Желязков отказва да спре концесията за летище София, отрича нарушения

БСП сезира Брюксел за държавни протекции и помощ в полза на частния оператор

Росен Желязков, сн. МТ

Поисканото от БСП спиране на процедурата за концесиониране на летище София не е предвидено в Закона за концесиите и няма правно основание. Това заяви транспортният министър Росен Желязков на извънреден брифинг във вторник и даде да се разбере, че управляващите няма да се съобразят с призива на социалистите за прекратяване на процедурата, която предвижда до 5 февруари да се подават оферти от потенциалните частни оператори. Концесията отново е във фокус ана общественото внимание след като БСП обяви по-рано през деня, че ще сезира Европейската комисия, че държавата ще предостави нерегламентирана помощ на бъдещия концесионер и ще осигури протекции на бизнеса му.

"С концесията на Летище "София“ се нарушава правото на ЕС. Внасяме сигнал до ЕК, изготвен от нашите експерти, специалисти и юристи, във връзка с това, че намираме в договора, в условията за концесия, намеса на държавата или предоставяне на държавна помощ“, заяви зам.-председателят на парламентарната група на "БСП за България“ Георги Свиленски на пресконференция във вторник в партийната централа.

По думите му неправомерната държавна помощ е заложена в клаузи на проекта на концесионния договор с бъдещия частен оператор. Той даде пример със заложено изискване  в радиус на 100 км от Летище "София“ никой друг концесионер да няма право - с участието на държавата или самостоятелно, да изгражда друго летище.

"Това дава предимство на бъдещия концесионер в рамките на 35 години, плюс още 18, ако бъде продължена концесията, София да има едно единствено летище, без оглед на развитието на пътникопотока, на инфраструктура, нужди от второ летище“, посочи Свиленски.

Инвеститор искал да строи частно летище в столицата

Министър Росен Желязков обаче обясни, че в процедурата е заложен ангажимент на държавата да не изгражда или предоставя на концесия друго държавно летище. "Това не означава, че е заложено ограничение за изграждането на летища с частни инвестиции", заяви той. По думите му дори в момента имало внесен в "Гражданска въздухоплавателна администрация" проект на инвестиционен план за строеж на частно летище в София на София и ако генералният план позволява това, той ще бъде одобрен и ще започне изграждането на частното летище в столицата.

Според БСП нарушение на европравилата е и предвидената процедура за отчуждаване на терени, от бъдещият частен оператор може да има нужда, но не са в обхвата на концесионната площ на летището. Предвижда се това да се прави от държавата за сметка на концесионера, като разходите по тези отчуждавания ще се приспадат от инвестицията, която му е заложена в договора.

"Т.е. той няма да изпълнява инвестициите, които предварително е заложил – втора писта, концесионни такси, трети терминал, а тези инвестиции ще му бъдат приспадани като капиталови разходи“, аргументира се Свиленски.

Министърът отрича държавата да поема строеж на пътища за концесионера

Желязков обясни, че ангажиментът на държавата бил само да съдейства за отчуждаването на терени, ако се окаже, че са необходими за разширяване на летището с нови писти. Също с административно съдействие той обясни и клаузата, отнасяща се за изграждането на пътища, необходими на концесионера. Свиленски обаче коментира, че нито една друга фирма или концесионер не са получили подобна помощ за получаване, подновяване и удължаване срока на всички разрешения, съгласия, във връзка с действието на договор.

Представителят на БСП посочи още, че документите за концесията предвиждат "след сключване на договора, ако държавата направи някаква законодателна промяна, касаеща всички летищни оператори, частта, която засяга бъдещия концесионер на летището, да му бъде признавана отново като капиталови разходи от инвестиционните намерения, които е имал първоначално". "Отново се предоставя предимство пред другите конкуренти или летищни оператори“, посочи зам.-шефът на парламентарната група на социалистите.

"Предоставяме 28 страници аргументи и нарушения на законодателни и правни норми в ЕС“, допълни той. С отделно писмо до премиера БСП призова Бойко Борисов да спре концесионната процедура до произнасянето на Брюксел по тяхното писмо за нарушения.

Няма правна възможност за временно спиране на процедурата

Транспортният министър обаче обясни, че това няма как да стане чисто правно. По думите му единственото което е предвидено в периода от откриването на процедурата до определянето на концесионера е или прекратяването ѝ, или нейното удължаване. Желязков също така отбеляза, че решенията за процедурата са негови, а не на Борисов.

В поредния опит да привлече частен оператор за летище "София", срещу което БСП е отдавна и предишната процедура бе прекратено от служебния кабинет на президента Румен Радев, правителството на три пъти удължава срока за подаване на оферти от потенциалните кандидати и променя документацията по процедурата. Последно срокът за заявления за участие в процедурата и оферти за концесията се приемат до 5 февруари. На следващия ден трябва да стане ясно кои са кандидатите. Офертите им обаче ще бъдат отворени публично на 1 март 2019 г.

От думите на Желязков става ясно, че промените в документацията не засягат основните параметри на процедурата.

Брюксел ще има думата по договора с частния оператор преди подписването му

"Това, за което колегите от БСП настояват, Европейската комисия да провери концесионния договор за наличие на държавна помощ, е заложено в документацията, но на по-късен етап когато има определен концесионер, който печели процедурата и преди влизане на договора в сила. Това се прави с цел комисията да се запознае с конкретните условия на офертите и избора на концесионер, така че ЕК да има основание да се произнесе по конкретни параметри, които са предложени по сделката, а не параметри по проект", каза Росен Желязков.

По думите му, чак след като излезе нотификацията на ЕК, може да бъде подписан договор с избрания концесионер.

От ведомството припомнят, че от бъдещия оператор на летището се иска първоначално концесионно възнаграждение е 550 млн. лв. без ДДС. Годишната концесионна такса трябва да е или най-малко 15 млн. лв. или поне 10 % от всички приходи от обекта на концесия. Тези 15 млн. лв. и 10% са минимумът, но очакванията на транспортното ведомство са за по-високи оферти.

Търсената минимална инвестиция за срока на концесията, който е 35 години с възможност за удължаване, е 600 млн. евро. Заложено е изграждането на трети терминал и нова писта за рулиране на самолетите, ако се докаже, че има необходимост от такива.

Още по темата
Още от Бизнес

За или против машинното гласуване?