Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Железниците ще закриват линии заради кризата

16 коментара
Железниците ще закриват линии заради кризата

Национална компания “Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) ще прибегне към най-тежката мярка от антикризисната си програма - закриване на нерентабилни линии. Това реши правителството в четвъртък, след като одобри доклад на транспортния министър Петър Мутафчиев с мерки за финансово стабилизиране на железниците, които търпят тежки загуби заради кризата.

В началото на декември 2008 г. шефът на НКЖИ Антон Гинев заяви, че спирането на губещи линии е една от крайните мерки на дружеството за справяне със световната криза, но едва ли ще се стигне до нея.

Сега дружеството не само ще закрие  жп линии, но и ще замрази заплатите в дружеството. Орязване на административните разходи и др. мерки трябва да спестят на НКЖИ 22 млн. лв през 2009 г., предвиждат мерките на Мутафчиев.

В списъка на нерентабилните направления за закриване попадат линиите, Калотина-Станянци; Алдомировци-Бели брег; Вакарел-Чукурово; Ясен-Черквица; Левски-Троян; Девня-Кардам; Кремиковци-Обединена-Яна-Мус; Димитровград-Подкова; Дупница-Бобов дол; Кюстендил-Гюешево; Радомир-Гюешево; Ямбол-Елхово; Самуил-Силистра. Цифрите показват, че приходите от тези направления са многократно по-ниски от направените разходи за поддръжката на пътя.

Очаква се решението да предизвика недоволството на общините и те да се опитат да лобират за запазването им.

На 20 май Министерски съвет трябва да одобри закриването на 12-те линии, след което движението по тях ще бъде прекъснато. Релсите няма да се демонтират, но ще се контролират, за да не се стигне до кражбата им за скрап, каквито случаи е имало в миналото.

Транспортният министър Петър Мутафчиев обаче заяви пред Mediapool, че ведомството му ще продължава да търси начини за избягване на тази крайна мярка.За обслужването на нерентабилните линии са необходими 6 млн. лева и ние ще търсим различни механизми, за да осигурим тези средства и да не се стигне до закриването им, каза още той.

По думите му целта на днешното решение на Министерски съвет не е закриването на линии, а да се одобри продажбата на неоперативни активи на НКЖИ, за да се компенсират намалелите с 40% приходи от инфраструктурни такси за товарни превози.

Според актуализирания антикризисен план на НКЖИ, заради намалели приходи дружеството ще изпитва недостиг на 5.5 млн. лева всеки месец от 2009 г. или 70 млн. лв. по-малко за разходите му през годината.

Дори и при пълна реализация на мерките в плана, компанията ще страда от недостиг на 50-55 млн. лева. Той може да бъде компенсиран само с допълнителни средства от бюджета или чрез продажбата на неоперативни активи на стойност около 15.6 млн. лева.

Компанията вече подготвя документите за продажба на гарите Пионер и Сердика, въпреки че за тяхната собственост има спорове. През май правителството трябва да одобри търгуването им, а през септември, след проведен конкурс, се очаква да бъде финализирана сделката.

.На 30 юни пък  НКЖИ планира да внесе искане за допълнителни средства от държавния бюджет

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

16 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. 07
    #17

    и автоматизация - само в древността е имало неща като билет, кондуктор и контрольор- Справка - гарите в Германия и Швейцария..

  2. malechko palechko
    #16

    sled kato gradinkite prevarnahme v krachmi i hoteli, zashto da ne si razprodadem i garite? samo deto vse gushkata si ia palniat edni, a supata duhame vsichki...a zashto ne vzemat da prodadat i relsite, ciganite shte se vkliuchat aktivno v demontiraneto im i taka shte se uvelichi zaetostta na malcinstvata i taka shte raportuvame za uspeha pred bruxel!

  3. edin naivnik
    #15

    някой направили анализ колко ще струва охраната на жп линиите . А има ли анализ с колко човека е нараснала администрацията им от началото на управлението на този "екип" и колко струва издръжката и?

  4. 0000
    #14

    Бившия кмет на София проф.Янчуллев купи за софийски градски транспорт стари ж.п мотриси широколинейни,които са излезнали от употреба на Запад поради развитието на автомобилния транспорт.Точно това трябва да направи Ж.п.администрацията да купи такива вагони и с дизелов мотор 100 конски сили да ги задвижи ВМЕСТО ангажиране на големи влакови композиции за 100 човека дневен оборот.После пак ще вдигате гюрултия че ви крадат релсите за скрап.

  5. hard
    #13

    Ако знаете колко лентяи си чоплят носовете в канцелариите и се разхождат по пероните на гарите без нищо да вършат,ще се изумите.

  6. fidel beev
    #12

    ДА НЕ ПИПАТЕ СЕПТЕМРИ - ДОБРИНИЩЕ , ЧЕ ЯТАГАН ЩЕ СЕ РАЗСЪРДИ ???

  7. 0000
    #11

    Какво толкова им пречи на железничарите да сложат на стари третокласни вагони по един бензинов мотор и да пътуват композиции от един или два вагона според човекооборота. Това са периферни линии.Няма да се ангажира електропреносната мрежа и големите локомотиви по 50 тона.

  8. Penu
    #10

    Колко от форумците през последните 10 години са пътували с пътнически влак?Колко от форумците през последните 10 год. са виждали товарен влак?И на това отгоре:Правителството одобри насоките за развитие на държавните железници 29 Януари 2009 За повишаване на качество и сигурността на предлаганата услуга в жп сектора тази година ще бъдат инвестирани близо 450 млн. лв., до 2013 г. вложенията ще надхвърлят 4,8 млрд. лв. 449,5 млн. лв. ще бъдат инвестирани тази година в жп сектора, за да бъдат постигнати

  9. 07
    #9

    На нашата гара ХХ работят ненужни хора : 3 билетопродавачки, които си имат началничка!?! Тя ги контролира и им пуска надниците - ужас!Гарата се обслужва от новичка, лъскава мотриса с 3 големи вагона. Пътуват 15 ученика и 20 работника..Предложение: закриваме гарата. Кондуктора ще им издава билети във влака. Баста..

  10. Ясновидец
    #8

    Навремето имаше един виц: "Едно дете, като каже "Няма", ако е момиче го правят счетоводителка, ако е момче - старшина в казармата." Нас сега такива ни управляват(благодарение на нас, разбира се). Има хора на които всичко им нерентабилно. Свидетел съм как в Германия и Франция работят железници на невероятни места и не става дума да се закриват, в условия на енергийна криза и замърсяване на околната среда. Само че ние в друг свят си живеем... на старшинките!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.