Железницата получава 29 на сто от парите на ОП “Транспорт”

Железницата получава 29 на сто от парите на ОП “Транспорт”

Създаване на географска информационна система за нуждите на Национална компания “Железопътна инфраструктура” (НКЖИ) e един от проектите, които ще се финансират от Оперативна програма (ОП) “Транспорт”, съобщи в неделя Нисим Примо, заместник-директор на “Стратегическо планиране и инвестиционна политика” в НКЖИ. Той представи проектите в областта на железопътния сектор, които са одобрени за финансиране по оперативната програма. Министрите на транспорта Петър Мутафчиев и на финансите Пламен Орешарски и ръководителят на Европейската комисия у нас Майкъл Хъмфрис представиха официално проектите и възможностите на една от най-големите оперативни програми – “Транспорт”.

Железницата разполага с много информация, която е важна при подготовката на бъдещите проекти, но тя трябва да се вкара в обща информационна система, поясни Примо. Проектът за изграждане на информационната система ще се финансира от приоритет 5 “Техническа помощ”.

За развитието на железопътния транспорт по оперативната програма са заложени общо 580 млн. евро или 28.95 на сто от парите, предвидени за всички видове транспорт по ОП “Транспорт”, ще са за развитие на железния път,  каза заместник-министърът на транспорта Весела Господинова.

Приоритет в проектите – подобряване на линиите, част от трансевропейските пътни оси

Първият приоритет при финансирането на жп транспорта е да се подобрят параметрите на  тези линии, които са част от трансевропейските и основните национални транспортни оси, поясни Господинова. Общо четири жп проекта са одобрени за финансиране по първата приоритетна ос и други четири са определени като алтернативни, ако някой от първите четири не може да се реализира.

Жп линиите, които ще се ремонтират по първия приоритет, са от Видин до София, от Свиленград до турската граница, от София до Пловдив и от София през Перник до Радомир.

По първия проект “Видин – София”, железопътният път е част от европейски коридор 4, който е сред приоритетните за финансиране транспортни коридори и ще свържи втория мост над река Дунав със столицата. Предварителната стойност за модернизацията на линията се изчислява на около 320 млн. евро. Обектът е разделен в три лота. Първият е 87-километровата жп линия от Видин до Брусарци. Вторият лот включва 94 километра от Брусарци до Мездра и последният лот 3 е 88-километровият железен път от Мездра до София.  Работата по изготвяне на проекта е започнала, уточни Нисим Примо. Очаква се, че строителството на първия етап ще започне през 2010 година и ще завърши през 2017 година. Модернизацията на тази линия ще позволи на товарните влакове да се движат със скорост от 160 км в час по нея, а пътническите, които са с накланящи се кошове, могат да достигнат скорост и до 200 км./час.

Вторият голям проект, с който ще се подобри състоянието на железопътната инфраструктура в страната с пари от оперативната програма, е модернизацията на жп линията от София до Пловдив. Стойността на работата по този обект се изчислява на около 125 млн. евро. Работата по проекта е напреднала, той е разделен в три лота, като в  лот 1 е включена 25-километровият жп път от София до Елин Пелин. Лот 2 включва модернизацията на 78 км отсечка от Елин Пелин до Септември и по последния лот 3 ще се ремонтира жп линията от Септември до Пловдив. НКЖИ в момента търси техническа помощ за изработване на тръжната документация по проекта и очаква, че в началото на следващата година фирмата за техническата помощ ще бъде избрана.

По ОП “Транспорт” ще се финансира и строителство на малък участък нова жп линия от Свиленград до турската граница. Проектът е готов и в момента се осъвременяват икономическият анализ и оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС) на проекта, чиято предварителна стойност се оценява на 35 млн. евро. Строителството на новата жп отсечка е част от първия голям жп проект у нас, които се финансира с безвъзмездни европейски средства от предприсъединителната програма ИСПА – “Електрификация и реконструкция на жп линията Пловдив - Свиленград”.

И последният важен инфраструктурен обект от железопътната мрежа на страната ни, за който са предвидени 100 млн. евро по оперативната програма “Транспорт”, е модернизацията на жп линията от София до Радомир. Тя е разделена в два лота. В първия се включва ремонтът на 33-километровата линия от София до Перник, а по втория ще се обновяват 20 километра от Перник до Радомир.

Състоянието на железния път от Пловдив до Бургас път е тежко, коментира заместник-директорът на “Стратегическо планиране” в държавното дружество “Железопътна инфраструктура” Нисим Примо. Ремонтът на линията е сериозно изоставен, трябва да се подмени и електрическата и контактна мрежа по трасето. Проектът за реконструкцията и модернизацията на този път обаче е включен в частта на алтернативните за финансиране проекти. Пловдив - Бургас е част от европейски коридор 8, който в момента не е сред приоритетните за финансиране транспортни коридори за Евросъюза. Модернизацията на този участък ще струва 63 млн. евро.

Сред потенциалните за финансиране жп обекти по ОП “Транспорт”, ако има проблем с някои от 4-те водещи, са още и модернизацията на жп линията София – Драгоман с индикативна стойност 83 млн. евро, подновяване на участъци по жп пътя Мездра – Горна Оряховица с индикативна стойност от 160 млн. евро и последният алтернативен за финансиране проект е удвояване и електрификация на жп линията Първомай – Ябълково. Последната жп отсечка също се намира по трасето на жп линията Пловдив - Свиленград и практически е част от Лот 2 на проекта за реконструкция и електрификацията на линията, чийто главен изпълнител е италианската фирма “Асталди”.

25.9 млн. евро по проекта за интермодален терминал в София

Финансиране по оперативната програма до 2013 година ще получи и проектът за изграждане на интермодален терминал в София. Той се финансира с 25.9 млн. евро от европейския кохезионен фонд по приоритет три – “Подобряване на интермодалността при превозите на пътници и товари”. Проектирането на съоръжението, което ще се намира в района на гара Подуяне, е започнало, уточни Нисим Примо. Документите са внесени за одобрение от експертен съвет на Министерството на регионално развитие и благоустройството (МРРБ), защото терминалът е със статут на обект с национално значение. Плановете на НКЖИ са да започне строителството през 2009 година и да завърши до края на 2010 година.

2 млрд. евро е общият бюджет по ОП „Транспорт”

Общият бюджет на Оперативна програма „Транспорт” е над 2 млрд. евро, като близо 50 на сто от парите са предназначени за строителство на пътища в страната. За развитието на жп транспорта, който е приоритетен за Европейския съюз, са предвидени близо 29 на сто от парите по оперативната програма. За подобряване на интермодалността са заделени 10.54 на сто от парите, а за подобряване на условията на корабоплаването и превръщането на река Дунав във вътрешна водна артерия на ЕС са заделени близо 157 млн. евро или почти 8 на сто от средствата. 

С парите за пътища от оперативната програма ще се реализират два големи проекта за автомагистрали – 600 млн. евро за строителство на магистрала “Струма” и близо 209 млн. евро за изграждане на магистрала “Марица”. Сред приоритетните проекти, които ще се финансират от оперативната програма, е и метрото в столицата. Малко над 185 млн. евро са предвидени за разширението на метрото от хотел “Хемус” до централна жп гара и централната софийска автогара, а също и строителството от жк “Дружба”  до новото софийско летище.

Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?