Зимата нагъна на вълни магистрала “Тракия”, още преди да бъде пусната

Въпреки проблемите с некачественото строителство, лентата ще се реже на 1 юли

Министър Лиляна Павлова проверява строежа на "Тракия" /МРРБ

Вълни нагънат асфалт, потънали и дори отнесени участъци от строящата се магистрала “Тракия” от Стара Загора до Карнобат. Това видяха министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова и журналистите при проверка на място в сряда.

Строителите отнесоха куп забележки за качеството на строителството от министър Павлова и шефа на пътната агенция Лазар Лазаров. “Трасето няма да бъде пуснато, докато не бъдат отстранени всички дефекти. Ще направя компромис със срока 1 юли, но не и с качеството”, зарече се строителният министър.

Тежката зима, обилните снегове и придошлите реки са виновни за дефектите, оправдаха се строителите. Въпреки многобройните пропуски, те обещаха да ги отстранят до 1 юли, за да бъде открита магистралата до петолъчката край Сливен. Така ще се спази заръката на премиера Бойко Борисов през лятото на 2012 г. до морето да се стига по магистрала.

С днешна дата това обещание изглежда трудно изпълнимо.

Участъкът на “Трейс” отново на вълни

Участъци от трасето на магистралата от Стара Загора до Нова Загора са нагънати, установиха проверяващите. Част от лявото платно на магистралата изобщо не е готово. То е на чакъл и не е покрито с асфалт.  "За съжаление лявото платно все още не е в толкова напреднал етап, но графикът към момента показва, че ще могат да го изпълнят. Отново ще поискам изпълнителите да го потвърдят това, тъй като лявото платно все още не е готово”, заяви министър Павлова. Според нея насипите не са слегнали, не са в достатъчно добро състояние и готовност.

32-километровият участък се строи от българското обединение “Магистрала Трейс”, с водещ партньор “Трейс груп холд”. Земните работи са приключили на 98%, а асфалтовите на 70%, каза изпълнителният директор на “Трейс” Цветан Цонев. Според него се работи по график, с необходимото качество и обектът ще бъде предаден в срок. Усещането за неравности по пътя е, защото не са положени последните асфалтови пластове, обясниха от компанията.

Гърците ще преправят пътния възел при Нова Загора

Участъкът от Нова Загора до Ямбол, който се строи от гръцката “Актор”, също има редица пропуски – вълнообразни участъци, на места липсва достатъчна плътност на циментовата основа. Най-сериозният проблем е с пътния възел при Нова Загора, каза министър Павлова. По думите ѝ съоръжението трябва да се преправи основно.

Видимо “гръцкият” участък изглеждаше най-готов от всичките. Той е асфалтиран изцяло, но насипите отстрани на пътя още не са се слегнали.

Към момента са изпълнени 83% от строителните дейности, като се работи по 16-ия от 18-те етапа, отчетоха от “Актор”. Гърците вече преправят основно някои съоръжения, които са дали дефекти след топенето на снега, каза Лазар Лазаров.

Холдинг Пътища” отнесе най-много критики

Най-много критики отнесе “Холдинг Пътища”. Компанията на Васил Божков е водещ партньор в българското сдружение “Тракия ІV” и строи най-дългия и сложен участък от Ямбол до Карнобат. По тяхното трасе все още не е положен дори чакълът на магистралата.

Придошлите води на река Тунджа пък са отнесли временния път, по който работниците се придвижваха, за да строят моста над реката, което е най-сложното съоръжение на участъка.

Още не е започнала работата и по укрепване на т. нар. слаби почви, заради които “Холдинг Пътища” си извоюваха допълнително още 28 млн. лв. от държавата.

До 1 юли “Холдинг Пътища” трябва да е готов само с 15 км от 47-километровия участък. Това е магистралата от Ямбол до петолъчката край Сливен. Чудо обаче трябва да стане, за да се случи това, смятат пътни специалисти.

Не е сигурно дори, че компанията ще успее да предаде цялата отсечка в срока по договор, който изтича през февруари 2013 г. Изпълнителният директор на “Холдинг Пътища” Иван Иванов намекна, че най-вероятно ще искат удължаване на срока заради форсмажорни обстоятелства – тежката зима и придошлите реки.

Денонощен контрол за ускоряване на строителството

За да се ускори строителството на магистралата и качественото ѝ изпълнение, министър Павлова е издала заповед за денонощен контрол. Той ще се прави от лабораторията към пътната агенция.

Всеки ден ще се взимат проби и ще се следи за плътността и равността на магистралата, обеща шефът на АПИ Лазар Лазаров. Той също е оптимист, че до 1 юли ще изпълнят заръката на премиера и магистралата ще бъде пусната до пътен възел Петолъчката.

Още по темата
Още от Бизнес

Защо управляващите избират Цацаров за шеф на "Антикорупция"?