Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ж.п. търг за 1 млрд. лв. предизвика интерес от Китай до Португалия

19 кандидати подадоха оферти за изграждането на отсечката Елин Пелин - Костенец

3 коментара
Ж.п. търг за 1 млрд. лв. предизвика интерес от Китай до Португалия

Най-големият железопътен търг у нас за около 1 милиард лева за модернизацията на отсечката между Елин Пелин и Костенец, финансиран с европейски средства, очаквано предизвика голям интерес.

Наред с всички големи български строителни компании, в търга участват фирми от Китай през Турция, Гърция, Италия и Испания до Португалия. Някои от компаниите участват за първи път в търгове у нас.

Общо 19 кандидати подадоха оферти за трите обособени позиции. Повечето от тях играят в консорциуми, като само четири компании участват самостоятелно - италианската "Асталди", полската "Тракция ПРКи" С.А. и гръцките "Актор" и "Терна".

Големият брой предложения показва още веднъж, че процедурата се провежда по възможно най-прозрачния начин и при голяма конкуренция, заяви заместник-министърът на транспорта Велик Занчев по време на отварянето на офертите. То се проведе в понеделник в Национална компания "Железопътна инфраструктура".

Отварянето на предложенията на кандидатите стана повече от година след обявяването на търга през лятото на миналата година. Причината бяха непрекъснатите обжалвания на процедурата.


Заради обжалвания, продължили 10 месеца, проектът е поставен под риск и по тази причина ще бъдат предприети мерки за ускоряване на работата на комисиите и на фирмите изпълнители, увери Велик Занчев. Причината – обектът трябва да бъде завършен в рамките на 6 години, а финансовото отчитане на програмния период приключва в края на 2023 г. или оставащото време е по-малко от необходимото.


На последния комитет за наблюдение на оперативна програма "Транспорт" обаче, Европейската комисия официално предупреди България, че категорично ще се противопостави на прехвърляне на средства от железопътния сектор към други области. Поводът за предупреждението е, че Брюксел се усъмни за първи път, че страната ни умишлено бави ж.п. поръчките, за да пренасочи средства, така както се случи през изминалия програмен период.


Заместник-министърът на транспорта Велик Занчев обаче се оправда, че обжалвания от фирми без сериозен правен интерес заплашват стратегически за страната проекти и водят до загуба на европейско финансиране. Той посочи, че "досега фирми с капитал от 0 лв. са имали възможност да обжалват търгове за милиони и законът задължаваше процедурата да бъде спряна в момента, в който постъпи жалба в Комисията за защита на конкуренцията". Сега след направени промени в Закона за обществените поръчки, предложени от транспортното министерство, на тази порочна практика е сложен край, отбеляза Велик Занчев.

Най-големият търг за този програмен период

Модернизацията на ж.п. участъкът от Елин Пелин до Костенец е най-мащабният инфраструктурен проект през настоящия програмен период. Той се финансира от оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура". Стойността му общо е около 1.2 млрд. лева – проектиране, строителство, надзор, отчетност и публичност. От тях безвъзмездната помощ е в размер на 923 млн. лв. Специално строителството, без останалите дейности, ще струва общо около 1 млрд. лв.


Проектът предвижда модернизация и реконструкция на 51 км линии и 5 ж.п. гари. Минава през тежък терен по източната част на Средна гора с 13 тунела с обща дължина 20 км, 2 виадукта с обща дължина от около 3 км и 23 моста. Това е причината и за високата му цена за изпълнение.

Строителството е разделено на три участъка Елин Пелин – Вакарел, Вакарел – Ихтиман и Ихтиман – Костенец с цел по-бързото завършване на участъка, който трябва да е готов до края на 2023 г.

Предвижда се да бъдат премахнати всички пресичания на едно ниво между железопътния транспорт и автомобилното движение, за да се осигури максимална безопасност.

За да бъдат постигнати проектните скорости от 160 км/ч за пътническите влакове и 120 км/ч за товарните, ще бъдат изградени над 20 км тунели, най-дългият от които е близо 7 км. Предвидено е още строителството на над 23 мостове и виадукти с обща дължина на съоръженията приблизително 3 км.

Най-дългият тунел в България

По време на модернизацията на ж.п. отсечката Елин Пелин – Костенец ще бъде изграден и най-дългият тунел у нас. Той ще бъде при преминаването на Вакарелските възвишения. Първият е с дължина 970 метра, а вторият - 6680 метра. Двата тунела са еднопътни с по две тръби за всяка от посоките. За това общо досега неговата дължина беше представяна на различни форуми около 14 км.

Сегашният "първенец" е ж.п. тунелът "Козница" (5.8 км), който се намира между жп гарите Копривщица и Стряма и е построен за по-малко от три години в средата на миналия век. Сега за изграждането на този тунел се дава двойно по-дълъг срок от 6 години.

След Вакарел новото трасе се включва в съществуващото и следва съществуващата полоса на ж.п. линията, като се оптимизират кривите за 160 км в час.

Съществуващата гара Веринско ще продължи да съществува като спирка, предвижда проектът. Тя ще бъде модернизирана с нови перони, паркинги и навеси. Гара Ихтиман също ще бъде реконструирана, като ще се запазят и индустриалните пътни връзки. Спирките "Стамболово" и "Немирово" се запазват.

В Костенец ще бъде изградена изцяло нова ж.п. гара с четири коловоза и приемна сграда. За връзката със старата ж.п. гара Костенец ще бъде изградена пътната връзка с дължина от 3.5 км.

