Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ЖП гарата в София уникална - със спортна и концертна зала

2 коментара
Снимка: Медиапул

Обновената Централна жп гара се оказа уникална в световен мащаб. Тя е една от малкото, ако не и единствената, с многофункционална зала за спорт и култура.

Първи възможностите на залата изпробваха премиерът Бойко Борисов и транспортният министър Ивайло Московски, които биха дузпички на застаналите на футболната врата деца.

Залата е с площ от близо 1400 кв.м. Изградена е на мястото на огромната чакалня, която не можеше да се отоплява зимно време и така е решен този проблем.

Залата е с дървено покритие, сертифицирано от Министерството на спорта, обясниха от фирмата изпълнител пред Mediapool, а не от ламинат и затова скърца, както отбелязаха присъстващи.

Залата разполага с мъжка и женска съблекалня, санитарен възел, фитнес зала и приемна.

Разчертана е да се използва за три вида спорт – баскетбол, волейбол и мини футбол.

На първо време идеята е в нея да възстановяват сили служителите от БДЖ и НКЖИ, както и техните деца, коментира Милчо Ламбрев, изпълнителен директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) пред Mediapool.

Има идея залата да стане нещо като Академия за деца и да се ползва не само от децата на жепейците, но и от квартала и училищата в района. За това обаче предстоят разговори с директорите на училищата и районните кметове, допълни Ламбрев. Ако тази идея се реализира, ще могат да се провеждат различни прояви, не само спортни, но и културни.

Друга идея предвижда по време на празници например за Коледа или Великден в залата да се организират базари, каза Ламбрев.

"Не бързаме с комерсиалните цели на залата", допълни той.

В по-далечна перспектива обаче се мисли и за отдаването на залата под наем. Това обаче ще стане, след като се реши въпросът с поддръжката на цялата Централна гара. Идеята е тя да се отдаде на специализиран оператор в този вид дейност, обясни Милчо Ламбрев.

На първия етаж на гарата има зона за хранене. Обособен е и детски кът за майки с деца.

За хората в неравностойно положение има отделна чакалня. Навсякъде в гарата са сигнализирани маршрути с указателни табели на брайловата азбука и водещи ивици за хората с увредено зрение.

За сигурността на пътниците се грижат 190 охранителни камери, които са свързани към пост за видеонаблюдение. Камерите са монтирани на места, така че да обхващат целия периметър на гаровия комплекс. От полунощ до 4 часа сутринта гарата ще се заключва заради мерките за сигурност.

На гарата вече няма гардероб за съхранение на багаж. Причината е слабият интерес към тази услуга. Липсата на гардероб се подкрепя и от допълнителните мерки за сигурност.

Реконструкцията на жп гарата е обхванала площ от над 30 декара или около 4 футболни игрища. Ремонтирани са и седемте перона и техните покрития. Направен е паркинг за 100 автомобила. На покрива на пероните е изградена фотоволтаична инсталация, която произвежда ток за собствени нужди, а част от енергията ще се продава.

Управлението на всички системи на гарата е автоматизирано от компютър.

По време на строителството са работили средно по 320 души, като в отделни моменти броят им е надхвърлял 500.

Най-голямото предизвикателство пред инженерите и строителите е било конструктивното укрепване на зданието. За целта то е било изцяло "оголено" до основните елементи – греди, плочи и колони. След това те са усилени чрез добавяне на нови конструктивни елементи от стомана и стоманобетон.

Част от конструктивното укрепване на сградата е направено чрез вантова конструкция, монтирана на покрива. Тя позволява част от теглото на покрива да се поеме от редица колони в средата на сградата. Фундаментите са усилени с около 6 км инжекционни пилоти. Съвременните инсталация също са изградени по нови технологии.

За ремонта на железния път е използвана нова технология. В зоната над пешеходния подлез пътят е безбаластов, което за пръв път се изпълнява в гаров комплекс у нас.

Всичко това е направено без да се спира движението на влаковете, което е било и най-голямото предизвикателство пред строителите. Това е и една от причините за забавянето на обекта.

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. kompetenten
    #2

    Чудесно! Значи "бистришките тигри" вече няма да пътуват с правителствения самолет, ами с влака, и докато го чакат ще могат да тренират в залата на гарата.

  2. Дядо ми Петър
    #1

    55 000 000 х 12% = 6 600 000 лева комисионни. Хич не звучи лошо. Та няма защо да се чудим защо "управляващите" ни от ГРОБ са се хванали за властта като удавник за сламка.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

Участвам