Журналистическа версия 3.0

Преди една година Глен Рейнолдс, професор по право в университета в Тенеси, се сдобива със софтуеър, с който създава свой информационен уеблог. Предлага линкове към интересни сайтове в мрежата, публикува мнения и наблюдения, репортажи в реално време, по-нестандартни коментари към новините, а след 11 септември събира десетки линкове, които отпращат към най-добрите статии и анализи за трагедията. Сайтът му, InstaPundit, започва да привлича хиляди посещения, които нарастват с всеки изминал ден. Днес има близо 70 000 влизания дневно и освен това е цитиран източник дори в “големите” медии. Така InstaPundit се превръща в един от водещите сайтове на т.нар. “блогосфера”.

Блогът /съкратено от уеблог/ се смята за едно от седемте чудеса на Интернет, заедно с Google, Yahoo!, Amazon, Multimap, Ebay и проектът Gutenberg. Той представлява лесно поддържан и постоянно актуализиран сайт, който работи на принципа на он-лайн дневник. Бумът на блоговете е през 90-те, когато те заливат мрежата под формата на лични дневници - много от тях интересни, смешни или остроумни, изпълнени с най-различни мултимедийни трикове за привличане на читатели, макар че в повечето случаи става дума за разточителни излияния на хора, на които им олеква щом обявят чрез мрежата, че им е тъжно, например.

Десет години по-късно блоговете изживяват втория си бум – вече под формата на новинарски сайтове.

Най-голямата примамка за читателите им е, че ако при традиционните медии независимостта на практика е непостижима, тук тя не подлежи на съмнение - блоговете се правят най-често от непрофесионални журналисти и от самите читатели. Те са новият процъфтяващ самиздат на абсолютно начинаещи, които на практика създават алтернативна медийна вселена.

Наричат ги "Журналистическа версия 3.0" – след традиционните медии, новите електронни и Интернет медии, това е третата, различна по своята природа “ние-медиа.” Патетичните я възхваляват като бунтът на масите в медийната вселена, който ще помете останалите медии. Скептиците я отричат като журналистика на плебса, която ще загине заради пълната липса на професионализъм. Умерените я намират за интересно и любопитно ново явление в медийния свят и търсят това, което винаги се е търсело в една медиа, защото и тук правилата са същите – най-успешни са тези блогове, които предлагат възможно най-бързо и често сменяне и актуализиране на информацията, уцелване на незапълнени информационни ниши, точно и безпристрастно отразяване на събитията, и текстове в подходящ и уместен стил със своя индивидуалност.

"Мисля, че отмина периодът, в който новината беше нещо като лекция," казва Глен Рейнолдс, който също издава свой блог. "Сега е по-различно – ние ви съобщаваме какво сме научили, вие ни допълвате или поправяте. "Дали хилядите, които пишат, могат да бъдат наречени журналисти, дали могат да изкарват прехраната си от това, и въобще, каква отсявка може да се направи, за да се разпознае “партенката” и истинската новина, тепърва ще се види. Но със сигурност вече знам, че за много хора блогът вече е първият източник на информация, и тези въпроси изобщо не ги интересуват.”

Байрон Фаст, уеблогър и програмист от Канада, обяснява нещата така: “В едни телевизионни новини вие сте принудени да слушате двама слепи да описват слона, така че да си съставите правилна представа за него. В блоговете слепите са десетки и при всички положения това ще даде по-добрата представа за слона.”

Везните натежават в полза на блоговете и от гледна точка на футуролозите. Известно е, че ще настъпи моментът, в който хората ще престанат да говорят за Интернет, и за тях той ще престане да бъде различно място, в което попадаме чрез компютъра си. Интернет ще се “разтвори” в битието ни и ще стане част от тъканта на ежедневието. До него ще има достъп навсякъде и по всяко време и затова най-естественият начин да научаваме новините ще бъде он-лайн.

Нищо в мрежата, обаче не е за последно. Неотдавна се появи прецедент - съд в Копенхаген реши делото между Датската асоциация на издателите на вестници срещу Newsbooster, он-лайн информационен сайт, в полза на асоциацията. Проблемът е в линковете, които отпращат не към хоум пейджа, а към избрана статия или сайт на издание, което е член на асоциацията. Проблемът е ясен – засегнати са авторските права и правата на рекламодателите, но срещу тях стоят правото на информацията и свободата на словото.

Каквото и да е развитието, регулирани и ли не, линковете ще продължат да съществуват, защото без тях мрежата просто ще спре да функционира. Същото се отнася и до блоговете - те ще съществуват наред с “журналистическа версия 1.0 и 2.0”, и със сигурност ще са най-добрият показател за интернетния и не само Zeitgeist.

Споделяне

Още от