Жп транспортът измества шосейния при новата тройна коалиция

Направленията Варна-Русе, Видин-София и магистрала “Хемус” стават водещи

Папазов показа нагледно приоритетите на ведомството, сн. БГНЕС

Новата тройна коалиция на БСП, ДПС и “Атака” измества тежестта от шосейния към железопътния транспорт и интермодалните терминали. Актуализацията на мастер плана и пътната стратегията до 2020 г. ще са готови до 12 юли, обяви министърът на транспорта Данаил Папазов пред журналисти в четвъртък.

 

Неговото лично мнение е, че приоритет номер едно при пътищата трябва да бъде направлението Варна-Русе, следвано от Видин-София и магистрала “Хемус”, която свързва София с Варна. По тези направления трябва да се развиват както пътният, така и железопътният транспорт, смята министър Папазов. Политическо решение за промяна на приоритетните направления все още не е взето, уточни той.

 

Правителството на ГЕРБ залагаше на две “великолепни пътни седморки” по времето, когато министър на регионалното развитие беше Росен Плевнелиев, но после наследилата го Лиляна Павлова ги сведе до една поради липса на достатъчно средства. Плановете на правителството на ГЕРБ бяха да бъдат построени седем магистрали и седем скоростни пътя до 2020 г., а за разкош беше оставен тунелът под връх Шипка.

 

Лансираните от министър Папазов направления присъстваха и в плана на ГЕРБ, но не бяха сред топ приоритетите, с изключение на магистрала “Хемус”, която обаче след Велико Търново зави към Русе, за да получи европейско финансиране.

 

Жп транспорт и интермодални терминали

 

През следващия програмен период 2014-2020 г. изместваме тежестта от шосейната към железопътната инфраструктура и интермодалните терминали, каза транспортният министър. Европейският съюз също залага на развитието на жп транспорта като по-евтин и екологичен. Кабинетът на ГЕРБ обаче се надяваше да убеди Брюксел да даде достатъчно пари за завършването на шосейните магистрали. Сега очевидно новата тройна коалиция ще смени приоритета.

 

Министър Папазов нагледно с чертеж показа кои направления е нужно да се реализират. Той нарисува София, Букурещ и Белград на голям бял лист с маркер. Обясни, че на около триста километра от трите балкански столици трябва да има интермодален терминал за превоз на товарите. Така пресечната точка се оказа Видин. За това е нужно да се развива направлението Видин-София, каза министър Папазов.

 

Плюсовете са, че така ще се даде тласък и на икономическото развитие на най-бедния регион в Европа – Северозападния. Приоритетен обект става жп линията Видин-София, която ще се развива като товарна.

 

След това министър Папазов нарисува Истанбул и Констанца, които са двете най-големи пристанища на Черно море и обработват милиони тонове товари. “Грехота е, ако ние не развием направлението между тях”, каза министър Папазов. Това, според него, означава строителство на магистрала “Черно море” между Варна и Бургас, както и превръщането на двете пристанища в интермодални терминали, които да поемат част от трафика на двата големи порта.

 

Номер едно, според министър Папазов, обаче е направлението Варна-Русе, по което товарите от пристанище Варна поемат към порта в Русе и оттам по Дунав стигат до Централна и Западна Европа. Като аргумент може да се посочи, че и още през ХІХ век е било оценено възможностите на това трасе и за това първата жп линия е именно Русе-Варна.

 

Двойно повече пари за подготовка на жп проектите

 

За подготовката на жп проектите за изграждане през следващия програмен период са необходими 90 млн. лв., каза министър Папазов. Парите ще отидат за проектиране на жп отсечките Видин – Медковец, София – Септември, София – Драгоман и София – Перник – Радомир.

 

Около 40 млн. лева от средствата за проектиране на жп проектите се взимат от парите за магистрали по оперативна програма “Транспорт”, каза министър Папазов. Останалата част от средствата ще бъде осигурена от реализирани икономии от търговете и оптимизация при строителството по жп проектите, посочи той.

 

Осигуряването на парите за проектирането на жп проектите за следващия планов период е задължително условие, за да одобри Европейската комисия прехвърлянето на 110 млн. евро от проекта за подобряване на корабоплаването по река Дунав проектът Батин – Белене (ос 4) към проекта за разширението на метрото в София към летището и бизнес парка (ос 3), обясни министър Папазов.

 

Т.нар. модификация на програма “Транспорт” беше подготвена още от транспортния министър Ивайло Масковски, но беше стопирана от служебния кабинет. Причината беше, че вицепремиерът по еврофондовете Илияна Цанова поиска преразглеждане на сумата за проектиране на жп проектите, която се оказа прекалено голяма. Така служебният кабинет реши сумата да бъде намалена до 50 млн. лв., но очевидно новата тройна коалиция ще увеличи близо двойно парите.

 

Допълнително от бюджета 84 млн. лв. за жп проекти

 

Заради направеното наддоговаряне на средствата за железопътни магистрали през този програмен период, допълнително от бюджета ще трябва да бъдат осигурени 84 млн. лв. през следващите две години, стана ясно от думите на министър Папазов.

 

От тях 54 млн. лв. ще отидат за жп линията Първомай – Свиленград, която трябваше да е готова още в края на 2010 г., но сега остава за 2014 г.

 

Другите 30 млн. лв. са за жп линията Септември – Пловдив, чието строителство закъсня заради обжалване на тръжните процедури.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес