Железниците заменят ръчната диагностика на вагони с механизирана

Железниците заменят ръчната диагностика на вагони с механизирана

Проверката за изправността на вагоните , преди пускането им по железния път, вече няма да е ръчна, а автоматизирана, стана ясно след среща на транспортния министър Петър Мутафчиев, генералния директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) Антон Гинев и изп. директор на Австрийските федерални железници Арнолд Шифер в четвъртък.

Австрия предоставя безплатно за период от една година устройство, което измерва прегряванията на ходовата част на вагоните, както и везна, която ще измерва натоварването и разпределението на тежестта в товарните влакове, съобщи Мутафчиев. Цената на уреда е 200 хил. евро.

Замерванията ще се извършват в движение, което може да бъде и 130 км/ч. Досега тези проверки са извършвани ръчно след спиране на машината. Неправилното натоварване на товарните вагони пък е една от най-честите причини за дерайлиране на влакове, каза Гинев. С помощта на устройството ще се повиши безопасността на движението с влакове и ще се намали износването на железния път, което ще намали разходите за поддръжка на инфраструктурата, казват от НКЖИ. Устройството ще бъде монтирано на жп линията между Зимница и Стралджа, където е най-големият товарен трафик.

След година дружеството ще може да закупи техниката или да я върне, поясниха от транспортното министерство. Може да бъде проведен и търг за закупуване на устройството, на който да се явят други участници и производители. Идеята на НКЖИ е още три подобни устройства да бъдат монтирани в участъците Калотина – Драгоман и Димитровград – Свиленград. Средствата за тях ще бъдат осигурени от държавния бюджет и от европейските фондове, поясни Гинев.

НКЖИ търпи тежки загуби заради икономическата криза от една страна и заради спирането на работа на комбината "Кремиковци" от друга – за няколко месеца приходите от такси за товарни превози са намалели с 40%. Компанията прибегна към редица мерки, предвидени в антиркризисен план изготвен в края на м.г., като пенсиониране, съкращения, орязване на социалните придобивки на служителите и на административните разходи, но те няма да са достатъчни да запълнят бюджетният недостиг, който ще е около 70 млн. лв. по изчисления на компанията.

В антикризисния план е предвидено закриването на 12 нерентабилни жп линии, което би спестило на НКЖИ 6.5 млн. лева. Тъй като сумата не е значителна, ще се опитаме да осигурим тези средства по друг начин, за да не закриваме линиите, каза Мутафчиев като допълни, че решението трябва да дойде от правителството.

Ако се изпълнят всички мерки в плана на НКЖИ, включително и закриването на линии, дружеството ще спести около 20 млн. лева. Това означава, че в бюджета ѝ остава дупка от около 50 млн. лева. Те могат да се покрият с продажба на неоперативни имоти и отпускане на допълнителни средства от държавния бюджет, от където вече бяха предоставени 200 млн. лева. Имотите, които железниците се канят да продадат на търг до края на годината, пък са за около 12 млн. лева, каза Гинев. Т.е. дружеството най-вероятно ще поиска държавна помощ в размер на 38 млн. лева, за да върже бюджета си за тази година.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес