Журналисти от "Свободна Европа" протестират срещу "унищожаването на тяхната независимост"

Журналисти от "Свободна Европа" протестират срещу "унищожаването на тяхната независимост"

Журналистите, които ръководят 23 езикови служби на Радио Свободна Европа/Радио Свобода (RFERL), изпратиха протестно писмо до ръководителя на агенцията, която наблюдава дейността на медията. Те го обвиняват в "безпрецедентно отклонение" от двупартийните стандарти и в "унищожаване на независимостта на самата новинарска организация, която [му] е поверена, за да я брани", съобщава "Дневник".

Писмото обвинява ръководителя на Американската агенция за глобални медии (USAGM) Майкъл Пак в предприемане на действия, които да осигурят контрол върху медията от страна на една партия. Майкъл Пак беше номиниран за позиция от президента Доналд Тръмп и през юни беше одобрен за поста от контролирания от републиканците Сенат.

Писмото е изпратено на 30 декември и е подписано от 7-членния редакционен съвет на RFERL, както и от мнозинството директори на езиковите служби на медията, включително Иван Бедров, който ръководи българската секция.

Документът е изпратен до самия Майкъл Пак, както и до лидерите в Конгреса на САЩ, до депутати и от двете партии, и до ръководителя на екипа на Джо Байдън, завеждащ преминаването към ново управление на USAGM.

Първи за писмото съобщи CNBC, а Майкъл Пак определи писмото като "пълно с неточности".

"Не е имало опити да се "компрометира свободата [на медията] чрез политическо влияние", каза ръководителят на USAGM. "Обратното, всички действия, които съм предприемал, са били основани на възложената ми от Конгреса отговорност и на ангажимента ми да изпълня мисията на USAGM".

В последните седмици Байдън и неговият екип за прехода към ново управление на USAGM, ръководен от Ричард Стенджъл, казаха, че изцяло ще преразгледат действията на Пак. Те дадоха индикации, че могат да го сменят. Остава неясно дали персоналните назначения на Пак могат да бъдат променени.

През ноември федерален съд на САЩ реши, че Пак е действал неправилно по отношение на новинарско съдържание и редакционно ръководство в международните медии, наблюдавани от агенцията му. Съдебното решение го задължи да прекрати намесата в тези области.

Писмото от RFERL идва по-малко от две седмици след като Пак назначи бившия журналист от "Гласът на Америка" (VOA) Тед Липиен за президент на RFERL и извърши други назначения на ключови места в различни медии с държавно финансиране.

В писмото се казва, че Пак е преразгледал договора с RFERL, като е включил в него клаузи, които "анулират" финансовата независимост на медията и "бетонират назначени от [него] хора както в RFERL, така и в борда на директорите за период от две години". Журналистите казват, че тези действия представляват "точно онзи вид политическо маневриране на властите, което RFERL редовно наблюдава в места като Русия, Унгария и Таджикистан".

Демократите, както и някои републиканци обвиниха Пак в това, че се опитва да превърне държавно финансираните американски медии в глашатаи на политиката на Тръмп. Американското законодателство задължава тези медии да следват принципите на обективността и да бъдат балансирани.

Споделяне

Още от Свят

Как да бъде увековечен художествено Бойко Борисов?