Здравното и вътрешното министерство умуват за връзката между 112 и Бърза помощ

Министерството на здравеопазването и МВР обсъждат как да ускорят повикванията на тел. 112 към Бърза помощ след прехвърлянето на тел. 150 към системата за спешни повиквания.

Преди сигналите се приемаха от диспечери на Бърза помощ със специална подготовка, които отсяваха кое състояние е по-спешно и задаваха доуточняващи въпроси. Сега сигналите се получават от диспечерите на телефон 112 и пренасочват директно – към полиция, Бърза помощ, пожарна и т.н. Диспечерите там нямат медицински познания, поради което работещите от спешните центрове се оплакват, че адресите, които им се подават, постоянно се увеличават и понякога ги разкарват излишно.

Проблемът бе определен в сряда от новоназначения заместник-здравен министър Минчо Вичев като “кардинален“. “Нерешената връзка между телефон 112 и бившия телефон 150 може би, така, на пръв поглед не изглежда толкова важна, но според мен е един от ключовите проблеми, който трябва да се реши, за да се уточни как точно ще се приемат повикванията, как ще се регистрират и оттам как ще се следи движението на автомобилите, изпълнението на адресите и така нататък. Това са неща, които, ако бъдат уточнени, мисля, че ще може да се реализира една доста голяма икономия от горива и по този начин това да бъде пренасочено към заплатите на работещите“, заяви Вичев пред БНР.

Според него трябва да се търсят по-скоро резерви в самата здравна система за увеличаване на заплатите на работещите в Бърза помощ, а не да се искат средства от бюджета, както обяви министърът Десислава Атанасова.

По-късно след срещата в МВР, от здравното министерство обясниха, че Вичев е разговарял със заместник-министъра на вътрешните работи Димитър Георгиев.

Двамата са отчели напредък по свързването на информационните системи на двете структури, така че данните да се предават автоматично и времето за предаване на повикването да се сведе до няколко секунди. Сега от Бърза помощ твърдят, че понякога сигналите се бавят, докато от 112 уверяват, че и сега сигналите се предават за секунди.

Заместник-министрите са обсъдили и осъществяването на конферентни връзки между пациентите и дежурните медицински специалисти в центровете на Бърза помощ в страната. В момента около 50% от постъпващите повиквания на тел.112 се консултират с медицинските екипи в координационните централи на центровете за спешна медицинска помощ. Например, през февруари на тел.112 са постъпили 67 824 медицински повиквания и са осъществени 39 684 разговора чрез конферентна връзка – т. е. пациентите, които са се обадили на тел. 112 са били свързани да говорят с диспечери на Бърза помощ.

Още по темата
Още от България

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: