Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Железничарите остават без безплатните пътувания от 1 януари

Синдикатите плашат с нови протести заради отпадналите привилегии

9 коментара
Железничарите остават без безплатните пътувания от 1 януари

Служителите на железницата се прощават с привилегията да пътуват безплатно с влак от 1 януари 2013 г., става ясно от съобщение на сайта на "БДЖ Пътнически превози".

Преференциите ще важат единствено за служителите на това дружество, които ще могат да пътуват безплатно от и до работа или когато са в командировка. Служебната им легитимация ще им дава право на 50% отстъпка за всички влакови билети.

Служителите на пътническите превози ще могат да ползват и четири безплатни билета на година при пътуване за лични цели по произволно избран от тях маршрут, като всеки един от билетите важи и за двете посоки. На 4 безплатни билета ще имат право и членовете на семейства на служителите от "БДЖ Пътнически превози". Досега те имаха право на 4 до 8 безплатни двупосочни билета в зависимост от трудовия стаж на служителя.

Най-ощетени от новите правила ще бъдат пенсионираните служители на БДЖ. Досега те получаваха пожизнена карта за безплатно пътуване с влак, но от 1 януари ще имат право само на две безплатни пътувания годишно. За да се ползва бонусът, трябва бившият служител да е работил минимум 15 години в системата на жп транспорта.

"Пътнически превози" ще прави отстъпки на корпоративни клиенти, които купят на служителите си повече от 20 абонаментни карти. Те ще ползват намаление 10 процента от абонамента. За служителите на други железопътни предприятия – "Холдинг БДЖ", "БДЖ Товарни превози", Национална компания "Железопътна инфраструктура", както и за частните превозвачи е предвидена отстъпка от 10 до 15%.

Отнемането на привилегията безплатно пътуване за железничарите, техните близки и пенсионираните служители на БДЖ беше обявено от финансовия министър Симеон Дянков и транспортния Ивайло Московски още през пролетта на тази година.

Безплатните карти са голяма тежест за бюджета на железницата, но и проблем при планирането на пътуванията по празниците, мотивираха се управляващите. Те цитираха данни, според които системата за безплатно пътуване се ползва от над 350 000 души и струва годишно над 250 милиона лева. Синдикатите веднага заявиха, че данните не отговарят на истината.

Служители на БДЖ и НКЖИ са около 30 000. Отделно се дават карти на пенсионери от системата и на други държавни институции. Ако се приеме, че цената на картата е 4480 лева, само за служителите от системата на железницата хазната дава над 134 млн. лева. Цената от близо 4500 лева пък бе определена от БДЖ като пазарна, след като дружеството обяви, че картите за служителите на Национална компания “Железопътна инфраструктура” (НКЖИ) вече струват толкова вместо 520 лева. НКЖИ се отказа от картите и реши да плаща само за служебните пътувания на персонала си, както и да отпусне по 50 лв. добавка към заплатата за лични пътувания с влак.

Синдикатите в железопътния транспорт реагираха остро на отнемането на една от любимите привилегии на служителите на БДЖ и дори събраха около 100-ина привърженици на протест пред транспортното министерство. Министър Московски успокои протестиращите, че промените ще се случат догодина, но няма как безплатното пътуване да остане в сегашния си вид.

Сега синдикатите пак разчитат на намесата на Московски. Петър Бунев от железничарския синдикат към КНСБ коментира пред Mediapool, че новите правила са публикувани без никакво съгласуване или дискусия по темата. Той каза, че е най-учуден от тоталното отпадане на привилегиите за служителите на другите дружества от системата на железницата.

Склонни сме на нови протести заради орязаните преференции, но ще излезем с окончателно решение на 24 октомври, каза Бунев.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #9

    Забранявам на целият форум,да говори лоши думи за Кабинета и за Министрите.Това са "строителите" на нашето "бъдеще"."Строителите" на магистралите и манастирите на българите."Реформаторите" на Държавните институции.Оставете ги да "работят"за "благото"си.

  2. Анонимен
    #8

    Дянков бавно и методично сваля рейтинга на ГЕРБ.Точно преди изборите ще въведе сигурно и данък върху кредитите.

  3. Анонимен
    #7

    Бунев и неговите казионни структури провалиха стачката от края на 2011 година. Това са последствията от страхливото поведение на др. Бунев и банда от бивши партийни секретари водачи на регионалните структури в Пловдив и Горна Оряховица.

  4. Анонимен
    #6

    А какво да кажем за картите за безплатно пътуване с всички видове транспорт с изключение на такситата, които ползват ръководството на МТИТС и част от служителите му? Смях, смях!

  5. Анонимен
    #5

    Защо трябва да имат въобще тази привилегия. Работейки ,примерно, в ЧЕЗ трябва ли да ползваш безплатен ток? В България, най-после трябва да свикнем, че който пие той трябва да си плаща!

  6. В и К
    #4
  7. Анонимен
    #3

    Привиилегиите в жп са извоювани по време на голямата железничарска стачка през 1919 г. Ама тогава е имало синдикати , а не капитуланти като сега. Интересно ми е как следвоенна България , въпреки че е палщала и репарации е запазила железниците си , че и ДМ Перник , без да ги продаде за жълти стотинки.Самият Ат. Буров е имал голям мерак да приватизира ДМ Перник, но проф. Ал. Цанков го е отрязъл в твърде категорична форма.

  8. Анонимен
    #2

    Tova za pensionerite e napalno nespravedlivo.Zachto togava ne vsemat i pansiite da mahnat. Tezi previlegii za ischisleni vav pensiata i zaplatata na hiliadi hora. Ochte poveche, kakvo ima Diankov da pravi sys tova. Aman ot tozi Ann Arborlsi nedouchen nagajda`, pisna mi da slicham gluposti za toci nekadarnik. Da si hodi v Ann Arbor: symniavam se che i faculty position bu spechelic tam ako rechi da se kandidatira.

  9. Анонимен
    #1

    Какви други дружества от системата на железниците бе другарю Бунев ? Те май, че не останаха такива : товарни превози ако не ги продадат на половин цена от втори опит, ще ги шитнат за 1 евро на третото раздаване, а пътническите превози ще ги сватосват с НКЖИ. Такива "синдиклати" само в ненормална държава могат да просъществуват толкова време.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.