Жп линията Елин Пелин - Костенец поскъпна със 146 млн. лв.

Жп магистрала "Тракия" ще се довършва в следващия програмен период - до 2030 г.

Жп линията Елин Пелин - Костенец поскъпна със 146 млн. лв.

Железопътната магистрала "Тракия" София - Бургас няма да бъде довършена през настоящия програмен период и остава за следващия - до 2030 г.

Това става ясно от решението на правителството, което даде картбланш за подписването на договорите с избраните изпълнители за участъци от жп линията Елин Пелин - Костенец. Във връзка с единия от тях има риск от глоба от Европейската комисия, тъй като цената е по-висока с над 72 млн. лв. спрямо прогнозната, определена от Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), коментираха експерти пред Mediapool.

Изграждането на скоростната жп линия София - Бургас започна с влизането на България в Европейския съюз през 2007 г. Първоначалните планове бяха през първия програмен период (2007 - 2013 г.) да бъде модернизиран участъкът Пловдив - Бургас, а през настоящия (2014 - 2020 г.) този от София до Пловдив. Сега обаче вече е ясно, че това няма да се случи и изпълнението на договорите се прехвърля за следващия програмен период, за което има и разрешение от Европейската комисия.

Тъй като многогодишната финансова рамка за периода 2021 - 2027 г. все още не е одобрена, е необходимо решение на правителството, с което да се даде разрешение за подписване на договорите с избраните изпълнители за модернизация на жп линията Елин Пелин - Костенец, обясни министърът на транспорта Росен Желязков пред Mediapool. Той допълни, че от Европейската комисия има уверение, че този проект ще бъде финансиран през следващия програмен период.

Обществената поръчка за изграждането на 51-километра релсов път за над 1 милиард лева без ДДС е най-голямата, която се финансирана през настоящия програмен период от еврофондовете чрез оперативна програма "Транспорт".

Поръчката е разделена на три обособени позиции и беше обявена през юли 2017 г. Подписването на договорите обаче се забави заради обжалване на процедурата и избора на избраните изпълнители. Едва в края на 2019 г. беше подписан договор за най-голямата обособена позиция 1, на сотйност близо 500 млн. лв. без ДДС с консорциум от две големи турски фирми "Дуйгу" и "Джениз", които са участвали в строежа на новото летище в Инстанбул. 

Решението на комисията на НКЖИ за избор на изпълнители за другите две обособени позиции претърпя промяна след обжалване на процедурата от неуспели кандидати. Именно заради съдебните решения сега има риск да бъдем санкционирани от ЕК, твърдят правителствени източници. През 2019 г. представителят на ЕК Аурелио Сесилио предупреди, че "силно обезпокоителна е високата честота на грешките" по оперативна програма "Транспорт" през настоящия програмен период. 

Разлика от над 146 млн. лв.

Най-смущаващо е решението по третата обособена позиция, тази за участъка между Ихтиман и Костенец. След намесата на съда бе отстранен първоначално обявеният за победител консорциум между китайската "Чайна Комюникейшън Кънстракшън Къмпани" и "Трейс – София".

Така участъкът от 11 километра релсов път между Ихтиман и Костенец бе спечелен от обединение между австрийската компания "Щрабаг" и българската "Джи Пи Груп" с цена от 394.7 млн. лв. без ДДС. Тази цена е със 146 млн. лв. по-висока от цената на отстранения консорциум и близо 28 млн. лв. по-висока от тази на класирания на второ място консорциум между испанската "Комса" и "Геострой"АД.

Цената на победителя в обществената поръчка е и със 72.7 млн. лв. по-висока спрямо прогнозната, определена от възложителя на поръчката НКЖИ. Транспортният министър обясни това с недобро прогнозиране и неотчитане на пазарните реалности.

Според правителствени източници е възможно мощната китайска компания да е дала силно занижени цени в опит да влезе на европейския пазар, като била едва ли не готова да субсидира изграждането на линията. Източници от строителния бранш обаче контрират, че разликата в цената е стойността, която някой ще прибере от изпълнението на поръчката, но това няма да са строителите.

Железният път между Ихтиман и Костенец е с дължина 11 километра, от който близо половината е под земята. В проекта е заложено изграждането на 8 еднотръбни тунела с обща дължина от 5478 метра, както и 13 моста и виадукта. Срокът за изпълнение е пет години и половина (66 месеца).

"Джи Пи Груп" е в консорциума, който в момента строи най-дългия шосеен тунел "Железница" на магистрала "Струма". Първоначално компанията обяви, че се отказва от поръчката за тунела заради разразил се скандал с европари, но после се върна.

Първоначално отстранен печели жп участъка Вакарел до Ихтиман

След намесата на съда има промяна и в решението за избора на изпълнител на участъка от 20 км между Вакарел и Ихтиман (обособена позиция 2).

Първоначално НКЖИ беше избрала за изпълнител италианско-българския консорциум "Салчеф-Гигастрой". И двете компании имат опит в изграждането на железопътни участъци у нас. Обединението даде цена от близо 126.4 млн. лв. без ДДС.

След оспорване на процедурата в съда и на решението на комисията на НКЖИ, сега за изпълнител е избран първоначално отстранения участник "Евро път" ДЗЗД, в което влизат "ВДХ" АД, "Инжстройинженеринг" ЕООД и "Битумина ГмбХ – България" ЕООД. Те печелят поръчката с цена от 113.6 млн. лв. без ДДС, която е с 12.8 млн. лв. по-ниска от тази на първоначално избрания изпълнител.

Споделяне
Още от Бизнес