Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Журналистическа версия 3.0

0 коментара

Преди една година Глен Рейнолдс, професор по право в университета в Тенеси, се сдобива със софтуеър, с който създава свой информационен уеблог. Предлага линкове към интересни сайтове в мрежата, публикува мнения и наблюдения, репортажи в реално време, по-нестандартни коментари към новините, а след 11 септември събира десетки линкове, които отпращат към най-добрите статии и анализи за трагедията. Сайтът му, InstaPundit, започва да привлича хиляди посещения, които нарастват с всеки изминал ден. Днес има близо 70 000 влизания дневно и освен това е цитиран източник дори в “големите” медии. Така InstaPundit се превръща в един от водещите сайтове на т.нар. “блогосфера”.

Блогът /съкратено от уеблог/ се смята за едно от седемте чудеса на Интернет, заедно с Google, Yahoo!, Amazon, Multimap, Ebay и проектът Gutenberg. Той представлява лесно поддържан и постоянно актуализиран сайт, който работи на принципа на он-лайн дневник. Бумът на блоговете е през 90-те, когато те заливат мрежата под формата на лични дневници - много от тях интересни, смешни или остроумни, изпълнени с най-различни мултимедийни трикове за привличане на читатели, макар че в повечето случаи става дума за разточителни излияния на хора, на които им олеква щом обявят чрез мрежата, че им е тъжно, например.

Десет години по-късно блоговете изживяват втория си бум – вече под формата на новинарски сайтове.

Най-голямата примамка за читателите им е, че ако при традиционните медии независимостта на практика е непостижима, тук тя не подлежи на съмнение - блоговете се правят най-често от непрофесионални журналисти и от самите читатели. Те са новият процъфтяващ самиздат на абсолютно начинаещи, които на практика създават алтернативна медийна вселена.

Наричат ги "Журналистическа версия 3.0" – след традиционните медии, новите електронни и Интернет медии, това е третата, различна по своята природа “ние-медиа.” Патетичните я възхваляват като бунтът на масите в медийната вселена, който ще помете останалите медии. Скептиците я отричат като журналистика на плебса, която ще загине заради пълната липса на професионализъм. Умерените я намират за интересно и любопитно ново явление в медийния свят и търсят това, което винаги се е търсело в една медиа, защото и тук правилата са същите – най-успешни са тези блогове, които предлагат възможно най-бързо и често сменяне и актуализиране на информацията, уцелване на незапълнени информационни ниши, точно и безпристрастно отразяване на събитията, и текстове в подходящ и уместен стил със своя индивидуалност.

"Мисля, че отмина периодът, в който новината беше нещо като лекция," казва Глен Рейнолдс, който също издава свой блог. "Сега е по-различно – ние ви съобщаваме какво сме научили, вие ни допълвате или поправяте. "Дали хилядите, които пишат, могат да бъдат наречени журналисти, дали могат да изкарват прехраната си от това, и въобще, каква отсявка може да се направи, за да се разпознае “партенката” и истинската новина, тепърва ще се види. Но със сигурност вече знам, че за много хора блогът вече е първият източник на информация, и тези въпроси изобщо не ги интересуват.”

Байрон Фаст, уеблогър и програмист от Канада, обяснява нещата така: “В едни телевизионни новини вие сте принудени да слушате двама слепи да описват слона, така че да си съставите правилна представа за него. В блоговете слепите са десетки и при всички положения това ще даде по-добрата представа за слона.”

Везните натежават в полза на блоговете и от гледна точка на футуролозите. Известно е, че ще настъпи моментът, в който хората ще престанат да говорят за Интернет, и за тях той ще престане да бъде различно място, в което попадаме чрез компютъра си. Интернет ще се “разтвори” в битието ни и ще стане част от тъканта на ежедневието. До него ще има достъп навсякъде и по всяко време и затова най-естественият начин да научаваме новините ще бъде он-лайн.

Нищо в мрежата, обаче не е за последно. Неотдавна се появи прецедент - съд в Копенхаген реши делото между Датската асоциация на издателите на вестници срещу Newsbooster, он-лайн информационен сайт, в полза на асоциацията. Проблемът е в линковете, които отпращат не към хоум пейджа, а към избрана статия или сайт на издание, което е член на асоциацията. Проблемът е ясен – засегнати са авторските права и правата на рекламодателите, но срещу тях стоят правото на информацията и свободата на словото.

Каквото и да е развитието, регулирани и ли не, линковете ще продължат да съществуват, защото без тях мрежата просто ще спре да функционира. Същото се отнася и до блоговете - те ще съществуват наред с “журналистическа версия 1.0 и 2.0”, и със сигурност ще са най-добрият показател за интернетния и не само Zeitgeist.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.