Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Завой в износа - от суровини към стоки с добавена стойност

Ръст на износа от началото на годината, след спада от 1% през 2014 г.

2 коментара
Завой в износа - от суровини към стоки с добавена стойност

България е на път да обърне тренда от страна износител основно на суровини към стоки с висока добавена стойност. През изминалата година страната ни печели позиции в световния износ в електрониката, фармацията и пластмасовите изделия. Добре се представяме при велосипедите и мебелите, а при облеклата има съживяване. Губим позиции в световния износ при зърното, маслодайните семена, тютюна, желязото и стоманата. Това показва анализ на Българската стопанска камара (БСК), направен на базата на данните на Световната търговска организация (СТО).

Макар и минимално с 1% българският износ през 2014 г. се е свил и възлиза на 29.31 млрд. долара. Това връща страната ни отново на 65-то място в света по износ на стоки и суровини, след като през 2013 г. бяхме с две места по-напред, а през 2012 г. на същата позиция.

Курсът на щатския долар, колебанията в цените на стоките на международните пазари, както и намаленото търсене на някои метали от страна на Китай, който е основен потребител, са основните причини за спада на износа през миналата година, коментира Веселин Илиев, директор на отдел "Външноикономическо сътрудничество" в БСК.

За първите четири месеца на 2015 г. обаче трендът се обръща и има ръст на износа с 12.9% спрямо година по-рано, сочат данните на НСИ, публикувани в четвъртък. Износът за страните извън Европейския съюз расте с по-бързи темпове спрямо партньорите ни в общността, съответно 13.8% спрямо 12.3%. Експортът на стоки и продукти обаче за страните от ЕС е на по-голяма стойност – 9.3 млрд. лв. спрямо 5.4 млрд. лв. за трети страни.

Германия, Италия и Румъния са основните ни външни партньори

Германия, Италия и Румъния остават основните ни външно-икономически партньори. Към тези страни изнасяме най-много стоки и продукти, от там и вносът е най-голям.

Експортът към Германия възлиза на 1.93 млрд. лв. (ръст от 13.5% на годишна база), към Италия достига 1.42 млрд. лв. (8.6%) и Румъния – 1.1 млрд. лв. (7.3%).

Българският износ е нараснал и към изпитващата финансови затруднения Гърция – до 927 млн. лв. в края на април, което е повишение от 7.2% на годишна база. Стартиралата на 28 юни 2015 г. банкова ваканция в южната ни съседка, която ще продължи поне до 13 юли, най-вероятно ще окаже негативен ефект и върху търговските взаимоотношения между страните ни. Българския внос от Гърция в края на април се е свил с 3.6% до 771.3 млн. лв., сочат още данните на НСИ.

България е световен лидер при износа на зърна

Ръстът на българския износ е два пъти по-висок от ръста на световния внос, сочи анализът на БСК. За периода 2010 – 2014 г. българските фирми достигат средногодишен ръст на износа от 8%, докато световният внос расте с 4%.

Сред водещите пазари по-значителен спад на износа на български стоки и материали e отчетен в Китай (-18%), Русия (-8%), Испания (-10%), Сърбия (-8%) и Украйна (-55%). Печелим обаче пазарни позиции в Белгия (42%), основно поради двойно увеличение износа на мед, Алжир (94%) поради увеличен износ на горива и Сингапур (71%), където е пренасочен износът на горива от Гибралтар, Полша и Чехия с по 12 %.

Както и досега, България остава лидер в износа на някои нишови продукти и през 2014 г. Наблюдава се и ръст в износа на стоки с по-висока добавена стойност като медикаменти, машини, електрически и електронни изделия, както и фармацевтични продукти. Такава трябва да бъде и по-нататъшната специализация – продуктова, с по-висока добавена стойност, а не секторна, коментира Веселин Илиев. По думите му българската икономиката няма два или три водещи и структуроопределящи отрасли и за това не може да се очаква България да е експортен лидер в цял сектор.

България е на първо място в световния износ на зърна, сплескани или на люспи, различни от овесени през 2014 г., като заема дял от една в световния износ (20.2%). Общо са изнесени зърна за близо 36.5 млн. долара, като водещ пазар е Румъния, която формира близо 60% от износа на България в тази секторна група продукти.

За разлика от 2013 г., когато България беше първенец в световния износ на слънчогледови семена като дял, сега отстъпваме с една позиция (14.3%). Това се дължи основно на спада с една трета на износа на слънчоглед през 2014 г., както и понижението на цената от 631 на 567 долара за тон. Най-голяма част от българския износ на слънчогледови семена е за Холандия, Германия, Турция, Португалия, Франция, а най-добри цени постигаме във Великобритания, Полша, САЩ, Литва, Австралия и Канада. С изключение на тях, експортните цени на българския слънчоглед са около 400-580 долара/тон, което е под средните цени на конкурентите ни - 600 долара/тон.

Макар да има лек спад България остава втора в световния износ, след Италия, по временно консервирани череши с дял от 19.1%. През миналата година сме изнесли временно консервирани череши за 18.5 млн. долара.

Страната ни запазва втора позиция в световния износ на нерафинирана анодна мед (15.4%), брашна от маслодайни семена (14.85), слънчогледови семена (14,3 %), патешко и гъше месо (12.9%) и семена от кориандър.

Износът на електроенергия продължава да е значим за българската икономика, въпреки неговия спад с 2% през 2014 г. Износът на ток е основно за Турция, Гърция, Словения, Чехия, Кипър, Македония, Сърбия, Румъния. Най-добрите цени са постигнати на турския и италианския пазар, сочат данните на БСК.

След няколко чужди инвестиции България вече заема важни пазарни позиции в световния износ на комплекти проводници за автомобили. С две трети се е увеличил износът ни за Турция през миналата година. Растеж има и за пазарите в Словения, Унгария, Чехия, Швеция, Италия, Словакия, Румъния, Испания, Франция, Полша, Германия.

Износът на руди на благородните метали и техни концентрати и на медни руди отчита спад през 2014 г. Водещи пазари на рудите на благородните метали са Германия и Корея. Намаление се отчита и в експортната цена, която за миналата година е около 200 хил. долара/тон. Губим позиции в Белгия. Това се отразява върху общия спад в стойностно и количествено отношение поради намалена цена на металите на световните пазари.

През 2014 г. българските цигари са се изнасяли основно за ОАЕ, Сирия и Иран, където печелим пазарните позиции, но губим позиции в Ирак, която е сред основните ни партньори през 2013 г.

Калцинираната сода, която е традиционен продукт и с традиционни пазари, постепенно възвръща пазарните си позиции. През 2014 г. се увеличава износът ни към Франция, като делът ни в световния експорт достигна 9.2% с продукция за 248 млн. долара.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #2
  2. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.