Железницата ще проучва австрийския опит за инфраструктурните такси

Железницата ще проучва австрийския опит за инфраструктурните такси

Национална компания “Железопътна инфраструктура” ще си сътрудничи с Австрийските железници (Oesterreichische Bundesbahnen (OBB AG) за подобряване на системата за инфраструктурните такси, която железопътните превозвачи плащат за ползване на пътя, съобщи Антон Гинев, генерален директор на националната компания. Гинев подписа във вторник меморандум за сътрудничество с двамата директори на Австрийските железници Петер Клугар и Арнолд Шифер.

Антон Гинев поясни, че в Австрия има по-различна структура, която стопанисва железопътната инфраструктура. Там е създадено холдингово дружество, при което едната от компаниите се занимава единствено със строителството на пътя, а другата - само с неговата експлоатация. Директорът на “Железопътната инфраструктура” обясни, че родното държавно дружество ще проучи инфраструктурните такси, които събират австрийските железници, каква част от разходите по поддръжка и експлоатация на железния път покриват и каква част трябва да се осигурява от други финансови източници.

Австрийските железници ще ни помагат за развитието на проектите по европейската транспортна мрежа за приоритетните коридори 4 и 10, уточни Арнолд Шифер. Той коментира, че Австрийските железници се явяват основен ръководител на железопътната част от коридора, компанията участва в работната група за обновяване на жп инфраструктурата в Сърбия и сериозно внимание се отделя на жп връзката между София и Ниш. Шифер подчерта, че когато проектите в Сърбия се обвържат с проекти в една страна членка на ЕС, каквато е България, имат много по-големи шансове за реализация.

Времето за транзитното преминаване на товарните влакове от Азия към Европа може да се съкрати не само с инвестиции в жп пътя, но и с по-добра организация на обслужването по границите и облекчаването на бюрократичните процедури, коментира Арнолд Шифер. Той посочи, че само за тези формалности на границата между Сърбия и Хърватия влаковете чакат по 8-10 часа, за да преминат. Според Шифер, ако един влак се провери на границата между Турция и България, е възможно след това да преминава по-лесно през останалите страни.

Голямата конкуренция при товарите от Азия до Европа е между железницата и водния транспорт, а не между железопътния и автомобилния, коментира още директорът на Австрийските железници. Много често товародателите от Турция предпочитат да натоварят стоките, които дотам са стигнали с влак, на кораб, защото се оплакват от състоянието на жп инфраструктурата в България и Сърбия.

Според Арнолд Шифер е възможно ро-ла превозите, които от миналата година преминават транзитно през България от Австрия до Турция, да изминават това разстояние за 3-4 дни.

От Австрийските железници ще консултират родната компания и за управлението на собствеността, която притежават – терени и сгради, както и за реализацията на интермодалните терминали. На този етап се работи по интермодалните терминали в София и Русе.  

Те проявяват голям интерес към транспортното направление Виена – Белград – София - Истанбул. Участниците в срещата ще търсят и предпоставки за ускоряването на проектите по коридора. Австрийската страна има готовност да подпомага трансгранични проекти за модернизацията на железопътните връзки на България и съседните държави.

Още от Бизнес

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?