Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Злоупотреба с монопол на летище София поддържа високи такси

18 коментара
Злоупотреба с монопол на летище София поддържа високи такси

Европейската комисия (ЕК) предупреди България, че Летище София злоупотребява с монополното си положение, пречейки на фирмите да предоставят услуги по обслужването на пътниците и самолетите, поради което таксите остават високи. Това нарушава европейското законодателство за свободна конкуренция и страната ни има два месеца да реши проблема. Това съобщиха в четвъртък от Брюксел, отваряйки наказателна процедура срещу България.

Зам.-министърът на транспорта Камен Кичев заяви, че подобно предупреждение не е получавано в транспортното министерство през последните дни. Той предположи, че става въпрос за старо писмо на ЕК от ноември 2009 г., когато България е предупредена, че пазарът на наземно обслужване на летищата – не само софийското, но и на всички останали, не е либерализиран. Кичев призна, че се очаква второ писмо на ЕК по случая, но такова до момента на хартия не било пристигало.

Наземното обслужване се извършва от компания – оператор, който се грижи за обслужването на пътниците и самолетите. Всяка авиокомпания е длъжна да има договор с оператор за наземно обслужване на летището, където каца. До 2007 г. държавната "Летище София" е единственият наземен оператор, след което на пазара влиза и щвейцарската "Суиспорт", тъй като трафикът минава 2 млн. души и европейските разпоредби го изискват.

Компанията обаче пуска жалби до местната Комисия за защита на конкуренцията и до ЕК, за това, че държавната фирма възпрепятства началото на дейността ѝ и не предоставя всички необходими площи на частния си конкурент. Впоследствие още една компания, която иска да влезе като оператор на софийското летище, се оплаква в Еврокомисията. Това е гръцката "Голдеър Хендлинг", която твърди, че транспортното министерство отказва да разгледа искането ѝ за лиценз.

Двете жалби са достатъчни на ЕК да открие през ноември 2009 г. процедура срещу България за ограничаване на свободната конкуренция. Следват няколко писма от българската страна, а през юни 2010 е отменена заповедта, според която може да има максимум двама оператори за две от дейностите на летището – обслужване на багажната лента и обслужването на самолет на перона. "Голдеър Хендлинг" получава лиценз.

Кичев обясни, че макар пазарът на наземно обслужване вече да е либерализиран, част от забележките в първото писмо на ЕК все още не са адресирани. Възможно е това да е причината за днешното писмо на ЕК.

Според Еврокомисията, на столичното летище са наложени твърде ограничителни условия за одобрение на фирмите за кетъринг, регистрация и пренос на багаж, зареждане с гориво и обработка на билети. Така се блокира участието на повече фирми в предоставянето на тези услуги. Друг проблем е, че доставчиците на услуги нямат адекватен достъп до летищната инфраструктура.

Целта на директивата е въздушните превозвачи да разполагат с най-конкурентоспособните наземни услуги, което косвено е в полза и на пътниците.

Ако страната не отстрани нередностите в посочения срок, Брюксел може да отнесе въпроса до Европейския съд.

В началото на август транспортното министерство смени шефа на софийския аеропорт Пламен Станчев, като мястото му бе заето от Асен Танчев. Името на Станчев бе замесено в редица скандали. Проверки на няколко институции за дейността на летището - на Агенцията за държавна и финансова инспекция от 2009 г., на транспортното министерство от началото на 2010 г., на Комисията за защита на конкуренцията и т.н., откриха сериозни нарушения от страна на ръководството, ощетили бюджета с милиони.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

18 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. gogogirl
    #19

    Има една дълбоко скривана тайна - там е разковничето!Какво знаете за държавно предприятие "Ръководство на въздушното движение" (ДП РВД)?Знаете ли колко лева е средната заплата получавана там?А знаете ли защо?

  2. Шах
    #18

    И Мат

  3. B.E.
    #17

    Kazaha li wi go? Dano da wi osydjat. Che e wreme da pochnat da letjat niskotartifnite prewozwachi ...

  4. К.
    #16

    Ако някой не е влизал в административната сграда на летището, той не е влизал в музей на живковизма в най-отявления му вид.Посрещнаха ме ордени "Георги Димитров" и силно замириса на мавзолей. В тази среда творят безпределно верни на Партията синове и дъщери. Конгресите на БК/С/П спокойно могат да бъдат провеждани там. Приканвам всички ви да отидете и се убедите.

  5. Баба Гицка
    #15

    Нискотарифните превозвачи са низвергнати. Air.BG e превозвач-кожодер. Всичко на летището е едно гнездо от комбинатори. Дано ЕК ви разбичка кошера. Изроди! Не ви дреме за хората!

  6. kihavko
    #14

    struva 6 leva, a na tova v Bruxel 2 evro...

  7. Да!
    #13

    Мръсници!

  8. Smartguy
    #12

    e mrysna duma, za koqto 4ervenite prisyzhdat poboj. A btw, na mnogo drugi letishta e syshto taka skypo - no mnogo po-4esto mogat da se namerqt evtini bileti ot niskotarifnite, na koeto se radva narodyt, a ne tolkova dali ima ili nqma evtini neshta v magazina v tranfera. Koito ne pazaruva ovreme, si plashta gqvolika.

  9. Smartguy
    #11

    *************************************************80 godini letishte Burgas!60 godini grazhdanski poleti ot letishte Burgas!*************************************************Ne si izmislqm - SAMI sa si napisali tova na reklamen plakat ot 10 kv metra. Idete i vizhte!

  10. Брюксел
    #10

    .

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.