Парламентарната здравна комисия одобри проектобюджета на здравната каса, който е малко над 2.8 млрд. лева.
Председателят на Българския лекарски съюз Цветан Райчинов обаче предупреди, че при този бюджет недостигът в парите за болниците може да се очаква още през юли-август, и отново призова 20-те процента от дълга на касата към болниците за оставащите месеци на тази година, за които правителството обеща, че ще бъдат изплатени през януари, да не се вземат от бюджета за 2014.
Представители на другите съсловни организации също бяха разтревожени от бюджета на здравната каса, а от пациентските организации добавиха, че няма да бъдат толерантни, ако се наложи хората да си носят лекарства и чаршафи в болниците.
През 2014 от здравни вноски касата очаква да събере 1.8 млрд. лв., като държавата ще довнесе 975 млн. лв. за здравните вноски на чиновници, пенсионери, деца, военни и други лица от категориите, за чието здравно осигуряване се грижи.
Заложените средства за болничната помощ са 988 млн. лв., което предполага по 72 млн. лв. на месец за лечебните заведения. Към днешна дата, те генерират разход от около 100 млн. лв. месечно, а НЗОК ще завърши годината със 150 млн. лв. дефицит по болничното перо.
Здравният министър Таня Андреева увери присъстващите на дискусията, че се водят преговори с Министерството на финансите здравното ведомство отново да поеме разходите за ваксини и интензивни грижи, към което призовават съсловните организации. Тя каза, че финансовото министерство е проявило разбиране и че от догодина ваксините отново ще се плащат от здравното министерство.
Вече беше решено ин витро процедурите да се прехвърлят от здравната каса обратно към здравното министерство от януари.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
2 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Това е най-често повтаряният въпрос, когато стане дума за дефицита на НЗОК. Последователно, три години поред, Правителството иззе първо 1.4 милиарда, след това 300 милиона, а накрая над 100 милиона излишъци от събраните здравни вноски. Ако сметнем и някои други приоми, като неизвършени трансфери за осигурените от държавата, иззети непланирани постъпления, лихви и др., общо иззетите пари надхвърлят 2 милиарда лева. Това е сума, която е близка до годишния бюджет на НЗОК.
Всички, като се почне от министъра …
на здравеопазването, мине се през ръководството на НЗОК и на лекарския съюз и се стигне до пациентските организации се оплакват от това.
Тези пари няма да бъдат върнати на здравноосигурените не само защото отдавна са похарчени. Те няма да бъдат върнати, защото дори и да бяха налични, не могат да бъдат похарчени при сегашното устройство на държавния бюджет.
Задайте си въпроса, защо след като Правителството на Орешарски изтегли заем от 1 милиард лева, от които са разпределени не повече от 300 милиона, не иска да направи актуализация на бюджета на НЗОК с някакви си 100 милиона и да си спести недоволството на гилдията в и без това напрегнатата обстановка? Защо, след като сегашните управляващи са толкова недоволни от това, че предишните записваха излишъци в бюджета на НЗОК, а после същите излишъци прехвърляха в държавния бюджет, те предлагат същото по бюджета на касата за 2014 година – излишък от 104 милиона лева,маскиран в последствие като "разход"?
Отговорът е много прост – бюджетът на НЗОК е част от консолидираната фискална програма и дори да има излишни пари, събрани от здравни вноски, те не могат да бъдат харчени, защото се надвишава общия размер на приетите разходи. Това става по силата на малко известния сред широката общественост Закон за публичните финанси.
Нека си представим хипотетично, че през следващата година всичките 2 милиона неосигурени български граждани започнат редовно да внасят здравните си вноски и в резултат на това приходите в бюджета на НЗОК изведнъж се увеличат с 600 милиона лева. Въпрос към говорителите на МЗ, НЗОК, БЛС, пациенти и прочее: Мислите ли, че НЗОК ще финансира с 600 милиона лева повече лечебните дейности?
Друга хипотеза. Представете си, че държавата реши да закрие НЗОК и премине към здравно застраховане, запазвайки солидарния принцип. Публични или частни са парите, които ще даваме на застрахователите? Ще бъдат ли те част от консолидираната фискална рамка?
Няма да бъдат, дори и всички застрахователи да са държавна собственост. Това, което прави финансите на НЗОК публични не е нейният монопол. Не е фактът, че НАП събира здравните вноски, защото НЗОК заплаща за тази услуга. Финансите на НЗОК са публични, защото са обвързани, чрез трансфери с републиканския бюджет.
НЗОК ще може да харчи за здраве всички пари, събрани от здравни вноски, само, ако финансите й се отделят от публичните. Само при това условие, натрупаните излишъци ще бъдат истински резерв на касата и няма да могат да бъдат прехвърляни в Държавния бюджет.
Така, че не се хабете. Приказките за това как държавата трябвало да осигурява пенсионери, безработни държавни служители, деца и прочее с повече пари са приказки на вятъра. Държавата ще плаща само толкова, колкото и позволява консолидираната фискална програма. Този, който Ви обещава друго или лъже, или няма понятие от устройството на публичните финанси. Ако искате повече пари за здраве не си губете времето с глупости, а поискайте здравноосигурителните вноски да бъдат извадени от обхвата на публичните финанси. Междувременно се концентрирайте и върху не по-малко важния въпрос-как се харчат парите за здраве.
Това е най-често повтаряният въпрос, когато стане дума за дефицита на НЗОК. Последователно, три години поред, Правителството иззе първо 1.4 милиарда, след това 300 милиона, а накрая над 100 милиона излишъци от събраните здравни вноски. Ако сметнем и някои други приоми, като неизвършени трансфери за осигурените от държавата, иззети непланирани постъпления, лихви и др., общо иззетите пари надхвърлят 2 милиарда лева. Това е сума, която е близка до годишния бюджет на НЗОК.
Всички, като се почне от министъра …
на здравеопазването, мине се през ръководството на НЗОК и на лекарския съюз и се стигне до пациентските организации се оплакват от това.
Тези пари няма да бъдат върнати на здравноосигурените не само защото отдавна са похарчени. Те няма да бъдат върнати, защото дори и да бяха налични, не могат да бъдат похарчени при сегашното устройство на държавния бюджет.
Задайте си въпроса, защо след като Правителството на Орешарски изтегли заем от 1 милиард лева, от които са разпределени не повече от 300 милиона, не иска да направи актуализация на бюджета на НЗОК с някакви си 100 милиона и да си спести недоволството на гилдията в и без това напрегнатата обстановка? Защо, след като сегашните управляващи са толкова недоволни от това, че предишните записваха излишъци в бюджета на НЗОК, а после същите излишъци прехвърляха в държавния бюджет, те предлагат същото по бюджета на касата за 2014 година – излишък от 104 милиона лева,маскиран в последствие като "разход"?
Отговорът е много прост – бюджетът на НЗОК е част от консолидираната фискална програма и дори да има излишни пари, събрани от здравни вноски, те не могат да бъдат харчени, защото се надвишава общия размер на приетите разходи. Това става по силата на малко известния сред широката общественост Закон за публичните финанси.
Нека си представим хипотетично, че през следващата година всичките 2 милиона неосигурени български граждани започнат редовно да внасят здравните си вноски и в резултат на това приходите в бюджета на НЗОК изведнъж се увеличат с 600 милиона лева. Въпрос към говорителите на МЗ, НЗОК, БЛС, пациенти и прочее: Мислите ли, че НЗОК ще финансира с 600 милиона лева повече лечебните дейности?
Друга хипотеза. Представете си, че държавата реши да закрие НЗОК и премине към здравно застраховане, запазвайки солидарния принцип. Публични или частни са парите, които ще даваме на застрахователите? Ще бъдат ли те част от консолидираната фискална рамка?
Няма да бъдат, дори и всички застрахователи да са държавна собственост. Това, което прави финансите на НЗОК публични не е нейният монопол. Не е фактът, че НАП събира здравните вноски, защото НЗОК заплаща за тази услуга. Финансите на НЗОК са публични, защото са обвързани, чрез трансфери с републиканския бюджет.
НЗОК ще може да харчи за здраве всички пари, събрани от здравни вноски, само, ако финансите й се отделят от публичните. Само при това условие, натрупаните излишъци ще бъдат истински резерв на касата и няма да могат да бъдат прехвърляни в Държавния бюджет.
Така, че не се хабете. Приказките за това как държавата трябвало да осигурява пенсионери, безработни държавни служители, деца и прочее с повече пари са приказки на вятъра. Държавата ще плаща само толкова, колкото и позволява консолидираната фискална програма. Този, който Ви обещава друго или лъже, или няма понятие от устройството на публичните финанси. Ако искате повече пари за здраве не си губете времето с глупости, а поискайте здравноосигурителните вноски да бъдат извадени от обхвата на публичните финанси. Междувременно се концентрирайте и върху не по-малко важния въпрос-как се харчат парите за здраве.