Жители на Нова Загора бранят от разрушаване на жп гарата с мълчалив протест

Европроект предвижда да се построи нова за 3 млн. лв.

Жители на Нова Загора излязоха на протест за да бранят от разрушаване, историческата по думите им, 100 годишна сграда.

Около 800 жители на града са се подписали срещу реализацията на одобрения европроект за 3 млн. лв. Той предвижда на мястото на жп гарата, построена през 1918 г. да бъде построена нова сграда.

Организатор на проявата е Кремена Петрова, общински съветник от "Демократична България". Сформиран е и граждански комитет, който е изпратила сигнал до Министерството на културата.

"Ние гражданите поискахме от Националния институт за недвижимо културно наследство да обяви сградата за културна ценност. Кметът и Общинският съвет пропиляха месеци, в които можеха да защитят старата сграда - част от историята и паметта на новозагорци. Не го направиха", се казва в позицията на гражданския комитет, изпратена до медиите.

Имаме отговор от Националния институт за недвижимо културно наследство, в който се казва, че ще изпратят комисия, за да прецени дали сградата е паметник на културата и следва да бъде запазена за поколенията, каза Кремена Петрова пред Mediapool.

Железопътната гара на Нова Загора е построена през 1918 г. и е една от първите обществени сгради в общината.

Повече от 20 години държавната жп компания остави сградата да се руши. Вместо да празнуваме 100-годишен юбилей от създаването на емблематичната за града ни сграда, се налага да я защитаваме с живи вериги от разрушителите, недоволстват протестиращите.

От гражданския комитет за спасяването на жп гарата, питат:

Защо Националната компания "Железопътна инфраструктура" остави сградата да се саморазрушава и да застрашава хората, които работят в нея или пътуват?

Защо разрушаването на сградата се представя за обновяване?

Защо кметът и Общинският съвет на Нова Загора не защитиха културното наследство на града ни?

Кой печели от това?

Гражданският комитет настоява за:

Да бъде отменен проектът за разрушаване на жп гарата – цялостно или частично.

Съвместно с компетентните институции да се изготви проект за реставрация, който запазва напълно облика на сградата.

Общинските власти да предприемат всички законови мерки, за спазване на законите и защита на обществения интерес.

Министерството на транспорта, собственик на държавната компания "Железопътна инфраструктура", да започне незабавна проверка на действията и бездействията на НКЖИ във връзка с жп гарата в Нова Загора

Към момента няма официална позиция от МТИТС и НКЖИ по искането на жителите на Нова Загора.

Европроект за 3 млн. лв.

Реконструкцията на гаровия комплекс в Нова Загора се финансира с европейски средства по оперативна програма "Транспорт" 2014- 2020.

Проектът предвижда страта сграда да се разруши и на нейно място да изгради изцяло ново приемно здание.

Освен това се прави модернизация на първи, втори, трети и четвърти перони със завишение на височината им от 330 на 550 мм от глава релса и свързано с това преустройство на железния път, което в момента е в ход.

Ще се изпълни и вертикална планировка с прилежащ паркинг, паркоустройство и благоустройство на околното пространство.

Изпълнител на строителните дейности е ВДХ АД - новото име на "Водстрой 98". Договорът с компанията е на над 2.7 млн. лв. без ДДС.

Строителният надзор се осъществява от сдружение "НЗ Инфраструктура" за 109 999 лв. без ДДС.

Споделяне

Още от България

Какво цели разследването на ДАНС и МВР за скъпия ток?