Желязков: След 6 години от София до Скопие ще се стига за по-малко от час с влак

Северна Македония няма интерес към газовия ни хъб и още не е решила дали да купува ток или дял от АЕЦ "Белене"

Желязков: След 6 години от София до Скопие ще се стига за по-малко от час с влак

Към 2025 г. се предвижда от София до Скопие да се пътува с влак за не повече от час, каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков пред журналисти в Скопие преди първото заседание на Междуправителствената комисия за икономическо сътрудничество между България и Северна Македония. 

За новия програмен период в България са планирани 400 млн. евро за изграждането и модернизацията на ж.п. линията от София до границата със Северна Македония, каза Желязков. Аналогична сума е предвидена и за изграждането на железопътна връзка от Скопие до границата с България. "Пътната карта сочи, че към 2025 г., плюс - минус година, ние ще имаме изградена инфраструктура", уверен е Росен Желязков. Той допълни, че предстои и изграждането на трансграничния тунел между двете страни.

Желязков освен това каза, че получил уверение от министъра на информационното общество и администрацията на Северна Македония Дамян Манчевски, че от страна на мобилните оператори и на регулатора в Скопие са предприети значителни стъпки за намаляване на тарифите. "Знаете, че и трите български оператори значително намалиха тарифите. В пакетите, които предлагат, между 2.99 лв 4.00 лв. на ден се предлагат услуги както глас, така и данни, така и СМС", изтъкна Желязков. Според него до 2022 г. е важно мобилните оператори да подписват двустранни споразумения помежду си, за да може в мрежите им да се предлагат достъпни пакети.

По време на визитата на българската делегация в Скопие стана ясно, че Северна Македония няма интерес към планирания от България газов хъб "Балкан", но пък обсъжда със София изграждането на втора транзитна газова връзка при Петрич-Струмица заради предстоящата газификация на южната част на страната.

Скопие все още се чуди дали да участва в реализацията на АЕЦ "Белене" като заяви договор за изкупуване на тока от бъдещата мощност или вземе миноритарен дял от ядрената централа.

Скоро няма да има магистрала и жп линия между двете държави и се търсят начини как БДЖ да си прибере над 7 млн. евро дълг от македонските железници.

Това стана ясно по време на първото заседание на новосформираната междуправителствена комисия, състояло се в Скопие, на което бяха обсъдени на експертно ниво теми от областта на енергетиката, транспорта, земеделието и икономиката. Комисията се председателства от транспортния министър Росен Желязков и министъра на икономиката на Северна Македония Крешник Бектеши.

От македонска страна обявиха, че нямат интерес да участват в проекта за газовия хъб у нас, но все пак разглеждат възможностите за увеличаване на вноса на природен газ от България, въпреки че капацитетът на сегашната транзитна връзка, по която през наша територия страната получава руски газ, не се използва напълно. Обсъжда се нова връзка край Петрич и Струмица, откъдето е македонският премиер Зоран Заев. Необходимостта от такава връзка се разглежда заради предстоящата битова газификация на региона.

От българското министерство на енергетиката посочиха миналата седмица пред Mediapool, че разширението на газопреносната ни система за включването на руския газопровод "Турски поток" към Западна Европа, предвижда доставка за Северна Македония. По-вероятно обаче тя ще замести сегашните количества газ от "Газпром", пренасяни по маршрута през Украйна, Румъния и България.

Скопие потвърди интереса си за участие в процедурата за търсене на стратегически и по-малки инвеститори в АЕЦ "Белене“, както и на потребители, които да резервират дългосрочно количества електроенергия от централата. Този търг предстои да бъде обявен до края на март по думите на вицепремиера Томислав Дончев от преди два дни. В Скопие обаче още не са решили дали ще поискат малък акционерен дял от ядрения проект или да купуват ток.

По време на заседанието стана ясно още, че български фирми имат интерес да реализират проекти за изграждане на възобновяеми енергийни източници в съседната ни държава, както и че продължава сътрудничеството с Българската независима енергийна борса по създаването на подобен пазар и в Македония с цел сформиране на балканска борса за търговия с ток.

Скоро обаче няма да има жп връзка между двете държави. Посочено бе, че при оптимистичен сценарий тя може и да стане готова до 2025 г. В момента се търси финансиране за изграждане на 16 км участък край Крива паланка. Готов е техническият проект за това трасе, което е най-трудният за изпълнение участък, тъй като минава през планински местности.

Стана ясно, че БДЖ има да си прибира над 6 млн. евро от македонските железници, които са ползвали български подвижен състав и не са си плащали за това от 1991 г.

Още от Бизнес