Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Железопътната инфраструктура иска да строи слънчева централа

13 коментара
Железопътната инфраструктура иска да строи слънчева централа

Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) смята да строи фотоволтаична централа с мощност от 5 мегавата, съобщи в понеделник пред журналисти в Боровец Стоян Стоянов, директор на поделение "Енергетика" в компанията.

В момента се търси финансиране за реализацията на проекта за използване на възобновяемата слънчева енергия за нуждите на железопътната инфраструктура. Необходимата инвестиция, която още се реализира в дългосрочен план, е 25 млн. евро. Слънчевите колектори ще бъдат монтирани върху имоти на НКЖИ, възможно е инициативата да се разшири.

Това е следващият енергиен проект на компанията, чието дъщерно дружество "Трен" вече има лиценз за търговия с електроенергия, а в момента се подготвят документите за подаване на заявление в Държавната комисия за енергийно и водно регулиране за лиценз за разпределение на ток.

Изготвя се бизнес план, в който ще бъдат определени и цените на услугата, каза още Стоянов. Очаква се лицензът да бъде предоставен през лятото.

За увеличаване на енергийната ефективност на железопътното движение са необходими около 41 млн. лв. за период от около четири години, стана ясно още.

До септември 2008 г. НКЖИ ще започне да управлява дистанционно две от подстанциите, които захранват контактната мрежа в даден участък от железния път. Системата SCADA ще стартира в тяговите подстанции Симитли и Генерал Тодоров, с идея това да стане в цялата страна.Компанията планира още изграждане на система за дистанционно отчитане на консумираната електроенергия в електрическия тягов подвижен състав, както и на енергията високо, средно и ниско напрежение.

От НКЖИ се оплакаха, че не разполагат с достатъчно средства за модернизация, ремонт и изграждане на нов железен път и за съоръжения и ще покрива инвестиционните се нужди с пари от продажба на имоти, основно гари, които не се използват.

Според разчетите на НКЖИ за 2008 г. ще са необходими около 314 млн. лв за текущи нужди, а отпуснатите от бюджета средства са едва 120 млн лв.

Въпреки това от компанията определиха тазгодишната държавна субсидия като рекордна. За сравнение през 2001 г. размерът на субсидията е бил 55 млн. лева, през 2002 – 48 млн. лв., а през 2003 – 20 млн. лева.

От компанията обаче очакват да реализират пред тази година 163 млн. лв. приходи от продажба на неоперативни активи.

Намеренията са да бъде продадена гара Пионер, която не се използва по предназначение. Началната тръжна цена на съоръжението е 115.3 млн лв. Планира се дружеството да се раздели и с гара Сердика, която не е функционална от 10 години. В момента обаче се води съдебен спор дали територията е общинска или държавна собственост.

В дългосрочен план компанията предвижда да тегли държавно гарантиран заем от 360 млн лева ,от Световната банка за инвестиционните се намерения.

Чрез мащабни инвестиции в ремонт и изграждане на жп инфраструктура, НКЖИ се стреми да подобри безопасността на движение на влаковете и да съкрати времето за пътуване между две точки. За целта ще се намаляват участъците с ограничение на скоростта, чиято обща дължина е 178.1 км.

За увеличаване на средната скорост на движение на влаковете, която в момента е 81 км/ч до 130 км максимална скорост, са нужни 265 млн. лева ежегодно, като 180-200 млн. лева от тях ще трябва да се инвестират в релсовия път и съоръжения.

"Сред целите ни за 2008 г. е да намалим пътуването от София до Бургас през Пловдив с 1 час”, обясни генералният директор на НКЖИ Антон Гинев. На семинара стана ясно, че през 2007 за първи път е прекратена тенденцията за увеличаване на времето за изминаването на дадено разстояние.

