Железничарите започват ефективна стачка, ако не им гарантират заплатите

Железничарите започват ефективна стачка, ако не им гарантират заплатите

Ако до месец не бъде решен въпросът с осигуряването на средства за заплати в Национална компания "Национална инфраструктура" (НКЖИ), служителите започват ефективни стачни действия. Това заявиха в понеделник от стачния комитет на работещите в НКЖИ. Компанията е пред фалит, а заради забавеното изплащане на заплати, железничарите във Варна и Горна Оряховица протестираха миналата седмица, което наруши разписанието на жп транспорта.

Миналата седмица държавата осигури 7 млн. лева за забавените заплати на железничарите за август и аванс за септември. Парите дойдоха от средствата за капиталови разходи на компанията, които бяха трансформирани в субсидия. Възможностите на този източник на средства са ограничени и едва ли ходът ще се повтори, обясни миналата седмица транспортният министър Александър Цветков.

На практика обещаните 7 млн. лева не са преведени, каза в понеделник Петър Бунев, председател на Синдиката на железничарите в България към КНСБ.

Стачният комитет на железничарите ще се събере на заседание и до края на работния ден ще бъде подписано споразумение за преминаване към минимално транспортно обслужване. Това е поредната стъпка към ефективна стачка, обяви Бунев. Той припомни, че в компанията работят 15 хил. служители. Над 50 на сто от тях са обявили стачна готовност чрез подписка, каквото е изискването на закона.

Профсъюзите настояват за редовни заплати в НКЖИ и да не се закриват 13 железопътни линии.

Синдикатите предлагат на НКЖИ да изтегли заем, за да се осигурят заплатите до края на годината. Друг вариант е БДЖ да издължи вземанията си към НКЖИ от 70 млн. лв., които да се изплатят чрез някоя банка.

Заради тежкото финансово състояние на двете жп компании – БДЖ и НКЖИ, транспортното министерство реши да слее в едно дружество 3-те отделни фирми под шапката на БДЖ – за товарни, за пътнически превози и за локомотиви.

Ако това се случи, страната ни рискува санкция от страна на Европейската комисия, тъй като БДЖ получава държавна субсидия за услугата пътнически превози, но за товарните превози такава помощ е недопустима. Това беше причината преди две години отделните дейности на БДЖ да се обособят в различни компании, обясни Бунев в понеделник.

Синдикатите не са против обединението, което ще съкрати администрацията в железниците и ще се пести по 1 млн. лв. годишно. В същото време се притесняват, че са застрашени 165 млн. лева държавна субсидия, предвидена за 2010 г.

Споделяне
Още от България