Злоупотреба с монопол на летище София поддържа високи такси

Злоупотреба с монопол на летище София поддържа високи такси

Европейската комисия (ЕК) предупреди България, че Летище София злоупотребява с монополното си положение, пречейки на фирмите да предоставят услуги по обслужването на пътниците и самолетите, поради което таксите остават високи. Това нарушава европейското законодателство за свободна конкуренция и страната ни има два месеца да реши проблема. Това съобщиха в четвъртък от Брюксел, отваряйки наказателна процедура срещу България.

Зам.-министърът на транспорта Камен Кичев заяви, че подобно предупреждение не е получавано в транспортното министерство през последните дни. Той предположи, че става въпрос за старо писмо на ЕК от ноември 2009 г., когато България е предупредена, че пазарът на наземно обслужване на летищата – не само софийското, но и на всички останали, не е либерализиран. Кичев призна, че се очаква второ писмо на ЕК по случая, но такова до момента на хартия не било пристигало.

Наземното обслужване се извършва от компания – оператор, който се грижи за обслужването на пътниците и самолетите. Всяка авиокомпания е длъжна да има договор с оператор за наземно обслужване на летището, където каца. До 2007 г. държавната "Летище София" е единственият наземен оператор, след което на пазара влиза и щвейцарската "Суиспорт", тъй като трафикът минава 2 млн. души и европейските разпоредби го изискват.

Компанията обаче пуска жалби до местната Комисия за защита на конкуренцията и до ЕК, за това, че държавната фирма възпрепятства началото на дейността ѝ и не предоставя всички необходими площи на частния си конкурент. Впоследствие още една компания, която иска да влезе като оператор на софийското летище, се оплаква в Еврокомисията. Това е гръцката "Голдеър Хендлинг", която твърди, че транспортното министерство отказва да разгледа искането ѝ за лиценз.

Двете жалби са достатъчни на ЕК да открие през ноември 2009 г. процедура срещу България за ограничаване на свободната конкуренция. Следват няколко писма от българската страна, а през юни 2010 е отменена заповедта, според която може да има максимум двама оператори за две от дейностите на летището – обслужване на багажната лента и обслужването на самолет на перона. "Голдеър Хендлинг" получава лиценз.

Кичев обясни, че макар пазарът на наземно обслужване вече да е либерализиран, част от забележките в първото писмо на ЕК все още не са адресирани. Възможно е това да е причината за днешното писмо на ЕК.

Според Еврокомисията, на столичното летище са наложени твърде ограничителни условия за одобрение на фирмите за кетъринг, регистрация и пренос на багаж, зареждане с гориво и обработка на билети. Така се блокира участието на повече фирми в предоставянето на тези услуги. Друг проблем е, че доставчиците на услуги нямат адекватен достъп до летищната инфраструктура.

Целта на директивата е въздушните превозвачи да разполагат с най-конкурентоспособните наземни услуги, което косвено е в полза и на пътниците.

Ако страната не отстрани нередностите в посочения срок, Брюксел може да отнесе въпроса до Европейския съд.

В началото на август транспортното министерство смени шефа на софийския аеропорт Пламен Станчев, като мястото му бе заето от Асен Танчев. Името на Станчев бе замесено в редица скандали. Проверки на няколко институции за дейността на летището - на Агенцията за държавна и финансова инспекция от 2009 г., на транспортното министерство от началото на 2010 г., на Комисията за защита на конкуренцията и т.н., откриха сериозни нарушения от страна на ръководството, ощетили бюджета с милиони.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес