Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Железничарската стачка по Коледа се отлага

0 коментара
Железничарската стачка по Коледа се отлага

Няма да има железничарска стачка по Коледа, заяви в петък председателят на Съюза на българските железничари Петър Бунев пред Mediapool. Той обясни, че няма да се създават усложнения на гражданите по празниците, но протести може да има по-късно, ако транспортното министерство продължава да не изпълнява социалните ангажименти към работниците.

Причината за недоволството на синдикатите са неизплатени ваучери за храна в размер на около 4 млн. лева. От началото на годината не са плащани задължителните ваучери, предвидени в чл. 285 от Кодекса на труда, а от юли т.г. е трябвало да започне изплащането на допълнителни ваучери, заложени в Колективния трудов договор.

Заради това синдикатите заплашиха с браншова стачка по време на идващите празници.

От своя страна транспортният министър Александър Цветков каза в петък пред журналисти, че железничарите "получават заплата навреме, получават ваучери за храна, получават пари за облекло – това е много в тежката финансова ситуация, в която се намираме. Трябва да си зададем въпроса не какво не сме получили, а какво получаваме в този тежък момент. Надявам се да има здрав разум в служителите".

По думите му задължителните ваучери на железничарите били платени, а допълнителните ще се изплатят след първия транш от заема от Световната банка. Ваучери не са изплащани, контрираха синдикатите и коментираха, че най-вероятно министърът е бил подведен, за да говори така.

Цветков успокои синдикатите от ефира на БНТ, че личният състав на БДЖ и на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) ще бъде редуциран с 3-4 хил. души, и то основно с пенсиониране. За да отпусне заем между 620 и 710 млн. лева, Световната банка поиска оптимизация на железниците, включваща съкращения. В двете дружества работят близо 30 хиляди души, като синдикатите твърдяха, че съкращенията, изискани от финансовата институция, ще обхванат една трета от служителите.

“Ще бъде много по-внимателно редуциран съставът, а не с такива съкращения“, коментира Цветков.

Министърът обясни още, че БДЖ ще регистрира охранителна фирма, към която ще се насочат съкратените от основната дейност на железницата хора. Вместо да се плаща на външни изпълнители, БДЖ щяла да се охранява сама и “въобще целият железен път“. БДЖ "Секюрити", както условно Цветков нарече новата фирма, ще кандидатства по обществени поръчки за охрана и на други обекти, допълни министърът.

Цветков също така уточни, че с получените назаем средства ще се закупи и техника за поддръжката на пътя и така ще се замени полаганият сега ръчен труд, който и изисква толкова много хора да работят по обслужването на километър релсов път.

За да се оптимизират разходите на железницата, НКЖИ предвиждат да прехвърлят жп линиите, които се използват от големите предприятия за превоз на продукция и суровини на частна издръжка, иначе ще ги закрият. Тази мярка ще засегне заводи за цимент, торове, стомана, руда, зърнопроизводителиели и т.н.

Ставаме китайска карго връзка към Европа, планира се влак стрела Анкара-Истанбул-София

Следващата седмица в Пекин Цветков ще подпише споразумение с китайския си колега за сътрудничество в областта на железниците, съобщи още министърът. То ще е в две направления – едното е за превоз на стоки от Китай към Европа, а другото ще е проучване на възможността да се изгради високоскоростна железница, която да свързва Азия със Стария континент.

"Ние подписваме споразумение между България, Турция и Китай тези товари да минават през тунела под Босфора, който ще стане готов след година - година и половина и ще осигури за първи път жп връзка между Азия и Европа", каза министърът. Тогава, по думите му, част от китайското карго за Европа ще минава по железния път, включително и през България, и ще осигури поток от товари за БДЖ.

Във връзка с идеята за високоскоростна железница от Анкара през Истанбул до София, Цветков обясни, че ще се проучи възможността изпълним ли е проектът и ще отпуснат ли средства китайските ни партньори, защото "ние пари нямаме".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.