче не остава настрана от трусовете в световен мащаб. Когато обяви, че приходите за първото тримесечие от стоките за оборудване на бани са спаднали с 1 процент и възлизат на 455 милиона долара, г-н Поузес обясни резултатите с влошаващите се икономически условия в Северна Америка и Европа, където се продават 90 процента от производството на компанията. Американ стандард иска да увеличи продажбите си в Източна Европа, която е естествен пазар за българските фабрики, но където компанията все още не е постигнала съществена преднина, за да се пребори с местните производители или евтините италиански конкуренти.

Споделяне

Още от Бизнес