„Инвестициите са насочени в три основни посоки: железен път, енергетика и телекомуникации”, каза Гинев

В стратегията на компанията за 2008 г. е заложен ремонтът на близо 200 км железен път. С приоритет ще са отсечките София-Пловдив-Стара Загора-Бургас и София-Владая-Перник. Ще се осъществи механизирано подновяване на 64 км от жп мрежата на страната. За поделение „Железен път и съоръжения” средствата, осигурени чрез капиталовия трансфер от държавния бюджет за 2008 г., са 38.5 млн. лева.

Нови железопътни линии няма от 1974 г. През тази година не се предвижда строителството на нови жп линии, а само ремонт на вече съществуащи.

Пътната ни мрежа е недоразвита. На 1000 кв.км територия се падат 68 км жп път. При развитите администрации тези стойности са трицифрени, обясни Стоян Стоянов.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

13 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Марко Тотев
    #14

    по-добре да се съсредоточат в основната си дейност и да инвестират в сигурноста на пасажерите си, а не да ни предлагат нова услуга "СОЛАРЕН ГРИЛ- КУШЕТВАГОН " , само и само да налапат някоя тлъста комисиона. Санким кво стана кат си купиха Фолксваген ФАЕТОН- цъфнаха та вързаха !

  2. maria vasileva
    #13

    Abe kakvi nesta se ragdat v tezi gelezni4arski glavi. Ginev, kato se pensioniram moge i da se vurna v BG,ako NKJ e postroila slun4eva centrala. Obsto vzeto ima okolo 30 godini dotogava i mnogo mi se ste BG -jeleznicata da se spravi za toja srok....hahahaha

  3. Logistik
    #12

    Uvajaema G-jo Vasileva,Vie v koq chast na sveta prebivavate v momenta, che ne ste se uverili v ikonomicheskiq efekt ot izpolzvneto na slunchevata energiq za industrialni celi??? Zashtoto mi se struva che na Zapad ot Bulgariq, tazi ideq sushtestvuva i se razviva ot desetki godini i vseki i se obedil ot pologitelniq i ikon. efekt, da ne govorim za ekologichniq!

  4. Subsonic
    #11

    Поредната простотия. Слънчевата енергия е скъп продукт, изискващ огромна пъровначална инвестиция. Тия кво си мислят - нали се изплаща точно колкото е полезния живот на инсталацията тази инвестиция 25-30 години.

  5. Logistik
    #10

    Zdraveite!Imate veroqtno danni, zatova za kolko vreme se izpashtat purvonachalnite investicii v sluncheva energiq. Bichte li gi qbqvili nqkak si tuk ili primerno da mi gi izpatite?? Shte sum vi mnogo blagodaren.

  6. екосапиенс
    #9

    е тази, която постепенно "ще измести" нефтеното ни общество, поглъщащо 85 милиона барела на ден!Този трилион барела, които са още в земята, свършват след само 30-35 години !!!До тогава новите технологии следва да са навлезли на пазара, за да не се случат най-страшните катаклизми на земята...

  7. екосапиенс
    #8

    към НКЖИ /ако четете тези мнения/ - можете да използвате за целта около 16,000 кв.м. покривни навеси на пероните, само в ЦГ-София, а колко са общо в страната - може би стотици хиляди прекрасни места за двата вида слънчеви панели !

  8. !
    #7

    Като ви чета идиотщините започвам да разбирам как човек може да стане убиец.

  9. бджеец
    #6

    ДО МАРКО ТОТЕВ - НЕ СИ ДАВАМЕ ФОЛКСВАГЕНА, ТОЙ СИ Е НА БДЖ НЕ НА НКЖИ

  10. ЖЕКОПИЛАТОР
    #5

    ще започна от зад напред - като ни е недоразвита ж п мрежата и няма построени нови линий защо господина Гинев като член на УС на НК "ЖИ" гласува на времето за закриване на някой отсечки, сега герой ли се пише спускането им отново.щели да продават гара Пионер, дано не направят пак умешлената грешка да продадат и паветата та да може след това купувача като ги извади да ги продаде на запад и цената му да падне на половина, май така стана с товарна гара Пловдив.и като цунете парите от световната банка

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.