Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Желязков: След 6 години от София до Скопие ще се стига за по-малко от час с влак

Северна Македония няма интерес към газовия ни хъб и още не е решила дали да купува ток или дял от АЕЦ "Белене"

10 коментара
Желязков: След 6 години от София до Скопие ще се стига за по-малко от час с влак

Към 2025 г. се предвижда от София до Скопие да се пътува с влак за не повече от час, каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков пред журналисти в Скопие преди първото заседание на Междуправителствената комисия за икономическо сътрудничество между България и Северна Македония. 

За новия програмен период в България са планирани 400 млн. евро за изграждането и модернизацията на ж.п. линията от София до границата със Северна Македония, каза Желязков. Аналогична сума е предвидена и за изграждането на железопътна връзка от Скопие до границата с България. "Пътната карта сочи, че към 2025 г., плюс - минус година, ние ще имаме изградена инфраструктура", уверен е Росен Желязков. Той допълни, че предстои и изграждането на трансграничния тунел между двете страни.

Желязков освен това каза, че получил уверение от министъра на информационното общество и администрацията на Северна Македония Дамян Манчевски, че от страна на мобилните оператори и на регулатора в Скопие са предприети значителни стъпки за намаляване на тарифите. "Знаете, че и трите български оператори значително намалиха тарифите. В пакетите, които предлагат, между 2.99 лв 4.00 лв. на ден се предлагат услуги както глас, така и данни, така и СМС", изтъкна Желязков. Според него до 2022 г. е важно мобилните оператори да подписват двустранни споразумения помежду си, за да може в мрежите им да се предлагат достъпни пакети.

По време на визитата на българската делегация в Скопие стана ясно, че Северна Македония няма интерес към планирания от България газов хъб "Балкан", но пък обсъжда със София изграждането на втора транзитна газова връзка при Петрич-Струмица заради предстоящата газификация на южната част на страната.

Скопие все още се чуди дали да участва в реализацията на АЕЦ "Белене" като заяви договор за изкупуване на тока от бъдещата мощност или вземе миноритарен дял от ядрената централа.

Скоро няма да има магистрала и жп линия между двете държави и се търсят начини как БДЖ да си прибере над 7 млн. евро дълг от македонските железници.

Това стана ясно по време на първото заседание на новосформираната междуправителствена комисия, състояло се в Скопие, на което бяха обсъдени на експертно ниво теми от областта на енергетиката, транспорта, земеделието и икономиката. Комисията се председателства от транспортния министър Росен Желязков и министъра на икономиката на Северна Македония Крешник Бектеши.

От македонска страна обявиха, че нямат интерес да участват в проекта за газовия хъб у нас, но все пак разглеждат възможностите за увеличаване на вноса на природен газ от България, въпреки че капацитетът на сегашната транзитна връзка, по която през наша територия страната получава руски газ, не се използва напълно. Обсъжда се нова връзка край Петрич и Струмица, откъдето е македонският премиер Зоран Заев. Необходимостта от такава връзка се разглежда заради предстоящата битова газификация на региона.

От българското министерство на енергетиката посочиха миналата седмица пред Mediapool, че разширението на газопреносната ни система за включването на руския газопровод "Турски поток" към Западна Европа, предвижда доставка за Северна Македония. По-вероятно обаче тя ще замести сегашните количества газ от "Газпром", пренасяни по маршрута през Украйна, Румъния и България.

Скопие потвърди интереса си за участие в процедурата за търсене на стратегически и по-малки инвеститори в АЕЦ "Белене“, както и на потребители, които да резервират дългосрочно количества електроенергия от централата. Този търг предстои да бъде обявен до края на март по думите на вицепремиера Томислав Дончев от преди два дни. В Скопие обаче още не са решили дали ще поискат малък акционерен дял от ядрения проект или да купуват ток.

По време на заседанието стана ясно още, че български фирми имат интерес да реализират проекти за изграждане на възобновяеми енергийни източници в съседната ни държава, както и че продължава сътрудничеството с Българската независима енергийна борса по създаването на подобен пазар и в Македония с цел сформиране на балканска борса за търговия с ток.

Скоро обаче няма да има жп връзка между двете държави. Посочено бе, че при оптимистичен сценарий тя може и да стане готова до 2025 г. В момента се търси финансиране за изграждане на 16 км участък край Крива паланка. Готов е техническият проект за това трасе, което е най-трудният за изпълнение участък, тъй като минава през планински местности.

Стана ясно, че БДЖ има да си прибира над 6 млн. евро от македонските железници, които са ползвали български подвижен състав и не са си плащали за това от 1991 г.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Kruger
    #10

    Абсурдно е да даваме пари за скоростна ЖП връзка със Скопие, преди такава да има с всички български региони, както и със съседните ни много по-развити и големи ЕС страни, с които вече имаме много бизнес връзки, туризъм и перспективи. Това означава неадекватни, сбъркани приоритети или далавера. А може и "пожарникаря и цацата" да ги е страх, че Л.Кьовеши ще вземе да идва от Букурещ за час и половина с влак:)

  2. Калико Джо
    #9
    Отговор на коментар #2

    То пък една телевизия...

  3. ivancho ivanov
    #8

    ЖП връзката със Северна Македония е от първоетепенна важност, 6 год. за да се направи през 21-ви век говори за умишлено протакане от тези които са против!

  4. Знайко
    #7

    В началото на ХХ-ти век в България са се строели по 100 км ж.п. линии годишно (не с булдозери и "Пласер"-и, а с кирки, лопати и каруци). Например, линията София - Перник е построена за 11 месеца.

  5. brambar
    #6

    Поредните вицове от страна на ГЕРБ. Нормално е, избори идват. Нали сега акцентът е Западни Балкани. Ние нямаме скоростна връзка от София до Бургас, Варна, Видин и Кулата, те тръгнали да ми обясняват за Македония. Смешна работа....Желязков се излага с подобни изказвания. Но е разбираемо, няма какво друго да каже...

  6. ARROGANT
    #5

    http://picbg.net/u/337/39928/538576.jpg Първи април наближава и ГЕРБоухите тиквеници начело с ГТ от Банкя (Голямата Тиква) се активизираха.

  7. Milenca
    #4

    Русофилската пасмина в България се чуди за какво да се хване за да може да убеди Брюксел за своите умопобъркващи нергийни инициативи с путлера. А интересно защо България като член на ЕС все още не може да намери пари за магистрала и жп линия с Македония? Наивен въпрос, след като знаем, че боковистите с мъка изграждат по 1 км годишно по АМ Хемус)

  8. ирис
    #3

    няма интерес и няма да има,ХЪБчето на Боко е една измислица,която цели да убеди Европа,че ще има микс,Да ама НЕ,няма как да стане с тази политика.Толкова са елементарни,че е смешно дори да ги гледаш,да ги слушаш е мъчение

  9. Обектив
    #2

    Интересно, колко още дестилетия са им нужни на сръбските яничари в Скопие, за да довършат ЖП връзката си с България и да осигурят разпространение на български ТВ и радио канали ?

  10. monitorqe137
    #1

    Северо-западна Македония не иска да подобрява транспортните връзки с БГ, за да не улеснява проглеждането на своите граждани по отношение на БГ.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.