Ж.п. гарата в Белово също ще бъде основно реконструирана.


Най-много кандидати за най-сложния участък

Най-много кандидати има за най-сложния и скъп участник от Елин Пелин до Вакарел. Подадените оферти са девет, а участниците са предимно чужди компании. Отсечката е с дължина от 20 км и ще бъдат построени два двутръбни тунела с обща дължина от 15 342 метра, сред които и най-дългият тунел у нас. Предвидени са също 8 моста и две естакади, нова гара в Елин Пелин, спирка Побит Камък и разделен пост при Вакарел.

Прогнозната стойност на първите 20 км е 554 млн. лв. без ДДС, а срокът за изпълнение е 6 години.

Кандидатите за първа обособена позиция Елин Пелин-Вакарел:

  1. "Асталди" АД

  2. ДЗЗД "Джен-Дуй ЖП Елин Пелин", с участници "Дженгиз Иншаат Санайи ве Тиджарет Аноним Ширкети" АД и "Дуйгу Мюхендислик Иншаат Туризъм Дъш Тиджаред ве Санайи Лимитед Ширкети" ООД

  3. "Терна" АД

  4. "Интоса ЕПВ" ДЗЗД, с участници "СА.И.Е." ООД, "Тодини Коструциони Дженерали С.П.А." АД и "Интегра конструкшън" КЗ ЛЛП

  5. ДЗЗД "ЖП Елин Пелин-Костенец", с участници "Сан Хосе Конструктора" АД, "Е.П.О.С - Емпреза Португеза Де Обрас Субтеранеас" С.А. И "Главболгарстрой" АД

  6. Обединение "Митилинеос – Озкар – Ксантакис", с участници "Митилинеос Холдинг" С.А., "Озкар Иншаат Сан. Тидж. А. Ш." и "Ксантакис" С.А.

  7. "Актор" А.С.Д.

  8. Обединение "АрЕсЕсЕс" Джойнт Венчър (RSSS Joint Venture), в което влизат "Ридзани де Екер" Спа, "Сели Овърсийс" АД, "Салчеф" АД и "Салчеф Конструкциони Едили е Феровиарие" АД

  9. Консорциум "ЗСТ" с участници "Чайна Комюникейшън Кънстракшън Къмпани" ЛТД и "Трейс Груп Холд" АД

Втората обособена позиция от Вакарел до Ихтиман е най-лека за изпълнение и е с най-ниска прогнозна стойност - 116 млн. лв. за 20 км железен път, по който ще има 3 моста. Кандидатите са шест, а срокът за изпълнение е 4 години.

Кандидатите за втора обособена позиция Вакарел-Ихтиман:

  1. ДЗЗД "Железници АМ Лот 2" с участници "Автомагистрали - Черно море" АД,"Традеко Инфраструктура" СА ДЕ СВ, и "Иновасионес Текникас ен Симентасионес" СА ДЕ СВ

  2. Консорциум "Салчеф – Гигастрой" с участници "Салчеф" АД, "Салчеф Конструкциони Едили е Феровиарие" АД и "Гигастрой" ООД

  3. "Сдружение Елин Пелин – Костенец 2018" ДЗЗД с участници "ПСТ Груп" ЕАД и "СЕТ Къмпани" АД

  4. "Евро път" ДЗЗД с участници "ВДХ" АД, "Инжстройинженеринг" ЕООД и "Битумина ГмбХ – България" ЕООД

  5. "Тракция ПРКиИ" С.А.

  6. Обединение "Исаф С.А. - Колас Рай С.А.С – Калистратов Груп - Позиция 2" с участници "Исаф" С.А., "Колас Рай" С.А.С. и "Калистратов Груп" ООД

За третата обособена позиция кандидатите са най-малко – само четирима. Тя е за изграждането на 11 километра железен път между Ихтиман и Костенец, от който близо половината е под земята, с прогнозна стойност от 354 млн. лв. В проекта е заложено изграждането на 8 еднотръбни тунела с обща дължина от 5478 метра, както и 13 моста и виадукта. Срокът за изпълнение е пет години и половина.

Кандидатите за трета обособена позиция Вакарел-Ихтиман:

  1. Консорциум "Щрабаг Джи Пи Рейл 2017" ДЗЗД с участници "Страбаг АГ - клон България" КЧТ, "Страбаг Сп.з.о.о. - клон България" КЧТ, "Щрабак Рейл Гмбх - клон България" КЧТ и "Джи Пи Груп" АД

  2. ДЗЗД "Железници АМ Лот 2" с участници "Автомагистрали - Черно море" АД, "Традеко Инфраеструктура" СА ДЕ СВ и "Иновасионес Текникас ен Симентасионес" СА ДЕ СВ

  3. Обединение "Комса – Геострой" с участници "COMSA" S.A.U и "Геострой"АД

  4. Консорциум "Булрейл 2018" с участници "Чайна Комюникейшън Кънстракшън Къмпани" ЛТД и "Трейс - София" АД


Срокът за работа на комисията за разглеждане и оценка на всички 19 оферти е 4 месеца. Очакванията са комисията да приключи работа в края на ноември.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #3

    Избира се онази фирма, която най-ефективно се справя с трудностите при изграждането: с терена, релефа, климата, натоварването на линията, сроковете и цената.

  2. Преслав
    #2

    Какво им е на китайците? В момента имат ЖП ифраструктура която е десетилетия по-модерна от тази в САЩ примерно.

  3. Десен бесен
    #1

    Пак скорост от 120-160 км/ч. Пак крадене!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.