Министри отхвърлиха претенциите на жп служители за протест

Железничарите остават без безплатни карти за влак от догодина

Железничарите остават без безплатни карти за влак от догодина

Транспортният министър Ивайло Московски прие в сряда протестиращи железничари, след което заяви, че категорично не приема мотивите за митинга, събрал около стотина служители на БДЖ. С плакати и скандирания те настояваха за оставките на ръководството на железницата, за по-високи заплати и да спрат съкращенията в системата.

Московски обясни в Министерския съвет още преди протеста, че късно във вторник е получил претенциите на синдикатите, описани в три точки. "Първата - съсипване на жп сектора, категорично не приемам", каза министърът.

След срещата с профсъюзите той запита как се съсипва железницата при положение, че инвестициите в жп инфраструктура са 1.5 млрд. лева. Следващата седмица БДЖ ще получи пари от еврофондовете по “Техническа помощ” за подготовка на тръжна процедура за закупуване на влакове за 600 млн. лева след 2014 г. “Тоест с около над 2 млрд. лева ние “унищожаваме” българската железница, и то в ситуация на криза”, каза Московски.

Втората точка – отнемане на правата на железничарите за безплатно пътуване, не стои на дневен ред, защото за тази година картите са раздадени, каза министърът. От догодина обаче преференцията може да отпадне, стана ясно от думите на Московски и на финансовия министър Симеон Дянков.

Безплатните карти са голяма тежест за бюджета на железницата, но и проблем при планирането на пътуванията по празниците, каза Дянков. Московски допълни, че системата за безплатно пътуване се ползва от над 350 000 души и струва годишно над 250 милиона лева.

Тези безплатни карти всеки момент могат да влязат във влаковете, каза Дянков. Те се полагат на една голяма част от бивши и настоящи служители на БДЖ и НКЖИ и техните семейства и това прави планирането по празници много трудно, каза още вицепремиерът. Броят им трябва рязко да се съкрати, но това ще стане през 2013 г., каза още Дянков.

“Задължително ще се направи анализ и от догодина ще се направи оптимизация”, допълни Московски.

Петър Бунев, председател на железничарския синдикат към КНСБ каза по време на протеста, че данните за 350 000 карти за 250 млн. лева не отговарят на истината. Впоследствие министър Московски каза, че картите за служители са 30 000. Отделно се дават карти на пенсионери от системата и на други държавни институции. Министърът отбеляза, че няма нужда един служител да разполага с карта за цялата страна, чиято цена може да стигне хиляди левове, ако работи само в едно конкретно направление.

Третият повод за недоволство на синдикатите в жп транспорта са съкращенията на служители, част от плана за реформи в БДЖ. Московски каза, че и тази тема не е актуална, защото не са приключили миналогодишните съкращения на 2000 души и на този етап нови не се планират. Заради предстоящата приватизация на “БДЖ Товарни превози” промените в персонала на дружеството са замразени, припомни той.

Московски каза още, че към БДЖ “Товарни превози” интерес ще проявят поне две компании. Интересува ни стабилен оператор, който да си плаща редовно инфраструктурните такси, каза министърът и посочи, че БДЖ дължи на НКЖИ около 100 млн. лева за такива такси.

Министър Дянков пък определи насрочения за сряда протест на железничарите като “прибързан”.

След срещата на синдикатите с министъра стана ясно, че конфликтните теми ще се дискутират до края на годината с ръководството на железницата. Профсъюзите обаче остават в стачна готовност.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Вярвате ли на приказката на Божков за Али Баба и подкупите към управляващите?