Железничарите ще вземат временно непълни заплати

Железничарите ще вземат временно непълни заплати

Временно до края на годината служителите на Национална компания “Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) ще получават непълен размер на трудовите си възнаграждения, стана ясно в понеделник след среща между ръководството на компанията и синдикалистите от КНСБ.

Железничарите не са вземали заплати за юли, както и аванс за август, които ще се платят през септември. Не се очертава обаче скоро да получат пълните си възнаграждения за трите следващи месеца. Дружеството е решило да задържа по 30 на сто от заплатите до края на 2009 г., за да може да дава поне по 70 на сто на хората. Остатъкът ще бъде платен след януари с лихвите, обещаха от ръководството на НКЖИ.

Става въпрос за около 10 млн. лв., които компанията ще осигури като тегли банков кредит, вероятно от Първа инвестиционна банка, с която вече са правени подобни сделки.

Мярката задържане на заплатите не се налага да се съгласува със синдикатите, защото е законна и е регламентирана в Кодекса на труда, обясниха от НКЖИ.

Компанията ще разпрати писма до всички банки, с които да гарантира кредитите на своите служители, за да нямат проблеми с изискване на просрочени заеми.

Две са крайните мерки в антикризисната програма на компанията - съкращаване на още 1970 души и закриване на 13 линии, с което ще се икономисат 9 млн. лв. Синдикатите обаче не са съгласни на нито една от двете.

По набелязаните за закриване линии се движат 12 бързи и 58 пътнически влака, обслужвани от 664 души.

Недостигът в бюджета на НКЖИ е 50 млн. лв. и с всички антикризисни мерки, и при най-оптимистичния вариант дружеството ще е на червено с 6 млн. лв. в края на годината. От жп инфраструктурата обясниха, че финансовото им състояние е силно зависимо от БДЖ – ако превозвачът не плати натрупаните задължения за ползването на железния път, дефицитът на НКЖИ ще стигне 82 млн. лева.

30-процентното съкращение на заплатите е първата от набелязаните антикризисни мерки на НКЖИ за преодоляване на дефицита. Другите включват преминаването на непълен работен ден на близо 10 хиляди души, освобождаване на всички работещи пенсионери, ползването на неплатен отпуск, отказ от безплатни карти за пътуване и т.н.

Синдикалистите определиха повечето от мерките в антикризисната програма на НКЖИ като неприемливи.

Според Петър Бунев, председател на Синдиката на железничарите в България (СЖБ), закриването на железопътни линии ще доведе до съкращаване на 644-ма работещи в тези станции. Съкращаването на персонал от останалите негубещи линии може сериозно да застраши сигурността на движението, посочи Бунев.

Сред жп линиите, които може да се закрият, са Ямбол-Елхово, Левски-Троян, Девня-Кардам, Дупница-Бобов дол, Димитровград-Подкова и др.

Синдикалистите смятат, че съкращения на персонала по-скоро трябва да има в администрацията на компанията.

Следващите дни подобни разговори ще се проведат и с БДЖ, където също има проблеми с изплащането на заплатите.

Споделяне

Още от България

Как да бъде увековечен художествено Бойко Борисов?