Безпрецедентното силно поскъпване на "зелените" водородни акции изглежда ще продължи. Инвеститорите се нахвърлят на компании, които обещават да произвеждат газ, без да използват изкопаеми горива, с очакването технологията да се разрасне през идните 10 години и да оправда скока на котировките.
Водородът е най-разпространеният елемент във Вселената. Той се извлича предимно от изкопаеми горива, като при процеса се отделя въглероден диоксид. "Зеленият" или чист водород изисква използването на електролиза, за да се раздели водата на нейните компоненти водород и кислород и понеже излиза евтино, това често се описва като свещения граал на "зеления" енергиен преход.
Цените на акциите на компаниите в бранша скочиха с над 500% през изминалата година, движени от нарастващото навлизане на автомобили с нулеви емисии, от крайния срок много страни да се отърват от въглерода до 2050 година, както и от подкрепата за чиста енергия от новоизбрания президент на САЩ Джо Байдън.
Тенденцията се оглавява от Plug Power, Ceres Power и Fuelcell Energy, които правят системи с водородни горивни клетки за захранване на най-различни устройства, от складови машини до автомобили. За една година котировките им са скочили с цели 400% до 1600%.
"Горещи пари се насочват към възобновяемите енергийни източници и чистата енергия и в сектора има ясна преоценка на котировките", казва Еманюел Кау, ръководител на европейската стратегия за дялово участие в Barclays.
Обръща голямо внимание на ролята на водорода в автомобилния сектор и използването му нараства още повече.
Европейският съюз планира да разшири проектите за възобновяем водород в замърсяващи сектори от производство на химикали до стоманодобива. Предвижда се до 2050 година кумулативните инвестиции във възобновяем водород в региона да достигнат 470 милиарда евро (570 милиарда долара), обяви Еврокомисията.
Това даде тласък на акциите на производители на електролизатори като норвежкия Nel и британския ITM Power.
Инерцията просто наистина продължава, когато става дума за водорода, отбеляза на уеб семинар Ашим Паун, глобален съпредседател в HSBC по климатичните промени и изследването на екологичните, социалните и управленските фактори.
Миналия месец ZeroAvia, стартъп за водороден самолет, си осигури 37,7 милиона долара в брой чрез финансиране от Breakthrough Energy Ventures на Бил Гейтс и подкрепа от британското правителство за офертата му за разработване на самолет с нулеви емисии.
Треската за акции, свързани с водорода, доведе до известни опасения от "балон", тъй като компаниите търгуват при крайни цени въз основа на очакванията, че приходите им ще нараснат силно в бъдеще, въпреки притесненията за възможни насрещни ветрове за сектора.
Широкото навлизане на водорода като гориво за автомобили далеч не е даденост.
Toyota пусна нова кола с водородни горивни клетки през декември, но до голяма степен не успя да привлече клиентите към технологията заради опасения за липсата на зарядни станции, стойността при препродажба и риска от експлозии на водорода.
Инерцията на електрическите превозни средства може да е друг насрещен вятър, предупреждава Джонатан Бел, главен инвестиционен директор в Stanhope Capital.
"Проблемът с водорода е, че понякога, когато имате две конкурентни системи, не печели по-добрата технология, а тази, която взима пазарен дял и мрежовия ефект преди всичко", казва Бел.
Някои инвеститори може да избегнат сектора като цяло, след като подобен прилив на ентусиазъм преди две десетилетия се оказа кратък и голяма част от най-новото вълнение около "зелената енергия" се основава на политическите планове на Байдън, които тепърва ще залегнат в закон.
Все още никоя банка обаче не бие тревога.
Неотдавна анализатори от JP Morgan посъветваха дългосрочните инвеститори да се възползват от всяко отстъпление на цените и да възприемат нетрадиционен подход към оценката за идните няколко години - с други думи, да не се притесняват от потенциален балон.
Според Шон МакЛафлин, ръководител на индустриалните изследвания в HSBC EMEA, оскъдната оценка на пазара, безпрецедентните фискални стимули, ниската цена на капитала и дълговете и ниската доходност при други класове активи означават, че оценката на пазара на водород може да бъде оправдана. Той обаче допълва, че тя е на "потенциално преизпълнено ниво".
Има силно съсредоточаване на капитал, съобразен със спазването на екологичните, социалните и управленческите норми (ESG), към определени компании, които предлагат тази приоритетна насоченост към бъдещите енергийни тенденции. Така че съществува риск тази тенденция да се обърне, предупреждава специалистът.
По БТА
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
2 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Ех, само да можеше да има някакъв начин за ефективно складиране на водород. Примерно да го свържем с някаква верига други атоми (примерно въглеродни) и по този начин да повишим плътността на съхраняваното гориво. Дори да го втечним и да го направим по-безопасно за съхранение и използване... /s
За отделянето на водород от вода е необходима електроенергия. Тоест водородът става за акумулотор, не за основен производител на ток