Жалбите срещу онлайн търговците са нараснали с 20%

Жалбите срещу онлайн търговците са нараснали с 20%

С около 20% повече са жалбите срещу онлайн търговци за деветте месеца на тази година спрямо същия период на миналата, съобщиха от Комисията за защита на потребителите (КЗП). Увеличаването на оплакванията е пряко свързано с продължаващия ръст на електронната търговия, а засяганите проблеми са основно неспазване срока за доставка и отказ на търговеца да приеме обратно стоката след упражняване в 14-дневен срок на даденото от закона право.

"Често пъти, когато се разглеждат оферти в онлайн пространството, потребителите почти механично вдигат телефона, обаждат се, изясняват някои въпроси относно качеството на стоката и т.н., в което няма нищо лошо. Но след това, те я поръчват в рамките на този телефонен разговор. Това не бива да се прави, защото после много трудно би могло да се докаже – когато този потребител стане по някакъв начин жертва на нелоялна търговска практика – какво се е случило и съответно ние, като контролен орган, да се притечем на помощ и да отстояваме правата му”, коментира председателят на комисията Димитър Маргаритов. 

По думите му, във всички онлайн магазини има различни и достатъчно надеждни способи за поръчка и когато потребителят се възползва от тях, след това той разполага с доказателства за това кога я е направил, какво си е поръчал, на каква цена, какъв е бил срокът за доставка и пр. "Всичко това помага на комисията да установи къде точно и по чия вина (обикновено на тези, които предлагат стоките) нещо се е объркало и потребителят е останал разочарован, допълва Маргаритов.

Той посочва, че КЗП може да бъде полезна и при сделки, извършени на територията на Европейския съюз чрез функциониращия към нея Европейски потребителски център. Хората биха могли и директно да се обръщат към това бюро, което обменя информация с аналогичните си структури в съответната държава, от която е извършено нарушението или където е регистриран даденият сайт.

"По-сложна е ситуацията с онлайн магазините, които са базирани в страни извън Европейския съюз и каквито доста често са използвани от потребителите за пазаруване”, отбеляза Маргаритов.

Той предупреди, че правилата за онлайн търговията в държавите извън ЕС могат да се подчиняват на различен нормативен ред: "Например, не е непременно нарушение, че правото на отказ можете да го упражните в по-кратък срок, че времето за доставка ще е по-дълго и пр.”, допълни председателят на КЗП.

Препоръките му за разпознаване на фалшиви търговци, които просто приемат плащанията, но не предоставят стоки, са да се проверява за сигурни координати за обратна връзка с търговеца, да задават контролни въпроси при неясноти и съмнения и да се отказват от покупка, когато им се струва, че нещо не е съвсем наред.

Още от Бизнес