Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Здравна стратегия 2030: инвестиции в превенция и трансформация

0 коментара
Здравна стратегия 2030: инвестиции в превенция и трансформация

Инвестиции в превенция и трансформиране на здравната система и фокусирани стратегии за справяне с проблеми в областта на майчиното и детско здравеопазване, борбата с рака и неговото бреме, донорството и трансплантациите, психичното здраве, мозъчно-съдовите болести и др. Това са основните приоритети, залегнали в проекта на Национална здравна стратегия с хоризонт 2030, който бе публикуван за обществено обсъждане в последните дни на редовното правителство от екипа на министър Асена Сербезова и бе завещан на служебното правителство, което слева да я приеме и разработи план за действие към нея. Документът очертава основните политики и реформи за следващите години, интегрирайки в себе си ангажиментите в Националния план за възстановяване и устойчивост, по който е предвидено да се финансират част от планираните инвестиции, както и със средства от оперативните програми и националния бюджет.

Проектът залага три ключови приоритета и изпълнението на конкретни политики по тях, както и 6 реформи и инвестициите в 7 проекта от Плана за възстановяване и устойчивост, чрез които да се подобрят средата и здравните показатели на населението.

Първият приоритет са инвестициите в превенция и насърчаване на здравословно поведение и среда, подкрепяща здравето на всички през целия живот. Тук са включени политики за насърчаване на здравословния начин на живот, ефективен скрининг и превенция на хроничните незаразни болести, превенция на инфекциозните болести и подобряване на имунизационния обхват.

Вторият приоритет са инвестиции в трансформиране на здравната система, ориентирана към потребностите на хората. Тук са заложени мерки в извънболничната помощ, болниците, лекарствената политика, електронното здравеопазване и др. 

В извънболничната помощ се предвижда създаването на здравно-социална консултативна услуга, целяща подобряване на здравето на населението и популяризираща здравословния начин на живот, превенцията на социалнозначимите заболявания и подпомагане на достъпа до специализирана медицинска грижа. Здравно-социалната услуга ще бъде насочена към интегрирано консултиране по всички въпроси, касаещи общественото здраве, на уязвимите групи от обществото ни – малцинствата, здравно-неосигурените граждани, младежите, младите майки и двойките преди забременяване и по време на бременността, семействата с деца с увреждания, хронични заболявания и специални потребности, и възрастните хора в риск от социално изключване. Всички посочени дейности – промотивно-профилактични, медицински и социални, ще бъдат структурирани в основни пакети според индивидуалните потребности и съществуващите медико-социални рискове за здравето на всяка от уязвимите групи. Чрез реализирането на тази реформа ще бъдат създадени консултативни медикосоциални звена за профилактично-промотивна дейност, които ще предлагат здравносоциална услуга (интегрирана консултативна, промотивна, профилактична и патронажна дейност) за всички нуждаещи се групи в района им на обслужване. Тези звена ще извършват и по-високо квалифицирани медицински грижи по диагностика, проследяване и подпомагане на лечението при хора с хронични заболявания като провеждат комплекс от здравни, медицински и социални дейности. Това е заложено и като реформа в стратегията и Плана за въстановяване и устойчивост

По отношение на болниците се предвиждат преструктуриране и технологично обновление. Чрез механизма на Националната здравна карта ще бъде оптимизиран броят на болничните легла, в съответствие с потребностите на населението, в т.ч. чрез трансформация на болнични структури и легла за активно лечение в такива за дългосрочни и палиативни грижи. В районите, в които има излишък на болнични ресурси, Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) е предвидено да сключва селективно договори с лечебните заведения, които осигуряват най-квалифицирана и комплексна грижа най-близо до хората. Това е мярка, която от години се обсъжда и предлага, но така и не е въвеждана ефективно досега. Много малки и неефективни болници за активно лечение биха могли да бъдат преустроени в медицински центрове с легла за наблюдение и лечение до 48 часа и в структури за дългосрочни грижи, които да осигуряват цяла гама от социални и медицински грижи: амбулаторни услуги, включително мобилни медицински грижи, физиотерапия, услуги за дневни грижи и в известна степен грижи за отдих и палиативни грижи, предоставяни както на място, така и в домашна среда. Увеличаването на броя на леглата за дългосрочни грижи, усъвършенстването на социалните услуги и подобряването на грижите в домашни условия ще позволи на болниците за активно лечение да фокусират вниманието си върху основната си дейност и по този начин ще допринесе за повишаване на ефективността на болничния сектор като цяло. За предоставяне на висококачествени услуги в болничния сектор ще бъде подкрепено въвеждането на съвременни технологии, които дават възможност за ранна диагностика и безопасно и ефикасно лечение на все по-голям брой заболявания. Ще продължи и модернизирането на лечебните заведения за болнична помощ, проекти за което са предвидени и в Плана за възстановяване и устойчивост.

В Спешна помощ освен изграждането на системата за въздушни линейки, основните усилия ще бъдат насочени към кадровото осигуряване чрез включването на парамедици и въвеждане на система за непрекъснато обучение и оценка на знанията и уменията и продължаване на политиката за осигуряване на мотивиращи възнаграждения и добри и безопасни условия за труд на работещите в системата

В лекарствената политика усилията ще бъдат насочени към подобряване достъпа на пациентите до лекарства и намаляване на доплащането. Предвижда се насърчаване на генеричното предписване и възможността за генерична замяна, предоставяне на фармацевтични грижи в аптеките, оптимизиране на процесите по оценка на ефективността на лечението и др.

Развитието на електронното здравеопазване и дигитализация на здравната система ще продължи с развитие на телемедицината, особено за пациенти в труднодостъпни и отдалечени райони, за пациенти със специфични потребности - болни с хронични заболявания, възрастни хора и др. Ще бъдат разработени приложения за мобилни услуги за наблюдение на състоянието на пациентите, което също ще спомогне да се подобри достъпът на населението до определени здравни услуги. Ще продължи и надграждането на Националната здравноинформационна система (НЗИС).

Предвижда се също по-добро планиране и мотивиране на работната сила в сектора на здравеопазването.

Стратегията предлага и дългосрочен, устойчив и предвидим механизъм на финансиране на здравната система, основан на резултати. Отчитайки, че публичните разходи в България през 2019 г. са 60.6% от общите разходи, при средно за ЕС ниво от 79.5%, документът отчита необходимост от поетапно увеличение на дела на публичните разходи спрямо общите разходи за здравеопазване.

Заложеено е повишаване на събираемостта на здравни осигуровки, включително и чрез повишаване на мотивацията на населението да изпълнява задължението си за внасянето им. Едновременно с това трябва да бъдат създадени адекватни условия за развитие на доброволното здравно осигуряване чрез медицински застраховки, които да позволят на гражданите достъп до желани здравни услуги в страната и чужбина извън създадените механизми за финансиране с публични средства.

Предвижда се още пренасочване на финансовите ресурси на НЗОК от болничната към извънболничната медицинска помощ. Пакетът здравни дейности, осъществявани в болничната помощ, ще бъде периодично актуализиран с цел извеждане на дейности, които не налагат болничен престой и могат да бъдат осъществявани в амбулаторни условия.

Третият приоритет е прилагане на фокусирани стратегии за въздействие върху специфични проблеми на общественото здравеТук са заложени мерки за подобряване на майчиното и детско здраве и на педиатричната грижа, борба с рака и негово бреме, подобряване на възможностите за лечение на мозъчно-съдовите болести, развитие на донорството и трансплантациите, подобряване на психичното здраве и психиатричната грижа, остаряване в добро здраве и гериатрична грижа, ограничаване на антимикробна резистентност и др.

Документът предвижда до 2030 г. да се намали броят на инсултите с 10% и над 90% от пациентите с инсулт да получат бързо и адекватно лечение в специализирано болнично звено, като в Плана за възстановяване и устойчивост е залегнало създаването на 10 високотехнологични центрове за лечение на мозъчно-съдови заболявания, които да покрият територията на цялата страна.  

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.