Здравната комисия не пожела пациентите да подават електронни жалби в НЗОК

Здравната комисия не пожела пациентите да подават електронни жалби в НЗОК

Парламентарната здравна комисия отхвърли предложения на депутата от ГЕРБ Семир Абумелих, пациентите да подават електронна жалба в здравната каса при лошо лечение в болница.

Идеята му предвиждаше чрез уникалния си код всеки пациент да може да подава жалба като опише причините и посочи най-малко едно от следните основания - отчетена, но неизвършена дейност, лошо качество на оказаната медицинска помощ съобразно критериите за качество на медицинската помощ, регламентирани в националните рамкови договори, отказан достъп до медицинска документация, наличие на нерегламентирани плащания.

Той предлагаше сигналът да се проверява в 30-дневен срок и докато тече проверката касата да задържа парите за лечението на конкретния случай и да не ги превежда на болницата.

"Така пациентът става значим и от неговата удовлетвореност зависи дали болницата ще се получи парите или не", аргументира се Абумелих.

Това предложение срещна остри критики, включително от съпартийците му от ГЕРБ, които в крайна сметка го бламираха.

Председателят на здравната комисия Даниела Дариткова (ГЕРБ) посочи, че тази опция може да бъде използвана за доноси и умишлено злепоставяне на дадена болница от страна на конуренцията. Колегата ѝ Красимир Петров допълни, че никъде другаде не е въведена подобна презумпция за виновност до доказване на нарушението. Той посочи, че ако касата задържа парите на болниците за недоказани нарушения, това ще намали възнагражденията на персонала.

Абумелих се аргументира, че при електронната жалба човек застава с името си, не е анонимен и, ако прави доноси, болницата може да го съди и да търси правата си.

В крайна сметка аргументите му не се приеха и наред с този спорен текст комисията отхвърли изобщо възможността за електронна жалба. Причината – електронната система на здравната каса към момента не поддържа такава възможност. Въпреки предложението на Абумелих да се въведе отлагателен срок от 12 месеца за тази възможност, тя беше отхвърлена.

Така и занапред жалбите ще трябва да бъдат подавани лично в НЗОК.

На предишно заседание беше отхвърлено и друго улеснение, което предлага същият депутат - уникалният код, който е вход към електронното пациентско досие на всеки здравно осигурен, да се получава от личния лекар, а не всеки да ходи да си го вади от районното подразделение на НЗОК.

Споделяне
Още по темата
Още от България