Железницата се сдоби с първата си модерна електрическа подстанция

Тягова подстанция Волуяк (станция, подаваща електричество на локомотивите и на жп мрежата) получи във вторник сертификат за съответствие с европейските жп системи, съобщиха от Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Това е първото съоръжение в България, отговарящо на съвременните стандарти в железопътния транспорт, а за ремонта на станцията са платени близо 15 млн. лева от бюджета на НКЖИ. Всички тягови подстанции в България са 51. Станция Волуяк захранва машините и мрежата по направлението София – Драгоман – Калотина – запад.

"Подстанция Волуяк беше морално и физически остаряла, имаше случаи, в които външните съоръжения буквално експлодираха и се пръскаха и беше опасно както за персонала, който я обслужва, така и за нарушаване на графика на движението на влаковете. В общи линии цялата подстанция Волуяк се изгради наново", коментира инж. Стоян Стоянов, директор на поделение "Електроразпределение" в НКЖИ, цитиран от "Фокус". Ремонтът е бил извършен от "Енергоремонт холдинг" след проведена обществена поръчка.

 

Стоянов обясни, че всички елементи на подстанцията са подменени, а дейността ѝ се обслужва дистанционно. "Тя ще се управлява директно от енергодиспечера и няма да има дежурен персонал в тази подстанция. По този начин се оптимизира и персоналът", каза Стоянов. За целта е изграден и оборудван нов Централен диспечерски пункт.

 

За пръв път в подстанция Волуяк е монтирано устройство за компенсиране на реактивната електроенергия. Устройството увеличава мощността, подобрява качеството на електроенергията и намалява загубите, обясни Стоянов.

 

Тяговата подстанция Волуяк получава електроенергия 110 киловолта, която преминава през два трансформатора и излиза в мрежата, по която се движат влаковете. Съвместимост с европейските жп системи означава, че всеки влак, движещ се от Берлин до Истанбул, който мине на наша територия, може да получи такава електроенергия, каквато му е необходима, за да се движи – съответните напрежение, честота, токови защити, координация на защитите и др., обясни инж. Стоянов..

 

Подстанция "Волуяк" захранва движението на влаковете по железопътни транспортни коридори ІV-ти и Х-ти. Трасетата ще бъдат модернизирани през следващия програмен период (например София – Видин) и ще са възможни скорости 160/200 километра в час.

Споделяне
Още от Бизнес

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?